Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Podwyższony poziom cholesterolu

Zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi to najczęstsza przyczyna wystąpienia chorób układu sercowo – naczyniowego, zawałów serca i miażdżycy.

Wysoki poziom cholesterolu jest niebezpieczny dla organizmu. Jednak nie każdy poziom cholesterolu jest groźny. Badania cholesterolu, czyli lipidogram, wykonuje się poprzez pobranie krwi i jej analizę. W badaniu najbardziej interesuje nas cholesterol:

  • Całkowity – norma to <200 mg/dl lub <5,2 mmol/l
  • HDL czyli tzw. „zdrowy, dobry cholesterol”, chroni przed miażdżycą i którego norma u kobiet wynosi: 40 – 80 mg/dl lub 1,0 – 2,1 mmol/l a u mężczyzn: 35 – 70 mg/dl lub 0,9 – 1,8 mmol/l.

  • LDL to korelujący dodatnio z ryzykiem niedokrwienia serca tzw. „zły” cholesterol, który odpowiada za zmiany miażdżycowe i nie może być wyższy nić 135 mg/dl lub 3,5 mmol/l)

Cholesterol występuje w tkankach oraz w osoczu krwi i jest niezbędny w organizmie człowieka do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, tkanek skóry, mięśni, jelit, tarczycy i wielu innych organów. Jednak zbyt duży poziom cholesterolu równa się między innymi z miażdżycą, problemami z sercem i wysokim ciśnieniem, które mogą prowadzić do śmierci. Nadwyżka cholesterolu odkłada się w naczyniach krwionośnych i to prowadzi do zwężenia przepływu krwi w żyłach i tętnicach.

Skąd bierze się podwyższony cholesterol?

Zły cholesterol podwyższy się jeśli do naszej diety wprowadzimy tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, czyli na przykład tłuste mleko, sery, jaja, golonkę, kiełbasę, podroby, boczek, chipsy czy smalec. Poziom cholesterolu zależny może być od każdego człowieka. Niektórzy mimo że odżywiają się wyłącznie daniami bogatymi w tłuszcze zwierzęce mogą mieć cholesterol w normie. Na innych nawet mała dawka tłuszczu może odbić się znacząco.

Jak leczyć zbyt wysoki cholesterol?

Zły cholesterol można zamienić na „dobry” cholesterol wysiłkiem fizycznym i uprawianiem lekkich sportów. Najlepiej jest jeździć na rowerze, chodzić na basen i aerobik. Ćwiczenia dobrze działają na serce, układ naczyniowy i na zachowanie dobrej proporcji między złym, a dobrym cholesterolem. Po prostu: ruch to zdrowie.

Oprócz tego łatwo obniżyć poziom cholesterolu odpowiednią dietą. Zamiast tłustych mięs i smażonych potraw należy jeść: chude mięso, zdrowe oleje i oliwy, jedno jajko na tydzień, ciemne pieczywo, warzywa, owoce i ryby.

Jeśli sport i dieta nie działają, lekarze zwykle przepisują pacjentom leki obniżające poziom cholesterolu i badają problem w Instytucie Żywienia.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość