Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Napoje izotoniczne

Napoje uzotoniczne uzupełniają niedobór składników mineralnych, wyrównują straty wodne, elektrolitowe i energetyczne powstałe w wyniku wysiłku fizycznego, a także pocenia się.

Napoje izotoniczne ze względu na swoje właściwości polecane są szczególnie sportowcom, osobom wykonującym ćwiczenia fizyczne powyżej godziny. Można je również pić podczas upałów, by zapobiec odwodnieniu. W czasie wielkich upałów człowiek traci około 1 litra potu na godzinę. A gdy w tym czasie intensywnie trenuje, ilość ta może dochodzić nawet do 2-3 litrów na godzinę. To, co tracimy to nie jest tylko woda. Wraz z potem organizm wydala również elektrolity - sód, chlor, potas, wapń, magnez i niektóre witaminy. Jeśli organizm traci około 2% wody, obniża się jego wydolność. Dalsze odwodnienie może prowadzić do przegrzania, niewydolności różnych organów, a w konsekwencji nawet do śmierci, jeśli utrata sięga 20% wody. Dlatego też tak ważna jest ilość wypijanych płynów. Organizm potrzebuje 1ml płynu na 1 kcal zapotrzebowania energetycznego lub 30 ml na każdy 1kg masy ciała.

Skład izotoników

Oprócz wody napoje izotoniczne zawierają elektrolity (sód, potas, wapń, magnez), węglowodany i witaminy. Sód stanowi podstawowy składnik potu. Reguluje on bilans elektrolitowy, a przede wszystkim umożliwia efektywne wchłanianie wody do wnętrza komórek. Poza tym podczas wysiłku sód pomaga utrzymać temperaturę ciała na odpowiednim poziomie, co zapobiega przegrzaniu organizmu. W izotonikach wystepuje głównie pod postacią chlorku sodu. Drugim elektrolitem jest potas, którego również tracimy z potem. Pełni on funkcję podobną do sodu - utrzymuje równowagę wodno-elektrolitową, a poza tym wpływa m.in. na pracę serca. Zawartość wapnia i magnezu zapewnia m.in. prawidłową funkcję układu nerwowego i mięśniowego. Węglowodany, głównie w postaci łatwo przyswajalnych cukrów, jak np. fruktozy, maltozy, glukozy, sacharozy czy też syropów glukozowo-fruktozowych, mają za zadanie wyrównywać straty powstałe podczas wysiłku fizycznego, jak również wspomóc wchłanianie wody do wnętrza komórek.

Podczas dużego wysiłku fizycznego wraz z potem tracimy witaminy, głównie z grupy B, C I E. Jednak dodatek tych witamin jest niewielki i nie ma on większego wpływu na zwiększenie wydolności fizycznej i umysłowej organizmu.

Izotoniki należy pić małymi łykami, wówczas są lepiej wchłaniane. Nie powinny też być zbyt zimne, by nie wychładzać organizmu. Osoby intensywnie ćwiczące powinny pić 200-250 ml napoju co 20-30 minut w czasie trwania wysiłku, a następnie co 30 minut po zakończeniu treningu kolejne 500ml aby uzupełnić straty.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Ajiboye (Gość)

    Powinno się pojawić coś na temat owuiba. Mamy tylu bardzo dobrych producentf3w owuiba. Jakość jest o wiele lepsza niż w sklepach typu Dei..nn. Przykład : Wojas Raz porządnie wydane pieniądze naprawdę się zwrf3cą w postaci długofalowego użytkowania.

  2. kamkamis

    Witam, dużo ostatnio trenowałem, w sumie zacząłem intesywnie ćwiczyć a że wcześniej za dużo tego nie robiłem to bardzo sie pociłem. no i paliłem też szlugi ;] no ale teraz nie palę i ćwiczę i tak jak mówiłem dużo się pociłem co uzupełniałem energetykami, żeby się wzmocnić i mieć więcej sił i bardziej się pocić no i chyba przesadziłem.. wyczytałem tutaj http://www.witaminy-mineraly.choroby.biz/Niedob%C3%B3r+elektrolit%C3%B3w że mogę mieć niedobór elektrolitów a podobno właśnie energetyki powodują nadmierne wydalanie tych składników. tylko pytanie co teraz? jakaś dieta i ograniczenie ćwiczeń czy co?