Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Mity na temat snu

Co dzieje się z mózgiem, gdy śpimy, ile snu potrzebuje starszy człowiek i co robić, gdy nie możemy zasnąć. Istnieje wiele pytań i naturalnie nieskończenie wiele odpowiedzi. Niestety wiele z nich to wyłącznie wymyślone na własne usprawiedliwienie teorie lub powielane mity.

Mit 1: Odsypiaj braki snu, kiedy tylko możesz

Fakt: Spanie w weekendy do 14 nie jest najlepszym pomysłem. Może tylko rozregulować twój rytm dobowy. Jeśli nie chcesz mieć problemów z zasypianie (i wstawaniem), staraj się dostarczać organizmowi podobną liczbę godzin snu przez cały tydzień.

Mit 2: Zasypiaj o ustalonej godzinie

Fakt: Sen nie przychodzi na zawołanie, nie próbuj więc dyktować organizmowi, kiedy ma czuć się zmęczony i pozwól mu decydować. Jeśli położyłeś się wcześnie (bo czeka cię ciężki dzień) i nie możesz zasnąć przez 30 minut, wstań!

Mit 3: Trening przed snem pomoże ci zasnąć

Fakt: Owszem, regularny wysiłek fizyczny ułatwia zasypianie, ale tylko jeśli został zakończony przynajmniej 3 godziny przed snem. Ćwiczenie podwyższa temperaturę ciała, co nie sprzyja szybkiemu zasypianiu. Organizm potrzebuje nawet do 6 godzin, by się ochłodzić.

Mit 4: Mózg potrzebuje snu, by odpocząć

Fakt: W czasie snu odpoczywa wyłącznie twoje ciało, podczas gdy mózg nieustannie kontroluje jego funkcje, naprawia uszkodzenia i zapamiętuje nowe informacje. Jego aktywność radykalnie zmniejsza się tylko w jednej z faz snu, kiedy to intensywnie się regeneruje na poziomie komórkowym.

Mit 5: Jeśli obudzisz się w nocy, nie wstawaj, by nie wybić się ze snu

Fakt: Jesli obudzisz się w środku nocy i nie możesz ponownie zasnąć w ciągu 15 minut, leżenie jak kłoda albo przewracanie się z boku na bok tylko cię zestresuje i pogorszy sprawę. Wstań, przejdź do innego pokoju, napij się wody, a nawet posłuchaj muzyki. Po chwili znów poczujesz senność.

Mit 6: Spędzanie czasu w sypialni przed snem ułatwia zaśnięcie

Fakt: Spędzanie czasu w sypialni nie przygotuje cię do snu! Wrecz przeciwnie, sypialnia będzie kojarzyć ci się z czynnościami dziennymi. Bezwzględnie unikaj oglądania telewizji i korzystania z notebooka w łóżku.

Mit 7: Seks pobudza i utrudnia zaśnięcie

Fakt: Seks stymuluje produkcję endorfin, które niwelują stres, łagodza napięcie nerwowe i ułatwiają zasypianie. Kto praktykuje, ten wie.

Mit 8: Otul się cieplutko, a szybciej zmorzy cię sen

Fakt: Rozgrzany organizm trudniej zapada w sen. Nie chodzi tu o to, by było nam zimno (potraficie zasnąć z lodowatymi stopami?), ale raczej przyjemnie chłodno i rześko. Zasypianie w dusznym, gorącym pomieszczeniu sprawia, że często budzimy się ze złym samopoczuciem i niewypoczęci.

Mit 9: W chrapaniu nie ma nic złego

Fakt: Chrapanie może i jest powszechne, ale nie zawsze nieszkodliwe. W wielu przypadkach jest symptomem niebezpiecznego zaburzenia zwanego bezdechem sennym. Jeśli twój partner zauważył u ciebie niespokojny sen, a także głośne, nieregularne chrapanie, po którym następuje cisza i wyraźne ruchy klatki piersiowej, zgłoś się do lekarza.

Mit 10: Ludzie dzielą się na „ranne ptaszki” i „nocne marki”

Fakt: Powszechnie uważa się, że to czy lubimy zrywac się z łóżka wcześnie rano czy też stajemy się aktywniejsi wieczorem jest sprawą genetyczną. Prawda jest taka, że zależy to od naszego trybu życia i przyzwyczajenia, które nabywaliśmy przez lata. Oznacza to, że przy odrobinie silnej woli z „sowy” możemy stać się „rannym ptaszkiem”.

Mit 11: Kropelka czegoś mocniejszego na lepszy sen

Fakt: Choć alkohol rzeczywiście sprawia, że robimy się senni, nie ma najlepszego wpływu na jakość snu, a to przecież ona decyduje o tym, w jakim stopniu regeneruje się ciało i jak długo czujemy potrzebę pozostania w łóżku.

Mit 12: Każdy potrzebuje około 8 godzin snu

Fakt: Długość snu jest sprawą indywidualną i zależy między innymi od trybu życia. Im lepsza jakość snu, tym mniej czasu potrzebuje organizm na regenerację. Stres, uboga dieta, nadużywanie alkoholu i nieodpowiednie warunki snu sprawiają, że trudniej rozstać nam się z poduszką, a zmęczenie odczuwamy nawet po wielogodzinnym odpoczynku.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość