Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Kapusta - właściwości i rodzaje

Znane jest powiedzenie "kapusta-głowa pusta", otóż wcale tak nie jest. Kapusta to bardzo bogata głowa, pełna witamin i minerałów. Najzdrowsza jest kapusta jedzona na surowo, gotowana traci nieco cennych składników.

Właściwości

Kapusta już przed wiekami była zimą jednym z nielicznych źródeł witamin, a starożytni rzymianie uznawali ją za uniwersalny lek. Warzywa te są bardzo bogate w minerały: fosfor, siarka, mangan, miedź, potas, wapń, żelazo, sód; jak również w witamin: A, C, E i z grupy B. Tylko kapusta ma zdolności do regulowana ciepłoty ciała, kiedy jest ona za wysoka, potrafi ją obniżyć, a kiedy na niska - podwyższyć. Ze względu na dużą zawartość siarki, bardzo korzystnie wpływa na kondycję włosów, paznokci i skóry. Właściwości kapusty mogą być wykorzystywane wewnętrznie jak zewnętrznie. Sok ze świeżej kapusty ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Wykorzystywany jest również do leczenia wrzodów żołądka, niedokwaśności, nadkwasocie, zapaleniu woreczka żółciowego, wątroby, śledziony, w chorobach dróg oddechowych i strun głosowych, ogólnym zmęczeniu i do łagodzenia bólów reumatycznych.

Okłady z kapusty stosuje się przy odmrożeniach, stłuczeniach,kontuzji (opuchnięcie), ranach, pryszczach, wrzodach, pokrzywce, liszajach, hemoroidach, bólach głowy, mięśni, stawów, nerwobólach, gośćcu, rwie kulszowej, w bólach reumatycznych. Okłady sporządza się ze świeżych soczystych liści kapusty. Najpierw należy dokładnie je umyć, wysuszyć, a następnie lekko rozgnieść wałkiem do pierwszego soku. Tak przygotowane liście przykładamy na chore miejsce i owijamy elastycznym bandażem. Do każdego następnego okładu używamy świeżych liści, a te wyrzucamy.

W przypadku wody w kolanie również stosujemy okłady z rozgniecionych liści - owijamy wówczas kolano szalem i zostawiamy na całą noc. Jeśli chcemy zastosować okłady na ranę, musimy liście kapusty na chwilę zanurzyć we wrzątku. Liśćmi kapusty możemy też okładać oparzenia, uśmierzą one ból i przyspieszą gojenie się rany.

Kapusta dzięki antocyjanom i indolom, wspólnie z witaminami E, C i beta-karotenie zmniejsza ryzyko powstawania zmian miażdżycowych, procesów starzenia i rozwoju nowotworów np. żołądka, jelita grubego, dwunastnicy, sutka.

Warzywa kapustne są doskonałym produktem przy dietach odchudzających, mają niewielką kaloryczność, a dużo witamin, minerałów oraz błonnik pokarmowy.

Gotowanie kapusty

Kapustę z powodu dużej zawartości ostrych olejków eterycznych należy gotować krótko, a we wstępnej fazie bez przykrycia. Pozwoli to na ulotnienie się wraz z parą wodną części olejków eterycznych, dzięki czemu potrawa będzie miała delikatny bukiet smakowo-zapachowy. Warzywom kapustnym przypisuje się pewne minusy np. wzdęcia, odbijanie. Można temu zapobiec, dodając do gotowania kminek lub majeranek. Nie jest też polecana w stanie surowym dla osób chorych na tarczycę. Zawarte w kapuście tiocyjaniany blokują produkcję hormonów tarczycy i przyswajanie jodu. Wystarczy jednak zblanszowanie liści by pozbyć się tych niedogodności.

Rodzaje kapusty

Biała - nadaje się do kiszenia, gotowania, na surówki, dobrze się przechowuje, zawiera: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, kobalt, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, karoteny, witaminę B1, B2, kwas nikotynowy, kwas pantotenowy, witaminę B6, kwas foliowy, witaminę C, kwas szczawiowy.

Brukselka - to typowa kapusta na jarzynkę, zawiera: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, chlor, jod, karoten, witaminę E, K, B1, B2, B6, C, kwas nikotynowy i pantotenowy, biotynę, kwas foliowy. Charakterystyczną goryczkę można złagodzić dodając do gotowania trochę mleka.

Jarmuż - zawiera: wapń, fosfor, żelazo, magnez, wit. C, E, z grupy B, można go jeść na surowo lub zasmażać. można mrozić. Jest bardzo dobrym źródłem beta-karotenu, pozostałe warzywa przewyższa aż 10-cio krotnie.

Włoska - do Polski sprowadziła ją królowa Bona. Łatwo ją rozpoznać po kędzierzawych liściach, a swoim smakiem i wartością odżywczą przewyższa kapustę białą. Zawiera m.in.: sód, potas, magnez, wapń, mangan, fosfor, karoten, witaminę E, B1, B2, B6, C, kwas nikotynowy.

Pekińska - przypomina raczej sałatę i w tej właśnie roli zdobyła swoją popularność. Ale nadaje się również do nadziewania, duszenia, marynowania. Zasługuje na szczególne wyróżnienie ze względu na zawartość beta-karotenu. Już pół szklanki pokrojonej kapusty pekińskiej pokrywa dzienne zapotrzebowanie na beta-karoten. Podobne zasoby mają brokuły, później brukselka, a na czele jarmuż.

Czerwona - zwana też modrą, zawiera m.in.: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, kobalt, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, karoteny, witaminę E, K, B1, B2, B6, C, biotynę, kwas pantotenowy i nikotynowy. Dobrze się przechowuje, ma główki małe, twarde. W śląskiej kuchni tworzy nierozerwalny duet ze zrazami i kluskami.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Lwicuśśśśś xd (Gość)

    Dzięki , mam prace domową :D

POLECAMY