Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Nudności w ciąży

Już w pierwszych tygodniach ciąży kobieta może doświadczyć nudności i chęci wymiotowania. Wszystkie przyszłe mamy wiedzą, jak nieprzyjemne mogą być wtedy poranki, ale jest kilka sposobów, aby im zaradzić.

Przyczyny nudności

Główną przyczyną nudności podczas ciąży jest hormon wytwarzany przez łożysko. zwany gonadotropiną kosmówkową, którego celem jest ochrona wczesnego płodu. Jego stężenie rośnie przez okres 12 tygodni ciąży, po czym maleje, a wraz z nim powoli ustępują nudności.

Kolejnym powodem jest stres, który może bardzo dotkliwie wpływać na nasz organizm i samopoczucie, zwłaszcza, gdy ciąża Cię zaskoczyła, martwisz się o zdrowie dziecka lub o utratę pracy. Nie ważne co jest przyczyną stresu, niewątpliwie wywoływać on może nudności.

Trzecim i ostatnim powodem nudności jest zatrucie. Organizm kobiety jest niezwykle wrażliwy w okresie ciąży, dlatego do zatrucia może bardzo łatwo dojść, poprzez zjedzenie produktów nieświeżych lub zawierających pestycydy i metale ciężkie. Wymioty są najłatwiejszym sposobem na pozbycie się niepożądanych substancji z przewodu pokarmowego, dlatego organizm celowo wywołuje nudności, aby za wszelką cenę chronić płód.

W jaki sposób możemy radzić sobie z nudnościami?

  • Picie dużych ilości płynów

Niskozmineralizowana, niegazowana i niskosodowa woda jest do tego celu idealna. Trzy litry to wystarczająca ilość, która pita bardzo często małymi łyczkami, powinna skutecznie i regularnie wypłukiwać z naszego organizmu toksyny, na które zwykle reaguje on wymiotnie. Niewskazane są płyny słodkie, konserwowane lub gazowane.

  • Szklanka ciepłego mleka lub banan o poranku

Doskonałym sposobem przeciw nudnościom jest spożycie banana lub wypicie kubka ciepłego mleka od razu po przebudzeniu. W sytuacji, gdy nie znosisz zapachu lub smaku mleka, może to być również szklanka ciepłej wody z cytryną. Do tego można posilić się kromką chrupkiego pieczywa lub suchymi płatkami śniadaniowymi. Uzdrawiająco zadziała nawet życzliwość ze strony męża, która na pewno zmniejszy stres, a tym samym zredukuje nudności.

  • Częste spożywanie małych posiłków

Spożywanie mniejszych posiłków sprawia, że nie dochodzi do obciążenia żołądka, z kolei większa ich częstotliwość jest powodem nieprzerwanego wytwarzania soków trawiennych. Dzięki temu zaradzimy napadom głodu i przeciążeniu żołądka, który w obliczu nadmiaru pokarmu broni się wywołując wymioty. Warto pamiętać o jedzeniu jak największych ilości warzyw i owoców (wyłączając cytrusy).

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. izabela (Gość)

    w ciąży najgorsze dla mnie były jednak problemy z pęcherzem. lekarz polecił mi pregnofer uro, który zawiera żurawinę i wyciąg z nasion kolendry, a do tego jest przeznaczony dla kobiet w ciąży.