Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Kurcze mięśni - przyczyny

Ból towarzyszący kurczowi pojawia się nagle i towarzyszy około minuty. Może pojawić się u każdego, nie tylko o osób przetrenowanych.

Zasiedzenie

Jeśli lubisz siedzieć w pozycji z nogą na nodze to ucisk powoduje, że do mięśni dopływa mniej krwi. Mięśnie są niedożywione i właśnie skurczem bronią się prze niedoborem składników odżywczych. Jeśli poczujesz taki kurcz masuj łydkę, delikatnie ją uciskając w kierunku bocznej krawędzi łydki. Możesz też wykonać ćwiczenia rozciągające - stając przy ścianie oprzyj o nią dłonie, ugnij jedną nogę w kolanie, a drugą wyciągnij do tyłu, przysuwaj biodra do ściany do momentu aż poczujesz naciągnięcie mięśnia. Ćwiczenie powtórz z drugą nogą.

Niedobór soli i minerałów

Do prawidłowego funkcjonowania mięśni niezbędny jest jest potas i magnez, który może być wypłukiwany poprzez picie dużej ilości mocnej kawy, stosowanie ubogiej diety lub też odchudzania się, stosowanie środków moczopędnych. Bolesne skurcze pojawiają się wówczas nagle i najczęściej podczas snu. Ograniczmy picie mocnej kawy, przez trzy miesiące zażywajmy preparaty witaminowe z magnezem i potasem, wróćmy do pełnowartościowego odżywiania. Jeżeli po miesiącu kurcze nie ustąpią, należy zgłosić się do lekarza.

Problemy z żyłami

Objawem problemów z żyłami nie jest nagły ból łydki, najczęściej jest to obrzęk całych łydek lub kostek, lekkie kurcze i ból całej łydki. Jeśli masz pracę siedzącą nie zakładaj nogi na nogę, nie noś ciasnych pończoch ani skarpet, butów na wysokim obcasie i często zmieniaj położenie nóg. Po powrocie do domu odpoczywaj przez pół godziny z nogami opartymi na poduszce. Stosuj też maści i żele z wyciągiem kasztanowca.

Odwodnienie i przegrzanie

W tym przypadku kurcz może się pojawić nie tylko w łydkach, ale również w ramionach i mięśniach brzucha. Zazwyczaj dzieje się tak po długim przebywaniu na plaży bądź też w solarium. Nie należy pić wówczas dużej ilości płynów, ale powoli, może to być napój energetyzujący lub woda z niewielką ilości soli. Jeśli po godzinie dolegliwości nie mijają a dochodzą jeszcze zawroty głowy zadzwońmy po lekarza, gdyż może to być udar cieplny. Takich kłopotów możemy uniknąć, po prostu na plaży czy też podczas treningu pijmy co jakiś czas wodę lub soki owocowe małymi łykami.

Miażdżyca

Jeśli kurcze nie są zbyt silne, a obejmują całe nogi i biodra, pojawiają się zwykle po wysiłku fizycznym, to może to być objawem niedożywienia i niedotlenienia naczyń krwionośnych. Jeśli w porę zgłosimy się do lekarza to dzięki odpowiednim wskazówkom unikniemy leków obniżających ciśnienie krwi i obniżających poziom cholesterolu.

Przetrenowanie

Dotyczy to głównie osób, które nie ćwiczą systematycznie, tylko np. w weekend chcą nadrobić tygodniowe zaległości. Ból pojawia się nagle, jest bardzo dokuczliwy i może obejmować mięśnie nóg jak przedramienia. Nigdy nie należy rozpoczynać treningu bez lekkiej rozgrzewki. Podczas ćwiczeń pijemy wodę małymi łykami co kilka minut, zwłaszcza jeśli np. uprawiamy jogging podczas upałów. Gdy dopadnie nas nagły skurcz, najlepiej jest lekko masować bolące miejsce, a następnie wykonać delikatne ćwiczenia rozciągające.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość