Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Kiełki - Kiełkuj na zdrowie

Dostępne zimą warzywa i owoce mają małe ilości witamin. Dlatego warto wyhodować i jeść kiełki. Jest to kompletne źródło wszystkich składników odżywczych, których twój organizm potrzebuje, aby w zdrowiu przetrwać do lata.

Kiełki są równie smaczne, jak zdrowe. Proces kiełkowania wzbogaca nasiona roślin w węglowodany, białka, minerały, witaminy oraz enzymy, potrzebne do tego, aby ziarenko zmieniło się w roślinę. To wszystko w megadawkach skrywają w sobie kiełki. Możesz je kupić w sklepie gotowe lub wyhodować sama. Wystarczy słoik, trochę wody i szczypta ziaren. Ich wybór zależy od twoich upodobań. Masz do wyboru m.in.:

  • pszenicę - to jedno z najbogatszych źródeł witamin E, A, B i C. Zawiera niemal wszystkie minerały, a szczególnie duże ilości magnezu, wapnia i fosforu. Kiełki z pszenicy to znakomity dodatek do płatków śniadaniowych, surówek i omletów.

  • soczewicę - kiełki zawierają witaminy z grupy B i aminokwasy, oprócz tego duże ilości wapnia, cynku i fosforu. Mają lekko orzechowy smak, dlatego dodawane są często do surówek, twarogu i sera.

  • soję - to bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin B1, B2, A i E, białka i związków mineralnych, szczególnie wapnia, fosforu i żelaza. Jej chrupiące kiełki można jeść na surowo lub smażyć z warzywami według przepisów kuchni chińskiej.

  • rzeżuchę - znajdziesz w niej witaminę C, beta karoten, potas, wapń i dobroczynną dla włosów i paznokci siarkę. Najlepiej smakują z jajkami i twarożkiem.

  • słonecznik - to źródło witaminy E i A, wielonasyconych kwasów tłuszczowych, magnezu i enzymów. Dobre na kanapki i do sałatek.

Hodowla kiełków

Aby się udała powinnaś pamiętać o kilku zasadach:

  • Kupione nasiona przebierz, odrzuć te zniszczone i nadpsute.
  • Słoiki, w których będą kiełkowały nasiona, powinny być z grubego szkła. Należy je dokładnie umyć i wyparzyć.
  • Siej ziarna w małych porcjach (jedna łyżka), każdy gatunek w osobnym naczyniu.
  • Posiej kiełki: Namocz ziarna na noc (włóż je do słoika i wlej wodę). Następnego dnia słoik owiń gazą i zabezpiecz gumką, odlej wodę. Wyjmij nasiona. Dno słoika wyściel namoczoną gazą, wysyp na nią nasiona, znów przykryj gazą i umieść w ciemnym miejscu (lub przykryj rulonem z gazety), w temperaturze pokojowej.
  • Dwa razy dziennie opłukaj nasiona. Gdy pojawią się pędy (po ok.3-5 dniach), umieść słoik w naturalnym świetle, ale nie na ostrym słońcu. Po ok. 8 godzinach, dzięki fotosyntezie, kiełki zazielenią się i nabiorą witamin. Wtedy można je już jeść.
  • Przechowuj je w lodówce ok. 5 dni.
Kiełki, zdj. nowosci.info

Kiełki, zdj. nowosci.info

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Alexin (Gość)

    Hej! a o co właściwie chodzi z tym?
    "Namocz ziarna na noc. Następnego dnia słoik owiń gazą i zabezpiecz gumką, .............(...)........ wysyp na nią nasiona, znów przykryj gazą i umieść w ciemnym miejscu (lub przykryj rulonem z gazety), w temperaturze pokojowej."

  2. A (Gość)

    Ja mam takie pytanko gdzie można kupić np. przenicę w ilości mniejszej niż 50 kg za jednym zamachem ? :>
    Byłabym wdzięczna za informację.

  3. A (Gość)

    Ups :P pSZenicę miałam na myśli ;)

  4. Pawelski (Gość)

    witam odnośnie tej Pszenicy to można kupić od zwykłego farmera! prawda?

  5. FusionGusto (Gość)

    Zapraszamy do zakupu gotowych kiełków pora, buraka, zielonego groszku i wielu innych na fusiongusto(kropka)pl