Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Piramida żywieniowa

Piramida żywieniowa to optymalny model odżywiania, który można stosować przez całe życie. Obrazuje jakie produkty należy jadać codziennie, jakie kilka razy w tygodniu, a jakie kilka razy w miesiącu.

W naszym menu powinny głównie znajdować się produkty pochodzenia roślinnego (ok. 80%), a tylko nieliczne pochodzenia zwierzęcego. Najmniejszą część, wierzchołek piramidy, stanowią słodycze, które powinno się jadać bardzo rzadko (najwyżej kilka razy w miesiącu). Oczywiście oprócz diety ważny jest też ruch, który jest podstawą dobrego zdrowia i samopoczucia. To już nie zalecenie żywieniowe, ale sposób na życie, które ma nam je ułatwić i wydłużyć.

Zbilansowana dieta zawiera urozmaicone menu, w którym powinny znaleźć się wszystkie składniki pokarmowe. Podstawowa zasada prawidłowego odżywiania brzmi więc: jedz mniej, ale częściej i sięgaj po produkty z różnych poziomów piramidy, aby dostarczyć organizmowi wszystkich składników, potrzebnych do wytworzenia energii.

Piramida

Wierzchołek to słodycze i czerwone mięso - możemy je jadać najwyżej kilka razy w miesiącu w porcjach nie większych niż 50-60g. Gdy zjadamy za dużo tłuszczów z nich pochodzących grozi nam zawał serca lub udar mózgu. Nie należy jednak całkowicie rezygnować z ich jedzenia, gdyż zawierają doskonale przyswajalne przez nasz organizm żelazo hemowe. Równie dobre żelazo (ale niehemowe, bo z produktów roślinnych nie zwierzęcych) zawierają np. cykoria, pory, sery, śmietana i drożdże piwne. Po nie powinni sięgać zwłaszcza wegetarianie. Z kolei białko - oprócz mięsa, mleka, jaj i ryb, ma też groch, fasola, soczewica i soja.

Nabiał należy jadać codziennie. Mleko i jego przetwory to najważniejsze źródło wapnia w naszej diecie oraz pełnowartościowego białka i witaminy B2. Niedobór dwóch pierwszych w organizmie przyczynia się do odwapnienia kości i osteoporozy. Witamina B12 jest natomiast niezbędna dla sprawności naszego układu nerwowego i odpornościowego.

Ryby, drób, jaja są od góry kolejnym poziomem piramidy. Należy je jadać kilka razy w tygodniu po ok. 60-90g, jaja 2 razy tygodniowo. Znajdziemy w nich cenną witaminę D, która jest niezbędna do budowy mocnych i zdrowych kości i zębów. Wraz z nią łatwiej wchłania się w naszym organizmie wapń. Jedz zatem pełnowartościowe - śledzie, sardynki, makrele, łososia i tuńczyka, które bogate są w kwasy omega-3. Aby dłużej zachować sprawność umysłową jedz też pokarmy niskowęglowodanowe, wysokobiałkowe i niskotłuszczowe, czyli np. chude mięso indyka i kurczaka.

Tłuszcze roślinne możesz jadać codziennie w ilości 2 łyżek. Są one bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, które nie podnoszą stężenia cholesterolu we krwi. Zamiast masła używaj więc margaryny lub masła roślinnego; zamiast smażonych dań jedz potrawy duszone, pieczone lub gotowane. Do smażenia używaj oleju rzepakowego, zaś do sałatek oliwy z pestek winogron, oliwy z oliwek, oleju słonecznikowego lub sojowego.

Owoce i warzywa można jadać codziennie i to przy każdy posiłku (czyli 5 porcji), po 500-800g. To one są najbogatszym naturalnym źródłem witamin i składników mineralnych, bez których nie moglibyśmy prawidłowo funkcjonować. Ponadto chronią nas przed chorobami układu krążenia, mają dużo antyoksydantów i błonnika, a do tego są mało kaloryczne.

