Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Lepszy metabolizm w 5 krokach

Za sprawny metabolizm dalibyśmy wiele, ale dobra przemiana materii nie spada z nieba. Zamiast liczyć na cud i wątpliwej efektywności środki spalające tłuszcz, lepiej pamiętać o 5 prostych zasadach, które regulują ten skomplikowany mechanizm.

Zadbaj o zdrowy sen

Wciąż nie doceniamy znaczenia snu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, a przecież nasz rytm biologiczny jest bezpośrednio związany z metabolizmem. Liczne badania wykazują, że niewystarczającą ilość może prowadzić do zaburzeń w odczuwaniu głodu, przyczyniając się do otyłości i związanych z nią chorób. Eksperci twierdzą, że skorzystamy z optymalnych możliwości funkcji metabolicznych jeśli położymy się przed 23.

Jedz więcej białka

Organizm potrzebuje białka, by utrzymać masę mięśniową. Z badań wynika jednak, że ilość spożywanych przez nas protein jest stanowczo za mała. Dodawaj chude białko do każdego posiłku (nie zapominaj też o takich źródłach protein jak orzechy), a zwiększysz spalanie kalorii nawet o 35 proc.

Zapomnij o restrykcyjnych dietach

Dieta to tylko tymczasowe rozwiązanie, a nierozważna głodówka może tylko spowolnić to co staramy się przyspieszyć. Metabolizm to nasz wewnętrzny piec spalający kalorie – jeśli chcemy utrzymać ogień, musimy regularnie do niego dorzucać. Pozbawiając organizm pożywienia sprawiamy, że ten zabezpiecza się na „ciężkie czasy” - spowalnia funkcje metaboliczne i gromadzi tłuszcz, który będzie mógł wykorzystać, gdy go zagłodzimy. Dostarczajmy mu zatem niewielkich, zdrowych porcji paliwa przez cały dzień, by mógł spokojnie spełniać swoje funkcje.

Poznaj tajemnicę oleju kokosowego

Tak, to prawda: potrzebujemy tłuszczu, by tłuszcz spalać. Nie wszystkie tłuszcze są jednak sobie równe. Olej kokosowy jest pierwszym tłuszczem, który nie przyczynia się do budowy tkanki tłuszczowej, a wręcz przeciwnie, pobudza przemianę materii i wspomaga ubytek wagi. Badania wskazują, że zastąpienie dziennego spożycia tłuszczów olejem kokosowym (ok. 2 łyżek dziennie) wspomaga metabolizm i może przyczyniać się do spadku wagi wynoszącego nawet 0,5 kilograma tygodniowo.

Skontroluj hormony

Równowaga hormonalna jest absolutnie niezbędna do prawidłowego funkcjonowania metabolizmu. Najmniejsze zaburzenia w tym zakresie mogą nie tylko powodować zmiany fizjologiczne i emocjonalne, ale również spowalniać przemianę materii. Dlatego jeśli chcemy w rozsądny sposób stoczyć walkę z opornymi kilogramami, zacznijmy od skontrolowania poziomu hormonów tarczycy, estrogenu, progesteronu, testosteronu, DHEA, insuliny i kortyzolu.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość