Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Mdłości w ciąży

Mdłości w czasie ciąży są dobrze znane niemal wszystkim kobietom. Mimo, że nie możemy uniknąć ich całkowicie, istnieją sposoby na zniwelowanie dyskomfortu, który jest z nimi związany.

Charakterystyka mdłości występujących w czasie ciąży

Mdłości należą do najwcześniejszych objawów ciąży i najczęściej dotykają nas rano, jeszcze przed zjedzeniem pierwszego posiłku (po którego spożyciu zwykle występują wymioty). Na szczególnie silne odczuwanie mdłości cierpią kobiety wrażliwe na intensywne zapachy, które są w ciąży po raz pierwszy lub rozwija się w ich łonie ciąża mnoga.

O przyczynach porannych nudności

Głównym winowajcą obarczonym odpowiedzialnością za pojawianie się mdłości są hormony. W pierwszym trymestrze ciąży w ciele kobiety ma miejsce prawdziwa burza hormonalna, która wpływa na cały organizm – w tym także i na układ trawienny.

Pierwsze nudności zwykle pojawiają się po czterech tygodniach od zapłodnienia i powinny ustąpić nie później niż przed końcem czwartego miesiąca ciąży. Inną przyczyną pojawiania się nudności w tym czasie jest także stres, który odczuwa przyszła mama lub zwykle zatrucie pokarmowe.

Jak walczyć z nudnościami w czasie ciąży?

Aby złagodzić dyskomfort związany z mdłościami, należy przede wszystkim zadbać o dobrze zbilansowaną dietę. Jeżeli dotyka cię ta przykra dolegliwość, postaraj się nie dopuszczać do odczuwania silnego głodu – jedz mało, ale regularnie - najlepiej co cztery godziny. Głównymi produktami w twoim jadłospisie powinny być produkty bogate w białko i węglowodany. Pamiętaj - zanim wstaniesz łóżka, zjedz coś lekkiego (np. sucharka) i poleż jeszcze około dziesięciu minut. Kolację zjadaj przynajmniej godzinę przed snem, a zamiast gazowanych napojów wybieraj ziołowe herbaty i mineralną wodę, która oczyści twój organizm z toksyn (pij około trzech litrów płynów dziennie).

Innymi sposobami na pozbycie się nudności są:

  • Picie naparu ze świeżego korzenia imbiru – działa przeciwwymiotnie.
  • Dogadzanie sobie, ale z umiarem – przejedzenie na pewno nie poprawi twojego samopoczucia.
  • Posiadanie przy sobie czegoś do przekąszenia (np. migdałów – dzięki ich szczególnym właściwościom nudności szybko ustępują).
  • Dołączenie do jadłospisu produktów bogatych w witaminę B6 (bananów, ziaren zbóż, warzyw strączkowych, kukurydzy).
  • Zrezygnowanie z ciężkostrawnych i mocno przyprawionych dań, czarnej herbaty, alkoholu i kawy.
  • Unikanie zapachów, które wywołują mdłości.
  • Aktywne spędzanie czasu - chodzenie na spacery, krzątanie się po dobrze wywietrzonym domu
  • Wysypianie się i zredukowanie stresu do minimum
  • Nudności dotykają prawie wszystkie ciężarne kobiety i niestety nie da się ich do końca pozbyć. W przypadku wystąpienia tej dolegliwości należy uzbroić się w cierpliwość i po prostu ją przeczekać.

Kiedy pojawiające się mdłości powinnaś skonsultować z lekarzem?

Jeżeli mdłości utrzymują się dłużej niż przez pierwsze cztery miesiące ciąży lub gdy twoja waga zaczyna drastycznie się obniżać. W przypadku wystąpienia tych symptomów niezwłocznie skonsultuj się z lekarzem, który podejmie właściwe kroki w celu poprawy kondycji twojego organizmu.

Uwaga! W żadnym wypadku nie decyduj się na zażywanie środków farmakologicznych na własną rękę!

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. tula (Gość)

    to raczej standard ;) podobnie jak problemy z pęcherzem. wiedziałam o tym, więc profilaktycznie biorę pregnofer uro. specjalnie dla kobiet w ciąży z dużą ilością żurawiny :)