Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Masła i margaryny

Czy podczas zakupów dokładnie czytasz etykiety wszystkich produktów? Świetnie! Tylko czy na pewno wiesz jak działa dany składnik? Najpierw w opakowaniu, a później w organizmie?

Czym smarować pieczywo? Masłem, margaryną, a może mixem? Prawda jest taka, że najlepiej całowicie zrezygnować ze smarowideł. Ich substancje odżywcze można również znaleźć w olejach, serach czy wędlinie. Jeśli jednak nie rezygnujemy, to na co zwracać uwagę, kupując smarowidła?

Masła

Już wiele razy słyszałam historie o dzieciach, które jadły masło łyżeczką. Dzieci jednak mogą do 2 roku życia jeść masło bez ograniczeń. Mają one wtedy większe zapotrzebowanie na tłuszcz, a poza tym nie odkłada się on w ich tkance.

Kolejny mit, który należy obalić to naturalne składniki masła. Producenci o tym nie informują, ale masło pod względem zawartości substancji chemicznych ma skład zbliżony do margaryny.

Margaryny

Margaryny zawierają tłuszcz roślinny i mają najwięcej kwasów jedno- i wielonasyconych. Najmniej zaś tłuszczów nasyconych. Najzdrowsze margaryny to te miękkie, więc powinnaś je wybierać.

Na rynku znajdziemy także margaryny, które obniżają poziom cholesterolu. To te ze sterolami. Sterole roślinne na polskim rynku zawierają m.in. Flora Pro Activ i Benecol.

Czytaj etykiety i wybieraj to co najlepsze

E 100 (kurkumina) - sprawia, że margaryna ma żółty kolor i dzięki temu przypomina masło.

E 160 (beta karoten) - to następny żółty barwnik. W naturalnej postaci występuje m.in. w marchewce. To dzięki niemu w organizmie powstaje witamina A. Na skalę przemysłową wykorzystywany syntetycznie, ale identyczny z naturalnymi barwnikami.

E 160b (annato) - kolejny barwnik dodawany do masła i margaryny. Sprawia, że smarowidła są intensywnie żółte. To jest ekstrat z nasion krzewu tropikalnego Bixa orellana.

E 202 (sorbinian potasu) - jest to substancja konserwująca, która hamuje rozwój drożdży, pleśni i bakterii, choć tych ostatnich w mniejszym stopniu.

E 330 (kwas cytrynowy) - chroni tłuszcze przed szkodliwym działaniem tlenu. Dzięki temu nie jęczeją, a margaryny przez dłuższy czas zachowują właściwy smak, zapach i kolor. Jest naturalnym składnikiem owoców (zwłaszcza cytrusowych).

E 401 (alginian sodu) - jest to sól sodowa kwasu alginianowego. Otrzymywana z wodorostów wyrzucanych na brzeg Atlantyku. Dodawana do różnych mieszanek; łatwo pęcznieje.

E 471 (mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych oraz E 22 (lecytyna) - ułatwiają połączenie oleju z wodą. Działają zmiękczająco i sprawiają, że margaryna łatwo się rozsmarowuje.

E 270 (kwas mlekowy) - wytwarza kwaśne środowisko, dzięki czemu przedłuża okres przydatności produktów. Jest jednym z najskuteczniejszych konserwantów.

E 500b (wodorowęglan sodu) - to soda oczyszczona. Zapewnia produktowi stały smak, barwę i zapach.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Logo (Gość)

    hm..nigdy się nad tym nie zastanawialam, kupowalam masło, bo mi smakuje i tyle. ale w sumie nie wiem, czy te wszystkie E są dobre czy nie?

  2. aga (Gość)

    ja od dawna nie jem masła.... i juz sie przyzwyczaiłam i dla mnie to normalne ze niczym nie smaruje kanapek;];]

  3. pi (Gość)

    a co z witamina D ktora dostarcza nam min maslo?

  4. Klaara (Gość)

    moja mama potrzebuje właśnie obniżać cholesterol i smaruje pieczywo ta Florą ProActiv. oczywiście ma też odpowiednią dietę i ćwiczy więc mam nadzieję ze następne wyniki będą lepsze

  5. DŻO (Gość)

    nie przepadam ani za masłem ani margaryną
    jednak jak robię tosty (najlepsze pszenne schulstada) to tylko z masłem! uwielbiam jak się roztapia i rozpływa- nie żałuję go sobie wtedy :)

  6. natalia (Gość)

    Szczerze mówiąc to ten artykuł jest nielogiczny. Po pierwsze brak odpowiedzi na pytanie postawione na początku - na co zwrócić uwagę kupując masło czy margarynę? bo czy odpowiedzią jest, że masło mogą jeść łyżkami dzieci i jej skład je zbliżony do margaryny? To mi nie pomaga podjąć decyzji, które z nich jest zdrowsze:] Opis tych wszystkich E także nie mówi, które są dobre, a które złe dla organizmu. Nie interesuje mnie skład chemiczny i ich działanie w maśle czy margarynie, ale w moim organizmie.

  7. phee (Gość)

    o ludzieee beznadziejny ten art, sorry ale nic nie mówi, nic nie wyjaśnia, te wszystkie E szkodliwe to w margarynie są (sorbiniany, wodorowęglany), w takim prawdziwym maśle jak kerrygold jest tylko karoten który jest akurat zdrowy i dobrze działa! nie ma zadnych innych szcztucznych dodatków. poza tym owszem, w innych produktach można znaleźć wit ADEK, ale nie tak dobrze przyswajalne jak z masla!

  8. ~~Mati~~ (Gość)

    czy margaryna roślinna jest zdrowsza np. od śniadaniowej czy delmy?

  9. zbychu (Gość)

    najlepsze masło robią stare baby na wsi, a to ze sklepu możecie sobie w d... wsadzić tak jak margaryne, w porównaniu do tradycyjnego wyrobu.

  10. Adi (Gość)

    Jak wogóle można pisać o zdrowotnych właściwoścuach margaryny? cokolwiek by do niej nie dodali to zawarte w niej tłuszcze trans (ktorych dopuszczalny nieszkodliwy poziom wynosi 0 gram) i tak bardziej uszkodzą organizm niż inne związki pomogą. Masło ok, olej kokosowy ok, ale nie margaryna. I zgadzam się, że sklepowym produktom daleko do tych robionych metodami naturalnymi.