Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Rzucamy palenie - jak przetrwać najcięższe dni

Jeśli tak jak miliony ludzi na świecie od jutra rzucasz palenie, warto znać kilka sposobów na to, jak przetrwać najcięższe dni i pozostać na właściwej drodze.

Dziś o północy wielu z nas dogasi ostatniego papierosa … takie przynajmniej mamy intencje. Dla większości osób rzucających palenie kluczowe są pierwsze tygodnie. W tym czasie organizm domaga się nikotyny, a pewne osoby, miejsca i czynności wywołują najsilniejsze skojarzenia.

Jeśli myślisz poważnie o zerwaniu z nałogiem, przygotuj się na walkę z własną psychiką i znajdź zajęcie dla ciała. Oprócz nikotynowych substytutów papierosów, które tylko teoretycznie są skuteczne, zainwestuj w siebie i wypróbuj kilka sposobów, które mogą pomóc ci przetrwać te najtrudniejsze dni.

Skup się na zyskach

Nie trzeba długo czekać, by zacząć cieszyć się korzyściami płynącymi z życia bez nałogu. Zapisuj wszystkie, których doświadczasz, począwszy od poczucia kontroli, świeżego oddechu, ubrań nieprzesiąkniętych dymem i oszczędności. Za pieniądze, których nie wydajesz na papierosy sprawiaj sobie drobne przyjemności, by jak najintensywniej odczuć materialne korzyści swojej decyzji.

Jedz małe posiłki

Częste jedzenie małych posiłków może pomóc w dwojaki sposób. Przede wszystkim pomoże zdusić chęć zapalenia, ale też uchroni cię przed przyrostem wagi. Nie każdy, kto rzuca palenie koniecznie musi przytyć, choć zwykle u byłych palaczy notuje się ok 3 kilogramowy wzrost wagi. Jedz niewielkie posiłki składające się z niskotłuszczowych produktów i dużej ilości warzyw, by dodatkowo oczyścić organizm z toksyn.

Pij zimną wodę

Najnowsze badania sugerują, że picie zimnej wody przez słomkę powoduje uwalnianie dopaminy, która pomaga złagodzić negatywne nastroje. Picie przez słomkę w pewnym sensie imituje też samą czynność palenia, więc również może okazać się pomocne.

Myj często zęby

Świeży oddech i brak nikotynowego posmaku w ustach to jedne z pierwszych korzyści rzucenia palenia. Eksperci twierdza, że częste mycie zębów (zwłaszcza po posiłku) zniechęci nas do sięgnięcia po cuchnącego papierosa.

Unikaj alkoholu

Alkohol jest jednym z podstawowych czynników, które sprawiają, że wracamy do palenia. Dzieje się tak z kilku powodów. Przede wszystkim, pod wpływem alkoholu słabną zahamowania, pewne zachowania wydają nam się mniej szkodliwe, a obietnice nie tak ważne, dlatego łatwiej zapomnieć nam o naszych postanowieniach i konsekwencjach zapalenia choćby jednego papierosa. Poza tym, wielu osobom palenie kojarzy się właśnie z piciem alkoholu, więc jeden niewinny drink może okazać się całkiem silnym zapalnikiem.

Znajdź strefę bezpieczeństwa

Kiedy czujesz, że zbliżasz się do granicy wytrzymałości, schroń się w miejscu, w którym nie można palić. Kino, teatr, centrum handlowe – im bardziej rozpraszające miejsce, tym lepsze.

Skup się na powodach

Stwórz listę powodów, dla których chcesz rzucić palenie. Skopiuj ją i rozwieś w kilku miejscach w domu. Zastanów się, jak skorzystają na tym ludzie, na których ci zależy. Mówi się, że z nałogami trzeba zrywać tylko dla siebie, ale to nie do końca prawda. Dla niektórych osób najsilniejszą motywacją jej chęć niesprawienia zawodu innym.

Postaw na aktywność

Aktywność fizyczna to niezwykle silna broń w walce z nałogiem. Nie tylko stymuluje produkcję endorfin i pozwala na rozładowanie napięcia, ale też doskonale odwraca uwagę od chęci sięgnięcia po papierosa.

Wypełnij kalendarz

W ciągu kilku pierwszych tygodni od rzucenia palenia twój kalendarz powinien wypełnić się rzeczami, które chcesz lub musisz zrobić, ale wcześniej brakowało ci na to czasu. W ten sposób możesz nie tylko odwrócić uwagę od chęci zapalenia, ale też zaczniesz kojarzyć abstynencję z lepszą organizacją czasu, poczuciem spełnienia, przyjemnością i realizacją planów.

