Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Napoje light grożą wylewem?

Chwytając za napój dietetyczny myślisz, że dokonujesz zdrowego wyboru. Tymczasem regularne sięganie po wersję light może okazać się niebezpieczne.

Owszem, dietetyczne wersje popularnych napojów gazowanych są właściwym wyborem jeśli dbasz o sylwetkę, ale z najnowszych badań wynika, że niosą za sobą ryzyko wylewów i zawałów serca.

W badaniu wzięło udział 2564 uczestników różnego pochodzenia, którzy zostali podzieleni na 3 grupy ze względu na spożycie napojów gazowanych. Pierwsza grupę stanowiły osoby, które w ogóle nie spożywały takich napojów, w drugiej grupie znalazły się osoby, które piły normalne napoje gazowane w umiarkowanych ilościach (6 porcji w tygodniu) lub codziennie, a trzecia grupę tworzyli uczestnicy, którzy umiarkowanie często lub codziennie spożywali napoje gazowane w wersji light. Do badania włączono też kolejne dwie grupy, których uczestnicy spożywali obydwa rodzaje w umiarkowanych ilościach lub codziennie.

Po skrupulatnej analizie danych, naukowcy stwierdzili, że osoby, które wybierały napoje dietetyczne były o 48% bardziej narażone na ryzyko wylewu i innych incydentów naczyniowych na przestrzeni 9 lat niż osoby, które w ogóle rezygnowały ze spożycia napojów gazowanych. Zależność ta utrzymywała się nawet, gdy wzięto pod uwagę takie czynniki jak wiek, płeć, aktywność fizyczną, spożycie alkoholu, nikotynizm i historię chorób układu krążenia w rodzinie.

Choć wyniki badań są intrygujące, uczeni powstrzymują się od wyciągania pochopnych wniosków i zapowiadają kolejne badania zanim będą mogli stanowczo odradzać pacjentom sięganie po napoje o obniżonej zawartości cukru. Nie wykazano konkretnego związku przyczynowo-skutkowego i w ciągu 9 lat od pierwszego wywiadu nie kontrolowano wielu aspektów życia uczestników, które mogły wpłynąć na ich stan zdrowia.

Na wszelki wypadek warto jednak omijać wszelkie gazowane przyjemności. Nawet jeśli nie przyczyniają się do wylewów, jest mnóstwo innych powodów, by zastąpić je wodą i zdrowymi sokami.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość