Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Maca - peruwiański korzeń o niezwykłych właściwościach

“Skarb Inków”, “peruwiański żeń-szeń”, „naturalna Viagra” - tak mówi się o mące z korzenia andyjskiej rośliny o nadzwyczaj szerokim wachlarzu właściwości.

W czasach prekolumbijskich maca była uznawana za surowiec cenniejszy niż złoto i zarezerwowana dla nielicznych wybrańców. Od setek lat stanowi jeden z podstawowych elementów diety w krajach Ameryki Środkowej i Południowej i wykorzystywana jest jako naturalny środek leczniczy, a w ciągu ostatnich dwóch dekad stała się przedmiotem szczegółowych badań, które potwierdzają jej niezwykłe właściwości.

Dziś wiemy, że maca to cenne źródło białka, węglowodanów, kwasów tłuszczowych, błonnika, niezbędnych aminokwasów, witamin i soli mineralnych, a także fitosteroli, olejków gorczycznych, garbników i saponin. Trudno zatem jednoznacznie stwierdzić, czy makę powinno się zaliczać do wyjątkowych surowców odżywczych, czy roślin leczniczych – do każdej klasyfikacji pasuje jak ulał. Jako ciekawostkę można wspomnieć, że NASA wpisała mąkę z korzenia rośliny na listę żywności przeznaczonej dla kosmonautów.

Zastosowanie

Wzmacnianie organizmu

Maca, podobnie jak żeń-szeń, należy do roślin o właściwościach adaptogennych. Oznacza to, że roślina nie działa specyficznie, lecz usprawnia różne funkcje organizmu w zależności od jego potrzeb i uodparnia go poprzez szerokie oddziaływanie na fizjologię organizmu.

Poza działaniem immunostymulującym, maca wykazuje też właściwości energetyzujące. Stosowanie zaleca się przede wszystkim w okresie rekonwalescencji, w leczeniu zespołu przewlekłego zmęczenia, w stanach osłabienia organizmu i wycieńczenia. Szczególnie poleca się ją osobom prowadzących aktywny tryb życia, wymagający intensywnego wysiłku umysłowego i fizycznego.

Ponadto macy przypisuje się zdolność poprawiania nastroju, przeciwdziałania depresji i wspomagania procesów poznawczych (m.in. pamięci i koncentracji uwagi). Dzięki zawartości olejków gorczycznych, roślina wykazuje też silne działanie bakteriostatyczne i przeciwgrzybicze, a obecność fitosteroli sprawia, że maka może odgrywać ogromną rolę w regulowaniu poziomu cholesterolu.

Leczenie zaburzeń hormonalnych

Kolejną niezwykle istotną cechą maki jest zdolność normalizowania funkcji układu hormonalnego. Roślina stymuluje pracę podwzgórza i przysadki mózgowej – hormonalnych „centrów zarządzania” , które regulują pracę pozostałych gruczołów: tarczycy, jajników, jąder, trzustki, nadnerczy i innych.

Regularna suplementacja maki wywiera korzystny wpływ na libido, potencję, płodność i funkcje rozrodcze organizmu, likwiduje zaburzenia miesiączkowania i łagodzi objawy napięcia przedmiesiączkowego, obniża poziom hormonu stresu, poprawia jakość snu, łagodzeni objawy towarzyszące menopauzie (może stanowić alternatywę dla hormonalnej terapii zastępczej), wspomaga leczenie osteoporozy u kobiet w okresie przekwitania i może łagodzić objawy trądziku.

Suplementacja sportowa

Ze względu na działanie energetyzujące oraz obecność związków przypominających w działaniu sterydy anaboliczne, maca odgrywa istotną rolę w diecie sportowców, zwłaszcza kulturystów i zawodników dyscyplin wytrzymałościowych. Roślina w naturalny sposób stymuluje przyrost masy mięśniowej i zwiększa wytrzymałość wysiłkową, nie powodując przy tym niebezpiecznych skutków ubocznych.

Pielęgnacja skóry i włosów

Sproszkowany korzeń maki jest częstym dodatkiem do kosmetyków przeznaczonych do pielęgnacji włosów i skóry twarzy. Badania wykazują, że maca może zwiększać syntezę kolagenu, który odpowiada za odpowiednie napięcie, nawilżenie i młody wygląd skóry, a także odżywiać cebulki włosowe, wpływać korzystnie na strukturę włosów i zapobiegać ich wypadaniu.

Jak stosować makę?

Maca ma delikatny, orzechowy smak i może być włączona do diety na wiele sposobów. Sproszkowany korzeń można dodawać m.in. do zup, herbat ziołowych, jogurtu, płatków śniadaniowych, sałatek i past do pieczywa. Maca dostępna jest również w postaci kapsułek (obydwie formy do kupienia w sklepie mamZdrowie.pl).

Zalecana dzienna dawka proszku to nie więcej niż 2 łyżeczki, przy czym suplementację należy rozpocząć od ½ łyżeczki i stopniowo zwiększać spożycie. U niektórych osób początkowo mogą pojawić się efekty uboczne w postaci złego samopoczucia; nie wynikają one jednak z toksyczności rośliny, lecz z zainicjowanego przez nią procesu odtruwania organizmu.

Wskazane jest stosowanie maki nie częściej niż 6 dni w tygodniu i odstawienie produktu na 7 dni po każdym miesiącu stosowania. Ze względu na właściwości pobudzające, zaleca się spożywanie maki rano lub wczesnym popołudniem.

Uwaga! Stosowanie maki jest niewskazane w przypadku chorób tarczycy, zwłaszcza zaburzeń związanych z nadmiarem jodu. Nie powinny stosować jej również kobiety chorujące na nowotwory hormonozależne. W przypadku jakichkolwiek przewlekłych dolegliwości, zwłaszcza tych wynikających z zaburzeń hormonalnych, stosowanie maki należy skonsultować z lekarzem.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. sara (Gość)

    :)

  2. mertron25

    nic dodać nic ująć- super :)

  3. rudmila83

    Egzotyka :D

  4. smerfka30

    mega smaczne :)

  5. trashka900

    ciekawe jak to smakuje... muszę wypróbować :)

  6. maka (Gość)

    smakuje obleśnie, bierze na wymioty. nie wiem gdzie oni tak czują orzech

  7. maggi (Gość)

    Pyszny orzechowy smak

  8. kasia (Gość)

    a mozna stosowac przy niedoczynnosci tarczycy i w cizay?