Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Oleje i oliwy

Który tłuszcz wybrać do smażenia, a który do sałatek? A którą oliwę wybrać, by była najwyższej jakości? Dziś rozszyfrowujemy skład i nazwy olejów i oliw.

Oleje są zdrowe pod warunkiem, że wybierzesz odpowiedni rodzaj do smażenia i do spożywania na surowo. Podstawowa różnica tkwi w proporcji kwasów tłuszczowych - jednonieasyconych i wielonienasyconych. Różnica ta tkwi w budowie chemicznej.

Do smażenia najlepsze będą oleje z przewagą kwasów jednonienasyconych nad wielonienasyconymi, choć do spożycia na surowo też je można wykorzystać. Dlaczego do smażenia? Pod wpływem wysokiej temperatury tłuszcze się utleniają, wytwarzając związki niekorzystne dla zdrowia. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe są na utlenianie mniej podatne, niż wielonienasycone. Najbardziej odporna na utlenianie jest oliwa z oliwek.

Do spożywania na surowo, w sałatkach, najlepsze są oleje z przewagą kwasów wielonienasyconych nad jednonienasyconymi.

Jaki do smażenia?

  • rzepakowy
  • oliwa z oliwek (oliwa vergine)

Do spożywania na surowo

  • oliwa extra virgin i olive oil
  • sezamowy
  • słonecznikowy
  • sojowy
  • kukurydziany

Olio d'oliva extra virgin- naturalna oliwa z pierwszego tłoczenia, wytwarzana w pierwszej dobie po zbiorze oliwek. Ma najwyższą jakość, ale jest też najdroższa. Powinno się ją spożywać na surowo. Może być lekko mętna i z osadem. Często pakowana jest w ciemne szkło, aby nie utleniać się pod wpływem słońca.

Olio d'oliva vergine- naturalna oliwa z oliwek z drugiego i trzeciego tłoczenia.

Olio d'oliva- jest to mieszanka oliwy naturalnej i rafinowanej.

Pamiętaj!

Kupując olej lub oliwę z oliwek, wybieraj produkt tłoczony na zimno. Taki jest najzdrowszy!

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. regina (Gość)

    nie wiem czy to zdrowo jem okolo 5 lyzek dziennie oliwy z oliwek z suchym chlebem bardzo mi to smakuje

  2. dr adam (Gość)

    nie do końca się zgadzam - olej rzepakowy zdecydowanie do sałatek, a na pewno nie do smażenia. Smażyć powinno się na stabilnych tłuszczach nasyconych (olej kokosowy)

  3. greenerfuel@aol.com (Gość)

    Dear Sir / Madam
    We are a company based in Maidstone, England. We would like a price for a delivery of bulk oil. The oil can be delivered in 1000 liter IBC or in an oil tanker. Please can you give me your best bulk price?
    Many thanks
    Adam
    Greener fuel

  4. gość (Gość)

    najlepsza jest oliwa z oliwek! uwielbiam tosty z oliwą i pomidorem, przepis znalazłam na stronie Agencji Andaluzji Extenda.

  5. Gość (Gość)

    we Włoszech nie używa się określenia "z pierwszego, drugiego czy trzeciego tłoczenia" - prostego powodu tłoczenie jest tylko jedno a reszta to sansa. Jakość oliwy z oliwek zależy przede wszystkim od jej kwasowości.

  6. Kamila (Gość)

    Czy możesz mi wyjaśnić różnicę pomiędzy olejem, a oliwą? Czy oliwa teraz jest tylko z oliwek? Dlaczego teraz mamy oleje, a kiedyś, np. 30 lat temu, była oliwa?

  7. kasia (Gość)

    Około 3 składu oliwy stanowi kwas oleinowy (tzw. jednonienasycony kwas tłuszczowy), który w wysokich temperaturach (podczas smażenia lub pieczenia) w niewielkim tylko stopniu ulega procesom utleniania i termicznej degradacji do związków niejednokrotnie toksycznych. Natomiast oleje roślinne, ze względu na wysoką zawartość tzw. wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, znacznie łatwiej ulegają wspomnianym procesom. Stąd zaleca się ich spożycie, o ile to możliwe, na surowo. Wielokrotne podgrzewanie oleju roślinnego prowadzi do zasadniczego obniżenia jego wartości. Taki wielokrotnie odgrzewany, pociemniały już olej może wręcz być szkodliwy.

  8. Ines (Gość)

    bardzo ciekawą publikacje nt. oliwy z oliwek znalazlam na stronie agencji Extenda.pl To folder o nazwie Przewodnik po oliwie z oliwek, zglebiajacy tajemnice oliwy......... Przeczytałam od deski do deski bo faktycznie tamat jest pogłebiony dosć rzetelnie.

    Pozdrawiam