Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Probiotyki - przyjazne bakterie

Dobre bakteri wzmacniają organizm, dodają energii, przedłużają młodość. Są nimi probiotyki żyjące w naszych jelitach, jeśli jest ich za mało zaczynamy chorować. Gdzie ich szukać, w jakim pożywieniu, co zażywać?

Dobroczynne baklterie

W przewodzie pokarmowym człowieka żyją miliony bakterii, głównie w jelicie grubym, gdzie znajdują najlepsze warunki. Niektóre szczepy bakterii mają właściwości dobroczynne dla człowieka, czyli probiotyczne. Należą do nich Lactobacillus i Bifidobacterium. Już 100 lat temu rosyjski uczony Ilia Miecznikow zauważył, że ludzie, którzy piją dużo kwaśnego mleka, mniej chorują.

Minęło 70 lat zanim na rynku pojawiały się pierwsze produkty wzbogacone tymi szczepami. Nie znane są jeszcze wszystkie właściwości probiotyków, ale badacze znajdują coraz więcej dowodów na ich dobroczynne działanie.

Działanie probiotyków

Niezwykłość probiotyków polega na tym, że są odporne na działanie kwasu żołądkowego i żółci. Dzięki tej właściwości docierają do jelita żywe i tam mogą prowadzić swoją dobroczynną misję:

  • Produkują substancje podobne do antybiotyków, które utrudniają rozwój oraz przedostanie się szkodliwych mikrobów do krwioobiegu.

  • Zakwaszają przewód pokarmowy i tym samym utrudniają rozwój bakterii chorobotwórczych np. E. Coli i Salmonelii, a także drobnoustrojów gnijnych naturalnie występujących w jelitach, chroniąc przed zakażeniem przewodu pokarmowego oraz biegunkami.

  • Probiotyki poprawiają przemianę materii, trawienie i wchłanianie pokarmów.

  • Uczestniczą w rozkładaniu resztek pokarmowych, które nie zostały strawione w jelicie cienkim.

  • Poprzez przyspieszenie perystaltyki jelit zapobiegają zaparciom.

  • Biorą udział w metabolizmie kwasów żołądkowych i cholesterolu, zmniejszając jego poziom we krwi.

  • Uczestniczą w wytwarzaniu witaminy K i B12.

  • Oczyszczają organizm ze szkodliwych substancji.

  • Łagodzą objawy nietolerancji laktozy.

  • Pełnią ważną rolę w profilaktyce i leczeniu atopowego zapalenia skóry.

  • Chronią nas przed miażdżycą, cukrzycą, nowotworami.

Wrogowie probiotyków

  • Antybiotyki - likwidują drobnoustroje nie oszczędzając tych przyjaznych naszemu organizmowi.

  • Złe odżywianie np. fast foody. Dodawanie do pożywienia środków konserwujących, polepszaczy smaku, używki, stres, to wszystko zaburza równowagę między dobrymi i złymi bakteriami.

Przyjaznych mikrobów może też zabraknąć na skutek chorób zapalnych jelit, zaparć lub biegunki. Również waraz z wiekiem w sposób naturalny następują niekorzystne zmiany w składzie flory jelitowej.

Niestety na skutki nie trzeba zbyt długo czekać. Osłabia się ogólna odporność, czujemy się zmęczeni, apatyczni, mamy gorsze samopoczucie i częściej zapadamy na zdrowiu.

Jak możemy sobie pomóc?

Nie jest to ani trudne, ani nie wymaga czasu - jedz żywność z probiotykami. Do swojej diety włącz produkty mleczne fermentowane np, kefir, jogurt. Przy zakupie zwracaj uwagę czy jest to "produkt probiotyczny" i czy właściwie opisano szczep bakterii. Aby probiotyki mogły prowadzić swoją pozyteczną działalność, trzeba dostarczyć im właściwej pożywki, czyli prebiotyków. Znajdziemy je w otrębach, płatkach kukurydzianych, razowym pieczywie, kaszach, grochu, cykorii, bananach.

Pomoc z apteki

Probiotyki zaleca się po kuracji antybiotykami i lekami przeciwgrzybicznymi. Aby odbudować florę bakteryjną, trzeba zażywać je jeszcze przez dwa tygodnie po ustąpieniu dolegliwości. Na rynku są też dostępne specjalne probiotyki dla kobiet np. Lacibios femina, pomagające utrzymać naturalna florę pochwy i chronić przed infekcjami miejsca intymne i pęcherz. Preparaty probiotyczne należy kupować w aptece lub sklepach zielarskich. Pamiętaj też, że nie ma probiotyku iniwersalnego, który chroniłby cały organizm. Każdy szczep bakterii ma swoje specyficzne właściwości. Dlatego też przy zakupie dokładnie przeczytaj ulotkę bądź też zapytaj na jakie schorzenie jest dany specyfik. Na dołączonej ulotce powinna być również informacja dla kogo produkt jest przeznaczony, czy można podać je dzieciom i od jakiego wieku.

Jakiego ty preparatu używasz? Jak chronisz organizm przd szkodliwymi substancjami?

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Sosenka (Gość)

    Po każdej antybiotykoterapii miałam problem z grzybicą pochwy i odbytu. Dopiero jak rozpoczęłam zażywać doustny probiotyk provag, który kolonizuję pochwę i jelita bakteriami mlekowymi moje dolegliwości zniknęły. Ochrania on układ moczowo-płciowy i pokarmowy, czuję się z nim bezpieczna. Uważam, że każdy powinien stosować probiotyki w codziennej diecie, wzmacniają one odporność  i poprawiają samopoczucie.

  2. waga (Gość)

    Lekarz leczy lecz uzdrawia natura - to stare powiedzenie i częściowo w nie wierzę, bo też przy każdej antybiotykoterapii piłam kefiry i jogurty, ale one na mój układ moczowo - płciowy to już nie działały więc teraz tylko probiotyki w kapsułkach, takie które są najlepiej dopasowne do flory Polek, a taki jest właśnie provag- widzę, że nie tylko ja go łykam.