Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Opalaj się z antyoksydantami

Trudno przekonać miłośniczkę wylegiwania się na słońcu, by zrezygnowała z opalania. Można natomiast skłonić ją do stosowania diety, która nie tylko znacząco ograniczy przykre konsekwencje tej przyjemności, ale również poprawi jakość i trwałość opalenizny, a to raczej ważki argument.

Odpowiedzialne opalanie to nie tylko drogie kosmetyki z filtrem. Jeśli naprawdę chcemy ograniczyć destrukcyjne działanie promieni słonecznych na skórę (oparzenia, zmarszczki, przebarwienia, zmiany rakowe), warto na kilka tygodni przed letnim „sezonem grzewczym” wzbogacić dietę o dodatkowe porcje przeciwutleniaczy. To właśnie one stanowią naturalną tarczę ochronną przed wolnymi rodnikami, które odpowiadają za mutacje i obumieranie komórek organizmu.

Amerykańscy dietetycy twierdzą, że już niewielka dzienna porcja odpowiednich przeciwutleniaczy jest w stanie przygotować skórę na spotkanie ze słońcem i przeciwdziałać uszkodzeniom. Do najsilniej działających związków należą:

Flawonoidy i witamina C

Ten duet to niezastąpiona broń przeciwko posłonecznym uszkodzeniom skóry. Witamina C zabezpiecza komórki przed szkodliwym działaniem słońca i chroni przed charakterystycznym rumieniem oparzeniowym, a flawonoidy działają jak wewnętrzny filtr, pochłaniając promienie UV wewnątrz skóry i zapobiegając przedwczesnemu starzeniu się skóry.

Przynajmniej przez miesiąc przed planowanym urlopem zajadaj się owocami jagodowymi (najlepiej borówkami), pomarańczami i brokułem, by ograniczyć powstanie zmarszczek, wzmocnić naczynia krwionośne i znacząco zmniejszyć ryzyko zmian nowotworowych (w tym czerniaka złośliwego).

Likopen

Likopen jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy, któremu przypisuje się szczególnie działanie antyrakowe i istotną rolę w profilaktyce przeciwmiażdżycowej, ale zaobserwowano również korzystny wpływ związku na kondycję skóry. Likopen zmniejsza ryzyko poparzeń słonecznych i bierze udział w początkowych fazach syntezy kolagenu, który odpowiada za sprężystość skóry.

Najbogatszym źródłem likopenu są pomidory, ale związek obecny jest również w owocach dzikiej róży, arbuzach, czerwonych grejpfrutach i papai.

Należy pamiętać, że likopen jest najlepiej przyswajalny po obróbce termicznej, dlatego poleca się wszelkiego rodzaju sosy, dipy, zupy i chłodniki, najlepiej na bazie koncentratu pomidorowego.

Beta-karoten

Beta-karoten jest najlepszym przyjacielem miłośniczki opalania. Nie tylko działa fotoochronnie i regeneruje skórę zmęczoną słońcem, ale również gwarantuje naturalnie morelowy odcień skóry i równomierną, trwalszą opaleniznę bez plam i przebarwień. Aby dostarczyć cerze odpowiedniej ilości beta-karotenu, codziennie spożywaj żółtą paprykę, dynię lub szklankę soku marchwiowego, ale również morele, brzoskwinie, szpinak i mango.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość