Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Nigdy więcej efektu jo-jo

Naukowcy z Harvard Medical School odkryli, że każdy człowiek ma genetycznie zakodowaną masę ciała, tzw. set point, co znacznie utrudnia trwałą utratę wagi. Dowiedz się, jak przestawić ten wewnętrzny mechanizm i pożegnać kilogramy na zawsze.

Kolejna dieta cud, tracisz kilka kilogramów, a kiedy osiągasz szczyt motywacji i gotowość do dalszych wyrzeczeń, wskazówka wagi nagle staje w miejscu i ani drgnie. Potem pojawia się on – znienawidzony i nieuchronny efekt jo-jo. Doskonale wiesz, jak to działa. Wygłodniały organizm stara się zabezpieczyć przed drastyczną redukcją w dostawach kalorii i spowalnia metabolizm, by zachować jak najwięcej energii. Ale w zasadzie dlaczego to robi?

Odpowiedź jest prosta – bo tak jest zaprogramowany. I nie działa to wyłącznie na naszą niekorzyść. Czy nie zastanawia cię, dlaczego tak łatwo jest zrzucić 2 czy 3 kilogramy, które zazwyczaj przybywają nam w okresie świątecznym?

Dr George L. Blackburn z Harwardzkiego Centrum Nauk o Żywieniu twierdzi, że każdy człowiek ma pewną indywidualną równowagę biologiczna, tzw. set point, którego organizm będzie za wszelka cenę bronił. Oznacza to, że bez względu na to, czy tyjemy czy chudniemy, nasz organizm będzie dążył do swojego „punktu startowego”. Utrata lub wzrost wagi, które następują w krótkim okresie czasu, nie są w stanie zbić tego wewnętrznego stróża z tropu, a ten z łatwością wróci do swojego stałego miejsca. Co zatem zrobić, by go oszukać?

Dobra wiadomość jest taka, że skoro nasz organizm działa jak komputer, zawsze można go przeprogramować. Należy jednak działać stopniowo.

Zacznij od utraty 10% masy ciała. Łatwo to obliczyć. Jeśli ważysz 80 kilogramów, twój cel to zrzucenie 8. Pamiętaj, by robić to rozsądnie. Dr Blackburn radzi swoim pacjentom ograniczyć spożycie kalorii o 10% i tracić nie więcej niż 0,5 kg tygodniowo. Masz rację, to przecież 4 miesiące odchudzania, a ty potrzebujesz natychmiastowych efektów, ale czy nie lepiej rozprawić się z nadwagą raz na zawsze? Poza tym, wskazówka wagi i tak w pewnym momencie zatrzyma się, a im szybciej sunęła w lewo, tym szybciej wróci na prawą stronę.

Gdy osiągniesz już docelową wagę (w naszym przypadku 72 kg), zrób wszystko, by utrzymać ją przez okres od 6 do 9 miesięcy. Tyle czasu potrzeba, by organizm „uwierzył”, że to jego nowy punkt odniesienia i ustabilizował set point na niższym poziomie. W okresie stabilizacji ścisłe kontroluj wagę. Jeśli twoja masa ciała wzrośnie więcej niż 2,5%, natychmiast ją zredukuj. Udało ci się wytrwać? Gratulujemy, twój set point został obniżony. Co dalej?

Jeśli wciąż chcesz tracić na wadze, powtórz cały cykl od początku. Zauważysz, że twój organizm znów szybko reaguje na redukcję kalorii, a ewentualny przyrost masy ciała łatwiej jest zredukować.

Nasza waga nie zależy jednak wyłącznie od sposobu żywienia. Na otyłość (a zatem wysoki set point) wpływać mogą również zaburzenia metabolizmu, nieprawidłowa gospodarka hormonalna i niedostateczna aktywność fizyczna. Wyeliminuj wszelkie czynniki, które mogą zaburzać pracę twojego wewnętrznego mechanizmu równoważącego, a droga do szczupłej sylwetki z pewnością wyda się łatwiejsza. Powodzenia.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. pitersmak

    Dlatego warto zmienić nawyki żywieniowe. Stosuję obecnie produkty, które odżywiają organizm na poziomie komórkowym. Jestem bardziej odporny i mam więcej energii.

  2. Marta (Gość)

    Nie dziwne, że kilogramy powracają, skoro ludzie powracają do poprzedniego odżwyiania. Tego które spowodowało nadwagę. Chcesz schudnąć zrób to z głową i pod kontorlą bez uszczerbku na zdrowiu.

  3. bobo (Gość)

    ja jestem na diecie dukana  przeszlam 3 fazy   przyzwyczailam sie do kontrolow3ania co jem i ile jem wszystko i nie ma zadnego JOJO

  4. graza (Gość)

    Jesli chodzi o mnie to ja zapisałam sie teraz do takiego Trzymiesiecznego Programu Odchudzania zeby własnie w sposob skuteczny pozbyc sie kilogramów.Wiadomo ze w grupie zawsze łatwiej-dlatego polecam aqua-aerobik.pl

  5. Krisk

    Co do efektu jojo
    Prawdą jest że szybkie chudnięcie jest tego przyczyną...
    Może ktoś jest chętny tutaj odpowiedziec na pytanie dlaczego zlaecane jest wolne chudnięcie /w domowym zaciszu/ i jak przebiega taki proces u statystycznej osoby...
    chętnie posłucham wypowiedzi ... może ktoś zrozumie gdzie lezy błąd...
    Zapraszam do dyskusji i odpowiedzi na te pytanie
    Pozdrawiam