Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Pedałowanie przed telewizorem

Kiedy za oknem deszcz, śnieg i zimno, a ty oglądasz ulubiony film możesz połączyć przyjemne z pożytecznym. Właśnie wtedy gdy pogoda nie jest zachęcająca do spacerów, polecam rower stacjonarny.

Rower stacjonarny to doskonały sposób na wzmocnienie kondycji. Chroni serce, zapobiega otyłości, buduje nasze mięśnie, usprawnia układ oddechowy i kostny. Po takich ćwiczeniach wydziela się serotonina, czyli hormon, który daje nam poczucie spełnienia i radości. Wystarczy 20 minut dziennie intensywnego pedałowania, aby podnieść sprawność całego układu mięśniowego. Pedałowanie przyspiesza również bicie serca. Średnio w stanie spoczynku pompujemy 5 litrów krwi na minutę, natomiast podczas wysiłku fizycznego (np.jazdy na rowerze) ok. 20 litrów na minutę. Oznacza to, że mamy lepiej dotleniony mięsień serca.

Podobnie dzieje się w innych narządach naszego organizmu. Większy przepływ krwi sprawia, że dociera do nich więcej tlenu i składników odżywczych i dzięki temu są sprawniejsze. Ćwiczenia o tak korzystnych efektach dla zdrowia nazywamy aerobowymi - tlenowymi. Zaliczamy do nich również pływanie i jogging. Podczas takich ćwiczeń, kiedy serce jest lepiej dotlenione, zmniejsza się ryzyko zawału i rozwoju choroby wieńcowej. Ćwiczenia te uelastyczniają arterie oraz żyły i jednocześnie spada poziom cholesterolu. Dodatkowo podczas energicznej jazdy na rowerze czy też biegania, zaczynamy się pocić, a dzięki temu organizm wydala zbędne toksyny. Nasze płuca oddychają coraz szybciej i głębiej, dzięki czemu zapewniają większą ilość tlenu. Powoduje to zwiększoną wentylację całego organizmu, a tym samym poprawia się odporność na zmęczenie i dodaje energii życiowej.

Jazda na rowerze bardzo dobrze modeluje dolne partie ciała. Pośladki, łydki, stają się szczuplejsze i ładniej umięśnione. W znaczny sposób poprawia się przemiana materii. W ciągu godzinnej umiarkowanej jazdy na rowerze możemy spalić ok. 500 kalorii, a przy energicznej jeździe aż 500-600 kalorii. Jednak sama jazda nie spowoduje, że szybko schudniemy, do tego musimy dodać racjonalną dietę. Jeżeli zrezygnujesz z cukru i tłuszczu, a ćwiczenia wejdą na stałe do twojego programu dnia, nadasz swojemu ciału zdrowego i młodzieńczego wyglądu i unikniesz efektu jo-jo.

Na rowerze stacjonarnym mogą ćwiczyć osoby po operacjach, wylewach, z niedowładami mięśni, ludzie starsi oraz przy terapii chorób zwyrodnieniowych stawów. Jazda na rowerze to najlepszy sposób na obniżenie ciśnienia krwi. Podczas wysiłku pocimy się wydalając sól i wodę, zmniejszając ilość krążącej w żyłach krwi. Jazda działa relaksująco na system nerwowy, a to także sprzyja normalizacji ciśnienia. Osobom z nadciśnieniem zaleca się ćwiczenie w średnim tempie bez obciążeń. Nie należy trenować zaraz po wstaniu z łóżka, ani po posiłku.

Rower polecany jest też osobom, które mają problemy z żylakami. Właśnie jazda na rowerze ok. 20-30 minut dziennie wspomaga przepływ krwi, a tym samym przeciwdziała zakrzepom w żyłach.

Aby jazda na rowerze była przyjemna, pojazd musi być wygodny. Ważna jest wysokość siodełka - trzymając piętę na pedale powinniśmy móc całkowicie wyciągnąć nogę. Kierownica powinna pozwolić na swobodne ułożenie dłoni, podczas gdy łokcie pozostaną lekko zgięte.

Ważny jest również strój. Koszulki bawełniane szybko nasiąkają potem, najlepsze są z mieszaniny lycry i poliestru (specjalne rowerowe). Spodenki powinny być wygodne, bardzo dobre są specjalne kolarskie z wkładką z włokiem syntetycznych zapobiegające odparzeniom. Obuwie powinno mieć sztywną podeszwę i otwory wentylacyjne. Przed każdym treningiem dokładnie wietrzymy mieszkanie, bądź też ćwiczymy (zależnie od temperatury) przy otwartym oknie. Podczas jazdy pijemy wodę mineralną małymi łykami (w ciągu godzinnej jazdy ok. 1 litra). Efekty ćwiczeń zależą przede wszystkim od twojej systematyczności.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. luna (Gość)

    super sprawa taki rowerek. przymierzam się kupic. tylko jeszcze nie wiem jaki :/

  2. izu (Gość)

    tak, rowerek jest dobrym rozwiazaniem podczas gdy pogoda nienajlepsza, a takze dla osob (pzepraszam za okreslenie)mniej sprawnych,rozpoczynajacych przygode z aktywnoscia, starszych.moja mama go uwielbia bo moze regulowac obciazenie i nie opuszcza domu.osobiscie wole zwykly rower w kazda pogode bo zimy u nas juz nie te same i moge pedalowac caly rok .Apropo zakupu to jest wiele ciekawych ofert.lepiej zakupic sprzet drozszy,wiadomo,inwestycja na lata!

  3. sexi (Gość)

    ja mam taki rowerek i cwicze na nim 10 -20 min no i jem mniej i chudne

  4. nat. (Gość)

    Taki rowerek to świetna rzcz...jeżdżę codziennie ..i moge spokojnie stwierdzić ze moje nogi wysmuklaly . ;) no ale oczywiście odstawiłam słodycze .
    polecam ... ;)

  5. eve (Gość)

    Uważacie, że lepiej jeździć codziennie, ale krócej, np. 20min, czy 3 razy w tygodniu ale po 45min?

  6. Nat. (Gość)

    hmm mi sie wydaje ze codziennie ,ale krocej :P

  7. gość (Gość)

    Czemu nie mogę otworzyć poradnika,

  8. nati (Gość)

    być może jest to tylko naciąganie żeby wysłać sms-a

  9. nikita-1@tlen.pl (Gość)

    ja własnie wlazłam na wage i waze 78 kg. Mam zwrostu 167 i jestem prawie baryłeczkom.płakac mi sie chce. Co z tym mam zrobic?taki rowerek nic nie daje.

  10. ela (Gość)

    mam pytanie moja waga 80 kg ile mam cwiczyc na rowerku codziennie

  11. emerytka (Gość)

    Kupiłam rower poziomy ze względu na mój wiek i zwyrodnienia kręgosłupa. Coś wspaniałego, pedałuję przy każdym serialu to jest ok 2 godz dzienni. Miałam rower pionowy, ale nie mogłam pedałować, więc oddałam kuzynce. Dla osób starszych zdecydowanie polecam poziomy rower.

  12. zuziek111

    Najlepszy moim zdaniem jest rowerek magnetyczny, zero hałasu co pozwala na łączenie przyjemnego z pożytecznym. Można sobie spokojnie pedałować i oglądać bez przeszkód telewizję. Co za tym idzie czas spędzony na treningu mija szybciej i nie skupiamy się tak na czasie spędzonym na pedałowaniu. Pozdrawiam .

  13. zdrowka

    Lepsze to niż leżenie na łóżku :D