Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Masło czy margaryna - czym smarować?

Półki sklepowe uginają się od różnych produktów do smarowania pieczywa. Trudno jednak się w tym połapać, które są zdrowe i odpowiednie dla nas.

Na temat masła i margaryny zdania są wciąż podzielone. Smakosze masła nigdy z niego nie zrezygnują i przekonują o jego przewadze nad margarynami. Masło jest zdrowe, bo zawiera łatwo przyswajalne witaminy A, E i D i w podczas produkcji nie ma potrzeby dodawania żadnych składników chemicznych. Zwolennicy margaryny z kolei uważają, że dorównuje smakowi masła. dostarcza nienasyconych kwasów tłuszczowych i nie zawiera cholesterolu. Jest łatwiejsza do smarowania. Jednak nie ma jednoznacznej odpowiedzi: czy masło, czy margaryna. Jedno i drugie ma swoje wady i zalety. W wieku rozwojowym najlepsze będzie masło, a margaryna dla seniorów.

Masło

Masło jest produktem, który otrzymuje się ze śmietany mleka krowiego. Na naszym rynku znajdują się cztery grupy masła: ekstra, delikatesowe, wyborowe i stołowe. Pierwsze trzy rodzaje nie mogą zawierać mniej tłuszczu niż 80% i więcej wody niż 16%. Masło stołowe nie ma mniej niż 73,5% tłuszczu i więcej wody niż 24%. Masło ekstra i delikatesowe są najlepsze, mają delikatny smak i aromat. Nie wolno do nich dodawać więcej niż 2% soli. W procesie produkcji najsurowsze wymagania dotyczą masła ekstra, a najbardziej liberalne - masła stołowego. w którym mogą występować kropelki wody i lekka kruchość. Masło, tak jak inne tłuszcze zwierzęce zawiera nasycone kwasy tłuszczowe, które wpływają na poziom cholesterolu. Znajdują się też witaminy rozpuszczalne w tłuszczach A i D oraz niewiele witaminy E. Ich zawartość jest zmienna. Uzależnione jest to głównie od pory roku - więcej latem, zimą mniej.

Masło jest łatwo strawnym, najlepiej przyswajalnym tłuszczem zwierzęcym. Dzieci do 3-go roku życia mogą jeść masło bez ograniczeń. Później ze względu na dużą ilość nasyconych kwasów tłuszczowych należy ograniczyć spożycie masła. Innymi produktami pochodzenia zwierzęcego są sery, jogurty, mięso, wędliny i ich ilość również powinna być dawkowana rozsądnie. Jeśli w twojej diecie jest dużo mięsa i wędlin, to lepiej zrezygnuj z grubego smarowania masłem. Jeśli w diecie dominują warzywa albo jesteś laktowegatarianem, możesz używać masła 2-3 łyżeczki dziennie. Z masła powinny zrezygnować osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu, miażdżycą, nadciśnieniem tętniczym, chorobami układu krążenia.

Uwaga!

Masło nie nadaje się do smażenia w wysokich temperaturach (kotlety, mięso), bo łatwo się przypala, a w czasie dymienia powstają substancje szkodliwe dla zdrowia, które szkodzą żołądkowi i są rakotwórcze. Ale jajecznicę czy omlet można na nim przyrządzać.

Margaryna

Jest to produkt z tłuszczy roślinnych, niekiedy z dodatkiem wody, mleka, z dodatkiem substancji polepszających smak, lecytyny, substancji barwiących. Produkt "masło roślinne"- jest nazwą oszukańczą, ponieważ jest to margaryna. W sprzedaży są dwa podstawowe rodzaje margaryn: miękka w kubkach i twarda w kostce. Do smarowania zaleca się margaryny miękkie, a do pieczenia twarde. Margaryny do smarowania wzbogacane są witaminami A, D i E, kwasem foliowym kwasami z grupy omega-3 i witaminami z grupy B. Zawierają też dużo niezbędnych dla organizmu jedno- i wielonasyconych kwasów tłuszczowych, które chronią przed miażdżycą, chorobami serca i nowotworami. Margaryny nie zawierają cholesterolu albo tylko śladowe ilości. Margaryna podobnie jak i masło jest kaloryczna. Dlatego też nie można używać jej bezkarnie. Osoby na diecie odchudzającej powinny całkowicie zrezygnować ze smarowania pieczywa. Zaletą margaryny, w przeciwieństwie do masła, jest stała dawka witamin A,D i E.

