Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Pogromcy zmarszczek

Nie wpadaj w popłoch, gdy pewnego dnia spojrzysz w lustro i z przerażeniem odkryjesz pierwsze oznaki starzenia się skóry. Biegnij do sklepu i oprócz kremu przeciwzmarszczkowo, wrzuć do koszyka produkty bogate w antyoksydanty.

Kiedy mamy 20 lat, kpimy z 30-latek kupujących kremy przeciwzmarszczkowe, a one pobłażliwie odpowiadają: „Poczekamy, zobaczymy”. Z niedowierzaniem wzruszamy ramionami, lecz to złowieszcze proroctwo przypomina nam się w najmniejszych detalach, gdy po kilku latach zauważamy, że nasza skóra jest coraz mniej elastyczna, a pod oczami pojawiają się delikatne poziome linie.

Promieniowanie słoneczne, stresujący tryb życia, używki, nieprawidłowa dieta i pielęgnacja, gwałtowne odchudzanie i zaburzenia gospodarki hormonalnej to tylko niektóre z czynników wpływających na kondycję naszego ciała.

Z biegiem lat skóra wiotczeje na skutek osłabienia włókien kolagenowych, wysusza się, łatwo ulega odwodnieniu i ma tendencje do przebarwień. Musimy zaakceptować te zmiany, jednocześnie starając się przeciwdziałać nadmiernym efektom upływu czasu.

Starzenie się skóry to proces nieunikniony, który na dodatek rozpoczyna się dość szybko. Możemy go jednak spowolnić urozmaicając dietę w odpowiednie składniki odżywcze ... nie za x lat, lecz od zaraz!

Jeśli chcesz dłużej cieszyć się piękną skórą bez ingerencji skalpela, nie zapominaj o tych pogromcach wolnych rodników:

Pestki dyni

Podgryzaj pestki dyni i słonecznika, by dostarczyć sobie mnóstwo witaminy E, a w niej nieocenionego tokoferolu, który jest głównym antyoksydantem chroniącym komórki przed utleniaczami.

Jeśli w membranach komórek znajduje się wystarczająco dużo witaminy E, nie straszne im są ataki wolnych rodników. Tokeferol chroni bowiem kwasy tłuszczowe, które są budulcem wszystkich komórek w ciele człowieka. Nie bez powodu witaminę E nazywa się eliksirem młodości.

Pstrąg tęczowy

Obniżająca się zdolność komórek do zatrzymywania wody prowadzi do odwodnienia i wysuszenia skóry. Podczas gdy odpowiednie kremy zmniejszają uczucie napięcia i likwidują zaczerwienienia, dieta bogata w zdrowe tłuszcze wspomoże ich działanie od wewnątrz.

Ryby morskie (makrela, łosoś, tuńczyk) niezmiennie polecane są jako niezastąpione źródło kwasów Omega-3. Są jednak dobre wieści dla miłośników ryb słodkowodnych. Wśród nich to właśnie pstrąg tęczowy zawiera najwięcej kwasu eikozapentaenowego, który wspomaga procesy regeneracyjne komórek skóry.

Olej z konopi

Konopie kojarzą nam się ze zgoła innymi właściwościami, ale ten specyfik niewiele ma z nimi wspólnego … poza tym, że piękna skóra może wprowadzać w stan euforyczny. Olej konopny to niezwykle cenny olej roślinny o wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komórek. Często stosowany jest do pielęgnacji skóry z atopowym zapaleniem, łuszczycą i owrzodzeniami.

Olej jest łatwo absorbowany przez komórki. Dodaj go do sałatek lub spożywaj bezpośrednio 1 -2 łyżki dziennie, a wkrótce odkryjesz, że twoja skóra jest gładka, miękka i dużo bardziej sprężysta.

Skórka cytrusowa

Jedna łyżeczka skórki z cytrusów tygodniowo (dodana do sałatek, drinków lub deserów) może obniżyć ryzyko wystąpienia raka skóry aż o 30%. Cytryny, limonki, pomarańcze i grejpfruty – wszystkie szczycą się ogromną dawką d-limonenu, który wykazuje znaczące właściwości przeciwnowotworowe.

Sok z aceroli

Acerola to tropikalny owoc naturalnie rosnący w Meksyku i w większości krajów Ameryki Południowej. Jej sok to najbogatsze pod względem nasycenia źródło naturalnej witaminy C, która chroni delikatne włókna kolagenu i elastyny przed niszczącym działaniem wolnych rodników.

Zielony ogórek

Skóra zielonego ogórka zbudowana jest z krzemionki, minerału wzmacniającego tkankę łączną. Twarz obłożona obierzynami może nie wygląda zbyt atrakcyjnie, ale z pewnością rezultaty przewyższają wątpliwe walory estetyczne kuracji.

Krzemionka stymuluje produkcję kolagenu, który stanowi aż 70% suchej masy skóry i odpowiada za jej sprężystość. Jeśli nie przepadasz za naturalnymi maseczkami i nie masz ochoty okładać twarzy zielonymi plastrami, zawsze możesz je po prostu schrupać lub dodać do sałatki (najlepiej takie z ekologicznej uprawy).

Arbuz

Jednym z kroków, które należy podjąć w walce o zdrową i piękną skórę jest przeciwdziałanie efektom fotostarzenia. Zawarte w arbuzie beta-karoten i likopen stanowią barierę ochronną przed szkodliwym wpływem promieniowania UV. Wnikają w zewnętrzna warstwę skóry i biorą czynny udział w regeneracji zniszczonych komórek.

Brokuły

Naukowcy z Uniwersytetu Johna Hopkinsa w Baltimore odkryli, że po aplikacji ekstraktu z młodych kiełków brokułów i ekspozycji na promieniowanie ultrafioletowe, poziom zaczerwienienia i obrzęku skóry był o 38% mniejszy niż w przypadku skóry nieochronionej.

Wyniki eksperymentu dowodzą, że zawarty w brokułach sulforafan – jeden z najskuteczniejszych flawonoidów – zmniejsza podatność na rumień wywoływany promieniowaniem UV, zapobiegając tym samym fotostarzeniu się skóry, i ma silne właściwości przeciwnowotworowe.

Jagody Acai

Jeszcze niedawno znana tylko rdzennym mieszkańcom Ameryki Południowej, dziś dostępna dla konsumentów na całym świecie – jagoda Acai zawiera jedno z najwyższych stężeń antyoksydantów, jakie mogą znaleźć się w owocu. Zawarte w niej fitosterole i antycyjanidy redukują proces wyniszczenia wierzchnich warstw skóry, zmniejszając jej narażenie na uszkodzenia.

Jeśli masz problem ze zdobyciem soku, głowa do góry – polskie jagódki też wykazują doskonałe właściwości przeciwutleniające i regenerujące.

Więcej na ten temat:

Pogromcy wolnych rodników

Starzenie się skóry i jej pielęgnacja

Co jeść, by żyć jak najdłużej

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. basia34 (Gość)

    Czy nie zastanawiacie sie czasami nad tym,zeby jednak zrobić sobie juz jakiś konkretny zabieg ,jak np.mezoterapie,albo volumetrie ?