Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Płatki najlepsze na śniadanie

Według najnowszych badań płatki z mlekiem to najzdrowszy wybór na początek dnia.

Nie ma wątpliwości, że śniadanie stanowi klucz do zdrowego trybu życia. Wielokrotnie udowodniono już, że poranny posiłek determinuje nasze samopoczucie, wybory żywieniowe i liczbę kalorii spożytych w dalszych częściach dnia.

Teorie na temat tego, co powinno znaleźć się rano na talerzu nie są aż tak jednolite, a promotorzy konkretnych programów żywieniowych zawsze będą upierać się, że to właśnie ich produkt przewodni zasługuje na największa uwagę.

Jedno z ostatnich badań, przeprowadzone przez eksperta od spraw żywienia, sugeruje, że najlepszym wyborem na rozpoczęcie dnia jest miska płatków śniadaniowych z mlekiem. Według Sigrid Gibson, osoby spożywające takie śniadanie dużo rzadziej sięgają po tłuste, słodkie jedzenie w dalszej części dnia.

W badaniu po raz kolejny wykazano, że poranny posiłek zmniejsza spożycie tłustych i wysokowęglowodanowych posiłków w ciągu kolejnych 24 godzin. Zależność taka była obserwowana szczególnie w przypadku śniadań zawierających płatki, czyli doskonałe źródło wapnia, błonnika, białka i węglowodanów złożonych. Wykazano, że u osób, które nie sięgały rano po płatki, w ciągu dnia wzrastało spożycie tłuszczów nasyconych, a spadała ilość przyjmowanego białka.

Podsumowując, osoby, regularnie spożywające rano płatki śniadaniowe zjadają w ciągu dnia mniej tłuszczów i cukru, a dostarczają sobie więcej białka i istotnych mikroelementów.

Badanie zostało zlecone przez profesora Wydziału Żywności i Żywienia Człowieka Uniwersytetu w Newcastle, więc można chyba wykluczyć manipulacje ze strony producentów płatków śniadaniowych.

Wątpliwa pozostaje jednak kwestia spożywania mleka przez osoby dorosłe. Coraz częściej mówi się o nim „cichy morderca” czy „biała śmierć” i podaje argumenty, z którymi trudno się nie zgodzić.

Z czym więc połączyć zachwalane płatki? Najlepszym rozwiązaniem wydaje się jogurt, który nie zawiera nieprzyswajalnych składników i z powodzeniem może zastąpić mleko pod względem wartości odżywczej. A może znacie jeszcze jakieś rozwiązania?

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. sss (Gość)

    płatki na wodzie

  2. Eida (Gość)

    Na zdjęciu są płatki czekoladowe, które do zdrowych raczej nie należą. Składają się prawie wyłącznie z węglowodanów i dodatków wzmacniających smak. Może lepiej umieścić zdjęcie owsianych lub jęczmiennych, żeby czytelnicy przypadkiem się nie sugerowali?

  3. klaudiam (Gość)

    owsianka jest najlepsza na śniadanie :) polecam z suszonymi śliwkami, żurawiną i minimalną ilością gorzkiej czekolady :)

  4. XXX (Gość)

    mleko zwykłe można zastąpić mlekiem sojowym

  5. H (Gość)

    Mleko sojowe powoduje bezpłodność, tak jak i naturalna soja i wszystkie przetwory z nią związane. Jeżeli planujecie mieć dzieci wykluczcie ją z jadłospisu. Ja mimo tego, że jestem wegetarianką nie jem jej, zastępuję soję zdrową soczewicą, cieciorką i fasolą :)

  6. Iza (Gość)

    Najlepsze sa platki owsiane. Nie wyobrazam sobie sniadania bez platkow :) A z tym mlekiem sojowym to prawda. Krowie tez odpada, a wiec owsianka na wodzie bedzie najzdrowsza!

  7. jolka (Gość)

    Ale własnie zalezy jakie płatki- dla mnie numerem jeden sa owisiane i do tego jogurt, owoce i oczywiscie płateczki ;)