Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Nowalijki - zdrowe czy szkodliwe?

Obecnie pomidory, ogórki,czy sałata są w sklepach dostępne przez cały rok. Zastawiamy się, czy są to zdrowe warzywa i czy hodowane w sztucznych warunkach mają jakieś wartości odżywcze?

Zwłaszcza wczesną wiosną nasz organizm wykazuje zapotrzebowanie na witaminy i chętnie sięgamy po nowalijki. W warunkach szklarniowych warzywa mają odpowiednią temperaturę, wilgotność i oświetlenie. Uprawiane są zazwyczaj w mieszaninie torfu, ziemi liściowej, nawozów i mikroelementów. Rośliny w szklarni nie muszą walczyć ze szkodnikami i złymi warunkami atmosferycznymi. Dzięki takim warunkom rosną szybko i są dorodne.

Czy są zdrowe?

W nowalijkach zawartość witamin i minerałów jest zbliżona do warzyw uprawianych na polu. Mogą zawierać nieco mniej witamin i bioflawonoidów ze względu na brak słońca. Nie jest to jednak jakaś znacząca różnica. O wiele większą wyczuwamy w smaku. Warzywa uprawiane na polu zawierają więcej cukru i substancji zapachowych. Mniej smaczne są zwłaszcza pomidory, które zostały zebrane nie do końca dojrzałe, a potem umieszczone w komorze z etylenem, gazem, który przyspiesza dojrzewanie. Ta metoda nie pozbawia warzyw składników odżywczych, jednak różnica w smaku jest znaczna, jest mniej słodki.

Większym problemem jest zawartość azotanu w nowalijkach. Do nawożenia warzyw w szklarniach używa się bardzo dużo nawozów sztucznych za związkami azotu. Rośliny pobierają ich tyle, ile dostarczymy, a nie tyle, ile im potrzeba. A nawozów sztucznych dostarcza się o wiele za dużo niż wskazują normy. Dużo azotanów gromadzi się zwłaszcza w korzeniach i liściach warzyw. Najwięcej może ich być w takich warzywach jak np. marchew, sałata, rzodkiewka.

Nadmiar azotanu może być przyczyną zatrucia, a dostarczany na dłuższą metę przyczyną raka żołądka. Azotany upraszczają się w organizmie do azotynów, które przekształcają się w rakotwórcze nitrozoaminy. Kupując nowalijki nie jesteśmy w stanie rozpoznać, czy są one przenawożone, czy nie, nie świadczy o tym ani kolor, ani wielkość. Najprostszą metodą byłoby zaopatrywanie się u zaufanego rolnika. Nie należy jednak popadać w skrajność i rezygnować z kupna nowalijek. Zjedzenie pomidora czy paru liści sałaty nikomu nie zaszkodzi. Nie można jednak traktować nowalijek jako podstawowego źródła witamin. Powinny one być dodatkiem do potraw. Możemy je również podać dzieciom od trzeciego roku życia. Jedna rzodkiewka czy kilka plasterków ogórka będzie urozmaiceniem w diecie. Na młode, surowe warzywa muszą bardzo uważać alergicy, wrzodowcy i osoby z zespołem nadwrażliwego jelita.

Przechowywanie nowalijek

Nie należy trzymać ich w lodówce w foliowych torebkach. W takich warunkach wytwarza się wilgoć, która przyspiesza przemianę azotynów w rakotwórcze nitrozoaminy. Lepiej szufladę w lodówce wyłożyć papierem lub ściereczką, tak, aby przepuszczały powietrze.

Nowalijki z parapetu

Niektóre nowalijki możemy sami wyhodować na parapecie okiennym. Do doniczki z ziemią wsadzamy cebulę lub pietruszkę i za kilka dni mamy szczypior i natkę. Na wilgotną ligninę wysypujemy nasiona rzeżuchy i za parę dni mamy zieleninę do sałatek i kanapek.

Rzeżucha - zawiera witaminy C, A, E, B, PP oraz sporo jodu. Działa bakteriobójczo i moczopędne. Pomaga przy kłopotach z potencją u mężczyzn i wzmaga laktację u karmiących matek.

Szczypiorek - zawiera związki siarkowe, które zapobiegają nowotworom. Ułatwia trawienie i ma właściwości bakteriobójcze. Zapobiega zakrzepom, miażdżycy i zakażeniom.

Natka pietruszki - ma bardzo dużo witaminy C. Działa moczopędnie - zalecana w zaburzeniach pracy nerek. Neutralizuje rakotwórcze związki znajdujące się w dymie papierosowym - ważna w diecie palaczy. Nie należy jeść jej przed wizytą w solarium lub ekspozycją na słońce - uwrażliwia skórę na promieniowanie UV i może być przyczyną przebarwień.

Rzodkiewka - dzięki związkom siarki chroni przed nowotworami. Ma sporo błonnika pokarmowego, który przyspiesza przemianę materii. Osoby mające problemy z pęcherzykiem żółciowym powinny unikać rzodkiewek, bo działają one żółciopędnie i mogą prowokować atak bólu.

Sałata - stanowi dobre źródło kwasu foliowego - substancji potrzebnej kobietom planującym potomstwo. Jest nisko kaloryczna, dlatego zalecana osobom na diecie odchudzającej.

Pomidor - zawiera sporo wit. C oraz trochę wit. E, K i PP. Zawiera też dużo potasu, obniżjącego ciśnienie krwi. Ale najważniejszy jest likopen - antyutleniacz z grupy karotenoidów. Zapobiega on wielu chorobom m.in. zawałowi serca i miażdżycy, rakowi szyjki macicy, piersi i prostaty.

Ogórek - zawiera trochę wit. A, ma mało kalorii, pomaga usuwać nadmiar wody z organizmu. Nie zaleca się łączenia ogórka z pomidorem - obecne w ogórkach enzymy rozkładają wit. C.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość