Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Owies na zdrowie

Owies jest jednym z cenniejszych zbóż. Ma niewielkie wymagania i może być uprawiany wszędzie. Wszystkie części nadziemne owsa - słoma i ziarno, mają właściwości lecznicze.

Właściwości

Owies zawiera witaminy z grupy B, skrobię, minerały, krzemionkę rozpuszczalną w wodzie. I właśnie krzemionka ma ogromne właściwości "czyszczenia" organizmu. Płucze złogi kawasu moczowego w stawach, stąd zalecana jest w chorobach reumatycznych i artretyzmie. Leczy nerki przy kamicy nerkowej i piasku, ułatwia oddawanie moczu i stanowi osłonę dla moczowodów. Krzemionka rozpuszcza złogi cholesterolowe w drobnych tętniczkach, uleastycznia je, a tym samym poprawia pracę narządów wewnętrznych. Niszczy równiez złogi w tętnicach głównych, co jest podstawą leczenia choroby wieńcowej.

Zastosowanie

Szczególne zalety mają otręby owsiane. Stosowane przez 2-3 miesiące, w ilości 5-6 łyżek dziennie, jako dodatek do sałatek, jogurtu, ciasteczek, zupy, poprawiają znacznie naczynia wieńcowe serca i obniżają poziom cholesterolu we krwi. Otręby i płatki owsiane wpływają bardzo korzystnie na przewód pokarmowy, regulując trawienie i lecząc śluzówkę.

W domowej apteczce warto też mieć nalewkę na zielu owsa. Bierzemy 20g ziela owsa i zalewamy 100 ml 70% spirytusu, odstawiamy w ciemne zmiejsce. Po 10 dniach można już pić, ciedziennie na noc po 10-20 kropli rozpuszczonych w wodzie. Ma ona działanie moczopędne, usuwa piasek z nerek, pomocna przy leczeniu prostaty. Ma też działanie wykrztuśne, upokakające i łagodzące podrażnienia.

Słoma owsiana stosowana zewnętrznie w postaci kąpieli jest doskonałym środkiem leczącym uciążliwe złogi w piętach, tzw ostrogi. Przez 1,5 do 2 miesięcy należy codziennie moczyć stopy w wywarze ze słomy owsianej z dodatkiem garści soli ciechocińskiej. Taka kąpiel łagodzi również haluksy i bóle reumatyczne. Kąpiel całego ciała w wywarze ze słomy owsianej łagodzi podrażnienia skóry, ujędrnia i diała kojąco na cały organizm - do gotującej się słomy dodajemy miętę, a do wanny 0,5 kg drożdży.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. scenka (Gość)

    Całkowicie sie zgadzam z tym co zostało napisane w artykule.Owies dostarcza nam bardzo dużo błonnika, i nawet jesli nie przepadamy za tym "ziarnem", to pownniśmy chociazby zjesc jeden taki posiłek w ciągu dnia. Np. na sniadanie płatki owsiane dodane do mussli.

  2. samanta (Gość)

    Witam, mieszkam na wsi woj. lubelskim mam do sprzedania tanio słomę owsianą, owies nie był pryskany gdyż zboże idzie na pasze dla świnek wszystko na własne potrzeby, może komuś się przyda a mi w stodole miejsca przybędzie :) Więcej inf. pod e-mail noeminoemi23@o2.pl