Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Potas

Potas jest minerałem niedocenianym przez nas, a tymczasem to lek na nasze nerwy, nerki i mięśnie.

Potas należy do minerałów, które rozpuszczają się w wodzie i przenoszą ładunki elektryczne. Ponieważ nasz organizm w większości składa się z wody, potas jest w każdej naszej komórce. Łatwo przemieszcza się przez błony komórkowe, dostarczając substancji odżywczych i wynosząc zbędne produkty przemiany materii.

Potas potrzebny jest do:

  • pobudza wydzielanie insuliny
  • uczestniczy w spalaniu węglowodanów i białek
  • niezbędny do funkcjonowania systemu nerwowego
  • niezbędny do pracy mięśni
  • dotlenia mózg - poprawia zdolność myślenia i koncentrację
  • kontroluje ciśnienie krwi
  • reguluje pracę nerek

Sygnałami niedoboru potasu są:

  • puchnięcie nóg albo rąk
  • nieregularne bicie serca
  • nadciśnienie krwi
  • skurcze mięśni nóg podczas upału lub wysiłku
  • stany zmęczenia lub podenerwowania

Osoby, które często stosują środki moczopędne i w dużych ilościach narażone są na utratę potasu. Również niektóre leki nasercowe i stosowane przy nadciśnieniu, wypłukują potas z moczem. Wówczas, zalecane jest uzupełnienie diety preparatami potasu. Jednak zawsze po uzgodnieniu tego z lekarzem.

Na niedobór potasu narażone są osoby na dietach odchudzających, stosujące środki na przeczyszczenie. Również duże ilości potasu tracą chorzy na zatrucia pokarmowe, cierpiący na biegunki albo wymioty. W takich przypadkach, aby nie doprowadzić do odwodnienia organizmu, trzeba pić dużo wody mineralnej (niegazowanej), słabą lekko osłodzoną herbatę, napary z rumianku albo mięty.

Niestety nadmiar potasu również może być szkodliwy, zwłaszcza osobom chorym na nerki. Gdy nie pracują one prawidłowo, może dojść do zbyt dużego nagromadzenia się jonów, a to może zaburzyć pracę serca a nawet zagrozić życiu. Nadmiar potasu może zaszkodzić chorym zażywającym leki na niewydolność serca i z arytmią (np. z naparstnicą).

Najbogatsze źródła potasu:

  • morele suszone
  • figi suszone
  • awokado
  • banany
  • ziemniaki
  • seler
  • kiwi
  • pomidory
  • grejpfruty
  • zielone warzywa liściaste
Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Jennifer (Gość)

    Salam,saya dari singapore juga tapi tigngal di swiss skarang recipes anda banyak menolong saya non jauh di sini, terima kasih! Kechil2 mak saya suka buatkan Jeneket, saya nak juga buatkan anak saya jeneket ni tapi maner nak cari tapai disini...saya tak tau!

POLECAMY