Produkty zbożowe jadaj codziennie po kilka porcji. Mogą to być 2 kromki ciemnego pieczywa, pół szklanki ryżu lub makaronu pełne ziarno czy też 3/4 szklanki płatków śniadaniowych. Ważne dla naszego organizmu są produkty o niskim stopniu przetworzenia, czyli np. grube kasze, ciemne pieczywo, niełuskany ciemny ryż, płatki owsiane czy też kukurydziane. Są one doskonałym źródłem błonnika, witamin i minerałów. Regulują pracę układu pokarmowego i niwelują zaparcia.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. kamcio (Gość)

    Oto mi niechodziło tylko biegalo+1.

  2. Aguś (Gość)

    Oto chodziło!! Dostałam za to 6 !! B.dziękuje :) )))) 6/6

  3. Aguś (Gość)

    Oto chodziło!! Dostałam za to 6 !! B.dziękuje :) 6/6

  4. dziunia (Gość)

    tak jest trzeba tylko chwilkę poszukać i się znajdzie!!!!!!!!!

  5. 6 6 6 6 6 6 6 (Gość)

    super dzieki dostalem za to 6

  6. lol (Gość)

    Artykuł napisany przez amatora, zacznij myśleć człowieku, większych bzdur nie czytałem, pierwsze z brzegu np. "pij mleko będziesz kaleką"

  7. Fokalandra@onet.eu (Gość)

    ja chcialbym przybac na wadze

  8. blizniak (Gość)

    przydalo sie na pz 5 poleciala ;D

  9. Kurcze (Gość)

    Na nic mi się to nie przydało :(

  10. Zaawalista . : P (Gość)

    Super . tego właśnie szukałam . ; D

  11. ksw (Gość)

    Ja tą piramidę odwróciłem do góry nogami jem tłusto dużo mięsa tłustego nabiału ale zero chleba kartofli i innego zbożowego syfu i tygodniowo zacząłem tracić 3 kg wagi najadam się do syta małymi porcjami czuję się lekko i mam dużo energii w sobie. Do tego warzywa jako przystawki a owoce jak najrzadziej. Najgorsze co może spotkać człowieka to produkty z dużym indeksem glikemicznym. Nie patrze na kalorię tylko na węglowodany.

    Piramida owa jest ułożona na potrzeby lobby farmaceutycznego i rolniczego, generuje zawały miażdżycę i udar mózgu.
    Robią was w trąbę z tym "zbilansowaniem" ładują w was cukier ekstrahowane rakotwórcze oleje roślinne. Spróbujcie tydzień odstawić propagandę i zobaczycie jak czuje się zdrowy człowiek.

  12. m o n i k a (Gość)

    no no ładne

  13. m o n i k a (Gość)

    i sie przydało . Tak zostałam 6 . Super 6/6

  14. who says (Gość)

    bardzo pomocne :0

  15. nella (Gość)

    ten kto to wymyslił uważa nas za idiotów.
    dobrze ktoś napisał że odwrócił piramidę. Wykluczcie szybkie jedzenie - mączne prod. a zobaczycie efekty. A ziemniaki wcale nie tuczą.

  16. a ja 2 (Gość)

    a

  17. Bład (Gość)

    Ta piramida powiina byc obrocona do gory nogami,węglowodany nalezy ograniczyc.bo produkuja grubasów,podstawą powinny byc białka,tłuszcze oraz duzo warzyw  i owoce(W NIE DUZYCH ilosciach)

  18. UroczaTakashi (Gość)

    Co za bzdura. Na 1 miejscu powinny być warzywa i ryby. Mleko jest dla cielaków nie dla dorosłego człowieka! Można pić je, ale sporadycznie, powoduje u niektórych trądzik.

  19. UroczaTakashi (Gość)

    Gdyby nie rozwinięty przemysł mleczny nie było by tej całej nagonki na picie mleka, są inne źródła wapnia np. ryby, żółtko jaja, brokuły, buraki, suszone figi itp.

  20. jskw0707 (Gość)

    tego właśnie szukałem

POLECAMY