Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

P90X® - ekstremalny trening, ekstremalne efekty

Co kryje się pod enigmatyczną nazwą Power 90 Extreme? Moc, która w 3 miesiące zmieni twoje życie. Ale uwaga – będzie ekstremalnie!

W dużym uproszczeniu, P90X® to kolejny program treningowy, który ze względu na intensywność i odpowiednią kompozycję ćwiczeń gwarantuje redukcję tkanki tłuszczowej oraz wspaniale rzeźbi ciało. Jednak ci, którzy podjęli wyzwanie Tony’ego Hortona (twórcy programu), zgodnie twierdzą, że P90X® jest narzędziem do absolutnej przemiany fizycznej i mentalnej, przez co szybko staje się atrakcyjnym stylem życia.

Cały program składa się z 12 filmów instruktażowych, łączących w sobie elementy kilku dyscyplin i różne techniki treningowe (m.in. trening cardio, jogę, ćwiczenia plyometryczne, stretching i klasyczny trening siłowy). Do zestawu dołączony jest szczegółowy harmonogram ćwiczeń i skoroszyt, w którym zapisujemy liczbę powtórzeń.

Do dyspozycji użytkowników posługujących się językiem angielskim jest również plan żywieniowy, w którym obok jadłospisu znajdziemy wskazówki dotyczące obliczania zapotrzebowania kalorycznego. Alternatywnie, można wybrać się do dietetyka, który ułoży nam indywidualny plan. Prawidłowo zbilansowana dieta jest nieodzowna, jeśli chcemy ćwiczyć odpowiedzialnie i uzyskać optymalne rezultaty.

Program można kupić w wersji podstawowej (wydatek rzędu ok. $150) lub w pakietach wzbogaconych o niezbędny sprzęt, dodatkowe ćwiczenia i suplementy okołotreningowe. Produkty dostępne są w serwisach wysyłkowych oraz na stronie beachbody.com. Nietrudno się jednak domyślić, że „darmowe” wersje programu krążą w Internecie.

Podstawowe zasady

Jak sugeruje nazwa programu, cały cykl trwa 90 dni, a ćwiczenia należy wykonywać 6 dni w tygodniu (czas treningu to ok. 1-1,5 h). Jeśli siódmego dnia nie mamy zamiaru odpoczywać, możemy skorzystać z opcji "Stretch X", czyli zestawu ćwiczeń rozciągających, które do pewnego stopnia łagodzą bolesność mięśni po ostro przepracowanym tygodniu i przygotowują je na więcej.

Jeśli chodzi o sprzęt, potrzebne będą hantle o odpowiednim obciążeniu, drążek (można go zastąpić taśmami lub ekspanderem), uchwyty do robienia pompek oraz mata i klocki do jogi. Gdy zgromadzimy już wszystkie niezbędne elementy, wystarczy już tylko sprawdzić w harmonogramie, jaki zestaw obowiązuje na dany dzień, włączyć odpowiednią płytę, a po wykonaniu każdego ćwiczenia wpisać liczbę powtórzeń do skoroszytu.

Szok mięśniowy, czyli jak to działa

Niekwestionowaną zaletą programu P90X® jest jego różnorodność – wszyscy wiemy, że rutyna to zabójca motywacji. Ale z tej różnorodności płynie jeszcze jedna istotna korzyść, mianowicie zjawisko, które twórcy programu nazywają Muscle Confusion® (co można przetłumaczyć jako „dezorientację mięśniową”). Mięśnie po jakimś czasie przyzwyczajają się do konkretnego obciążenia i te same zestawy ćwiczeń przestają być dla nich wyzwaniem. Dzięki codziennej ekspozycji na inny rodzaj obciążenia, mięśnie również nie mają okazji, by „wpaść w rutynę”, wciąż muszą się adaptować, a przez to ciągle się rozwijają.

Każdy może spróbować, ale…

Choć twórcy programu twierdzą, że P90X to metoda dla każdego, nie da się ukryć, że realizacja założeń Hortona wymaga pewnej świadomości własnego ciała i wyczucia, na jak dużo można sobie pozwolić. Ogólnie rzecz biorąc, program jest bardzo wymagający kondycyjnie (jeśli chcesz ekstremalnych rezultatów, przygotuj się na ekstremalny wysiłek) i sugeruje się, by osoby zupełnie początkujące przeszły najpierw dwutygodniowy okres przygotowawczy.

Dobra wiadomość jest taka, że w ramach programu dostępne są 3 odmiany harmonogramów:

  • classic – najbardziej uniwersalny, odpowiedni dla kobiet i mężczyzn; kładzie nacisk na trening ogólnorozwojowy i spala tkankę tłuszczową, jednocześnie rzeźbiąc ciało,
  • lean – stworzony z myślą o kobietach i przedkładający wysiłek cardio nad trening siłowy; przez wielu uznawany za najmniej wymagający, oraz
  • doubles - przeznaczony dla osób, które ukończyły przynajmniej jeden klasyczny cykl P90X® i mogą pozwolić sobie na dwa treningi w ciągu dnia; zawiera do 4 dodatkowych treningów cardio w tygodniu i charakteryzuje się największą intensywnością, ale za to jego efekty są oszałamiające.

W serwisie YouTube nie brakuje przykładów niezwykłych transformacji, więc wydaje się, że ciężka praca z P90X® popłaca. W końcu z jakiegoś powodu jest to najlepiej sprzedający się program treningowy spośród wszystkich produktów tego typu oferowanych przez Beachbody.

Pamiętaj - jeśli cierpisz na jakiekolwiek przewlekłe schorzenia, skonsultuj chęć podjęcia treningu z lekarzem prowadzącym.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. malgonia85

    Ja właśnie zamierzam ćwiczyć z tym programem. Kupiłam sobie też suplement 5 fit energy +power aby osiągnąć lepsze efekty.

  2. Agatonek (Gość)

    malgonia85 polecam Ci sprobować witamine , a najpierw detox. Dobra kuracja ;) Ja trenuje również z programem 5FIT Energy+, jestem mega zadowolona ;)