Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Ryby źródłem dobrego zdrowia

Ryby poprawiają nastrój, pomagają zapobiegać groźnym chorobom, opóźniają starzenie się organizmu. Są bogatym źródłem witamin i minerałów.

Zawarty w rybach tłuszcz jest jedynym, który sprzyja naszemu zdrowiu. Najbardziej dobroczynne działanie mają ryby morskie, zwłaszcza tłuste np. halibut, śledź, łosoś, makrela. Tłuszcz rybi składa się z nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3, które są wyjątkowym budulcem naszych komórek. Ryby są źródłem wysokowartościowego białka. Zawierają również witaminy rozpuszczalne w tłuszczach - A, E i D. Dostarczają też składniki mineralne - wapń,fosfor, magnez, żelazo, potas, selen, witaminy z grupy B oraz witaminy PP. Witamina D i fosfor z wapniem wzmacniają zęby, kształtują budowę kości, wpływają na proces wzrostu i odnowę komórek. Witamina A chroni oczy. Ryby morskie są też bogatym źródłem jodu, zapobiegającego chorobom tarczycy i który wspomaga odchudzanie. Selenowi przypisuje się działanie wspomagające w hamowaniu rozwoju miażdżycy, gdyż wpływa na krzepnięcie krwi i produkcję prostacyklin.

Zalety spożywania kwasów omega-3:

  • obniżają ciśnienie krwi, zapewniają prawidłowy rytm serca, zmniejszają ryzyko zawału serca
  • zapobiegają tworzeniu się zakrzepów i zatorów -obniżają poziom złego cholesterolu, zmniejszają rozwój miażdżycy, przeciwdziałają procesom zapalnym w żyłach
  • poprawiają ukrwienie mózgu, opóźniają demencję starczą, obniżają zapadalność na chorobę Alzheimera, poprawiają pamięć
  • zapobiegają zapaleniu stawów, łagodzą bóle reumatyczne
  • ułatwiają wchłanianie się wapnia, zapobiegają procesowi osteoporozy
  • hamują wzrost komórek nowotworowych (rak piersi i macicy, prostaty)
  • wspomagają leczenie ADHD,łagodzą agresje
  • łagodzą stany depresyjne, poprawiają nastrój
  • zapobiegają wczesnym porodom, wpływają na rozwój płodu
  • wspomagają odchudzanie, hamują tworzenie się tkanki tłuszczowej

Aby dostarczyć organizmowi potrzebną ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych, ryby powinny znaleźć się na naszym stole dwa razy w tygodniu. Najlepiej przyrządzać rybę na parze, grillu lub w piekarniku. Ryba panierowana dostarcza więcej kalorii.

Ryby w konserwach zachowują prawie większość wartościowych składników. Szprotki i sardynki to bogate źródło witaminy D i wapnia, pod warunkiem, że będą zjadane razem z ościami. Tuńczyk w konserwie zachowuje tylko 50% witaminy D. Ryby wędzone powinny być jedzone z umiarem, gdyż zawierają sporo sodu i składniki dymu wędzarskiego, który jest szkodliwy dla zdrowia. Zwłaszcza osoby z nadciśnieniem i choroba wrzodową powinny ograniczyć spożycie ryb wędzonych.

Abu uchronić się od chorób cywilizacyjnych jedzmy ryby nie tylko przy okazji wigilii i postu. Ryby powinny się znaleźć na naszych stołach przynajmniej dwa razy w tygodniu.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

POLECAMY