Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Jogging przedłuża życie

Regularny jogging o średnim natężeniu intensywności może przedłużyć życie nawet o 5 lat.

Peter Schnohr, kardiolog nadzorujący przeprowadzone w Kopenhadze badanie poświęcone wpływowi aktywności fizycznej na długość życia, odkrył, że już godzina łagodnego joggingu tygodniowo może przynieść nam więcej korzyści niż intensywny, wyczerpujący bieg.

W latach 70-tych, gdy kilku mężczyzn zmarło w trakcie treningu biegowego, rozpoczęła się niekończąca się debata na temat bezpieczeństwa biegania w przypadku osób starszych.

W podstudium kopenhaskiego badania przeanalizowano dane 2 tysięcy biegaczy i jednoznacznie stwierdzono, że jogging o umiarkowanej intensywności przedłuża życie (w przypadku kobiet było to średnio ponad 6 lat).

fot. mikebaird fot. mikebaird

Co więcej, optymalne okazało się bieganie 1-2,5 godz. tygodniowo w 2 lub 3 sesjach, najlepiej w wolnym lub umiarkowanym tempie, co oznacza, że nie musimy katować się wyczerpującymi treningami, by skorzystać z dobroczynnego działania ćwiczeń aerobowych.

Schnohr tłumaczy, że najlepszym wyznacznikiem odpowiedniego tempa jest lekka zadyszka, która umożliwia rozmowę. Jeśli z trudem łapiemy oddech, intensywność biegu jest najprawdopodobniej za wysoka i może nam wręcz zaszkodzić.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Tomek (Gość)

    Więcej pożytku byłoby, gdyby ujawnili, jakie tętno utrzymywać lub jakiego nie przekraczać. Od niedawna biegam z pulsometrem i czuję się świetnie - nie przekraczam wyznaczonego przez trenera pulsu i nie mam problemu ze złapaniem oddechu.

  2. gruszyna

    A co z obciążaniem stawów? :/