Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Mdłości po jedzeniu

Zazwyczaj nie są groźne, jednak mogą być oznaką choroby żołądka, na przykład stanu zapalnego czy choroby wrzodowej.

Mdłości po jedzeniu często pojawiają się, gdy ktoś po prostu za dużo i za szybko zje, lub kiedy spożyte jedzenie było ciężkostrawne, przeterminowane czy źle dobrane. Na przykład kiedy zjemy coś słonego i słodkiego na zmianę. Najpierw można odczuć mdłości a potem chęć wymiotowania. Mdłości mogą wystąpić również kiedy kobieta jest we wczesnej ciąży oraz gdy ktoś bardzo rygorystycznie się odchudza.

Jeśli ktoś zdrowo się odżywia i cierpi na mdłości nasilające się po jedzeniu powinien skontaktować się z lekarzem gastrologiem, który zleci odpowiednie badania do wykonania. Może to być USG jamy brzusznej, gastroskopia, morfologia czy poziom CRP. Na własną rękę możemy sprawdzić, czy nie jesteśmy zarażeni bakterią Halikobacter – test na jej obecność dostępny jest w aptekach.

Jak uniknąć mdłości?

Trzeba jeść małe, lekkie posiłki cztery, pięć razy dziennie. Ważne jest, by kolacja nie była zbyt syta. Posiłków nie można spożywać w pośpiechu i podczas stresu. Nie należy mieszać zbyt gwałtownie smaków i pić po jedzeniu. Nie zaleca się picia gazowanych napojów po zjedzeniu tłustej potrawy (na przykład ryby czy mięsa).

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. oliwka (Gość)

    Moim sprawdzonym sposobem na dolegliwości gastryczne jest picie zielonej herbaty z prażonym ryżem (polecam wygodne torebki od Irvinga). Piję ją zawsze po ciężkostrawnym posiłku, prażony ryż wspomaga trawienie i ogólnie łagodzi wszelkie dolegliwości, także te związane z przejedzeniem (przydało się po świętach ;) ).

  2. Ona (Gość)

    Zżarłam arbuza do przepełnienia i łapią mnie takie mdłości, że wymiotuję :< ... Boję się cokolwiek teraz zjeść lub wypić :<
    Może popularna mięta zaradzi :)