Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Miedź

Miedź chroni nas przed osteoporozą, zwiększa odporność, usprawnia pracę mózgu i hamuje rozwój bakterii. Warto wiedzieć, gdzie jej szukać.

W organizmie występuje w śladowych ilościach, ale znajduje się we wszystkich tkankach. Najwięcej miedzi jest w wątrobie, mózgu, sercu i nerkach, mniej w gruczołach, kościach i mięśniach.

Miedź bierze udział w syntezie hemoglobiny i razem z żelazem uczestniczy w transportowaniu tlenu do każdej komórki. Od ilości miedzi w naszym organizmie zależy praca mózgu - zgłasza zdolność myślenia, zapamiętywania.

Zwiększa odporność organizmu i chroni przed wolnymi rodnikami. Miedź zapobiega chorobom serca i układu krążenia. Ma również działanie bakteriobójcze. Jest niezbędna do tworzenia melaniny, pigmentu decydującego o kolorze skóry i włosów. Uczestniczy w syntezie białek, w tym kolagenu i elastyny, które opóźniają starzenie się skóry.

Zdrowy, dobrze odżywiający się człowiek nie powinien mieć niedoboru miedzi. Grozi ona osobom odchudzającym się, z przewlekłymi biegunkami, z zaburzonym wchłanianiem, a także zażywającym dużo suplementów cynku, kadmu, fluoru i kwasu fitynowego. Trzeba wtedy również przyjmować miedź. Dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek wynosi u osób dorosłych 1,5-3 mg i taka dawka znajduje się w jednym żółtku.

Przewlekły niedobór miedzi prowadzi do anemii. Preparaty z miedzią przyjmuje się pod kontrolą lekarza, o stałych porach, podczas posiłku, by nie podrażniać przewodu pokarmowego.

Najbogatsze źródła miedzi:

  • otręby
  • ser żółty
  • żółtko
  • płatki owsiane
  • gotowana wątroba
  • chleb pełnoziarnisty
  • orzechy włoskie
  • czekolada gorzka
  • groszek zielony
  • awokado

Zawartość miedzi w wodzie pitnej zależy od jej kwasowości i materiału z jakiego są zrobione rury. Woda miękka ma więcej miedzi.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. pat (Gość)

    aj tam,wystarczy zjeść pół metra kabla i szafa gra. ;)

POLECAMY