Miksy

Są to tłuszcze mieszane, w których część tłuszczu zwierzęcego zastąpiono tłuszczami utwardzonymi lub olejami roślinnymi. Bardziej zdrowe są mieszanki masła i tłuszczu roślinnego. Kierując się wyborem miksu wskazówką może być konsystencja mieszanki. Im jest bardziej miękka, to wskazuje, że nie zawiera utwardzonej margaryny. Miksy zawierają mniej niezdrowych kwasów tłuszczowych niż masło, a jednocześnie więcej korzystnych dla zdrowia nienasyconych kwasów tłuszczowych. W miksach znajdują się pochodzące z mleka witaminy A i D, a dodatkowo wzbogaca się je w witaminy z grupy B. Kaloryczność tych produktów zależy od ich składu. Miksów nie należy używać do smażenia, ponieważ w wysokich temperaturach powstają szkodliwe substancje. Nie są to też smarowidła dla małych dzieci.

Bez względu jaki rodzaj smarowidła wybierzesz pamiętaj:

  • przy zakupie zwracaj uwagę na datę przydatności do spożycia,
  • o odpowiednim przechowywaniu, najlepiej w lodówce
  • o szczelnym zapakowaniu przed włożeniem do lodówki (łatwo pochłania zapachy)
  • tłuszczy do smarowania nie rozmrażaj w kuchence mikrofalowej
Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. czlowiek (Gość)

    Masło Roślinne jest na rynku od około 1972 roku. Kiedyś nie było tych wszystkich Rama, Kasia itp margaryn a margaryna byłA stosowana do pieczenia, ciast, ale nigdy nie do smarowania (poza wyjątkiem skrajnej biedy gdyż była tania).
    MR było pierwszą margaryną do smarowania i dlatego nazwano ją "masłem" z doprecyzowaniem, że roślinnym. Każdy zdrowo myślący człowiek wiedział, że nie jest to masło bo to jest krowie a nie roślinne.
    Teraz gdy TV skutecznie ogłupiła już społeczeństwo, można większości wmówić wszystko, więc można domniemywać że nie domyślą się że to nie jest masło i rzeczywiście nazwa "masło roślinne" dla współczesnego analfabety myślowego, jakim jest przeciętny człowiek, może być myląca.

  2. kami (Gość)

    jest jeszcze masło kakaowe :-) I orzechowe :-) Wiec nie tylko masło z mleka krowiego się nazywa masło.
    Poza tym widze w artykule jakąś nieścisłość, chodzi mi o to, cytuję "Masło jest zdrowe, bo zawiera łatwo przyswajalne witaminy A, E i D", a za chwilę "Zaletą margaryny, w przeciwieństwie do masła, jest stała dawka witamin A,D i E". No to chyba nie w przeciwieństwie, ale tak samo. No chyba, że chodzilo o to, że ilość tych witamin w maśle nie jest stała, ale jeśli tak, to by wypadało wcześniej o tym coś napomknąć.

  3. Hunter (Gość)

    Maslo i tylko maslo! Ludzie! Nie uzywajcie margaryny, poniewaz posiada szkodliwe izomery trans, ktore sa rakotworcze. Powstaja wyniku utwardzenia tluszczu roslinnego. Na dodatek posiadaja sztucznie dodawane witaminy rozpuszczalne w tluszczach a takie witaminy maga zaburzyc rownowage w organizmie, poniewaz moga spowodowac nadmiar i brak konstroli. A jezeli chodzi o tym, ze nie mozna smazyc na masle to tylko dlatego, ze maslo posiada bialko, ktore sie przypala. W tym celu najlepiej uzywac sklarowane maslo, ktore jest najzdrowszym zwierzencym tluszczem i mozena smazyc na nim do bardzo wysokich temperaturach.

  4. stan (Gość)

    dlaczego na margarynach nie podają że w skład margaryny wchodzą tłuszcze trans ,nawet w rosji   producenci mają obowiązek podać całkowity skład na etykiecie .piszecie że margaryny mogą jeść starsi ludzie ....nie trzeba będzie płacić emerytur    co   za kraj dziadostwo

  5. flo55 (Gość)

    ta osoba, ktora pisala ten artykul, niech lepiej powstrzyma sie od pisania czegokolwiek. Nie wspomniec ze margaryna to zly tluszcz utwardzony, ktory powoduje miazdzyce, choroby serca itd., a twierdzic ze tluszcze nasycone sa temu winne, co jest powtarzanym od lat, ale coraz rzadziej bledem...

  6. kuku (Gość)

    od dłuższego czasu unikam smarowania pieczywa, ale jak już mam coś wybrać to sięgam po margarynę roślinną.

  7. zdrowa (Gość)

    kami, napomknięto wcześniej. Sztuka czytania ze zrozumieniem :-)

POLECAMY