Zajmij czymś usta

Jakkolwiek zabawnie to brzmi, jednym z głównych powodów, który utrudnia nam rzucenie palenia jest fakt, że mamy ciągłą potrzebę trzymania czegoś w ustach. Miej zawsze przy sobie zdrowe, bezcukrowe przekąski, które oszukają odruchy i nie pozwolą ci przytyć.

Ogranicz kofeinę

Kofeina być może stawia rano na nogi, ale może też powodować napięcie nerwowe i pobudzenie, zwłaszcza u osób rzucających palenie, a tobie jak nigdy potrzeba teraz mnóstwa spokoju i odprężenia.

Uważaj na złe nastroje

Złe nastroje zdarzają się każdemu, ale osoby rzucające palenie są na nie wyjątkowo wrażliwe i podatne. Złość i frustracja to kolejne z podstawowych powodów, które sprawiają, że ludzie wracają do nałogu, dlatego unikaj kłótni i mierzenia się z trudnymi zadaniami, a pojawiające się napięcia natychmiast rozładowuj aktywnością fizyczną lub czymkolwiek, co sprawia ci przyjemność ... oczywiście oprócz „dymka”.

Unikaj problemów

Rodzina i przyjaciele powinni być dla nas wsparciem, ale niestety nie zawsze tak to wygląda. Zdarza się, że najbliżsi drwią z naszych postanowień i choć pewnie nie robią tego w złej wierze, mogą skutecznie osłabić twój zapał. Wytłumacz im, jak ważna jest dla ciebie ta decyzja i jak bardzo potrzebujesz ich wsparcia, a jeśli to nie pomoże, unikaj ich towarzystwa jak ognia, podobnie jak miejsc dla palących i znajomych, którzy nie mają zamiaru dotrzymywać ci kroku w noworocznych postanowieniach. Oczywiście nikt nie każe ci zrywać kontaktu z przyjaciółmi, ale w tym pierwszym, krytycznym okresie, towarzystwo palaczy może nie wyjść ci na dobre.

Znajdź wsparcie

Poinformuj o swoich planach bliską ci osobę, najlepiej dobrego przyjaciela lub znajomego, który jest byłym palaczem. Poproś o wsparcie i staraj się przebywać z tą osoba, gdy dopadną cię chwile słabości i zwątpienia.

Bądź dobrej myśli

Jeśli przetrwasz pierwsze dwa tygodnie, jesteś na doskonałej drodze do życia wolnego od nałogu. Nie zaprzepaść tego, ale pamiętaj też, że jedno potknięcie nie musi prowadzić do upadku. Nawet jeśli zdarzy ci się ulec pokusie, nie oznacza to, że przegrałeś. Przeanalizuj, dlaczego do tego doszło i nie popełniaj więcej tego samego błędu. Przede wszystkim, uwierz, że ci się uda. Życie bez nałogu jest cudowne. Warto!

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Mags (Gość)

    nudny artykul!! wszyscy o tym wiemy i niestety nie jest to za bardzo skuteczna metoda...wszystkim palaczom polecam ksiazke Allen'a Carr'a ktora (nie zaruje) uwolni was od checi zapalenia kolejdego papierosa bez zadnych plastrow, sztucznych papierosow itp. ktore sa jedynie nikotyna w innej postaci

  2. Justyna (Gość)

    Paliłam 35 lat i to tylko mocne papierosy....nigdy nie mowiłam, że rzucę ten nałóg , nigdy nie wierzyłam, że mogę nie palić...nie palę już 7 miesięcy...rzucilam z dnia na dzień...bez n iczego ..bez plasterków, akupunktury,różnych innych specyfików.Dziś jestem z siebie dumna -nie palę i już nigdy nie zapalę, wygrałam walkę z własną psychiką....bo to walka z psychiką...to nic ,że przytyłam...chyba z 10 kg...teraz jestem na etapie walki z 10 kg....wiem, że wygram....już raz wygrałam 27 kg w 3 miesiące...wygram i tego Wam życzę!!!!!!!! Ewa

  3. Justyna (Gość)

    A i jeszcze jeden fakt....za te"niewydane papieroskowe pieniążki -spędziłam urocze ferie z dzićmi w Zakopanem!.Pozdrawiam Ewa

  4. ja (Gość)

    Polecam A. Carr "Jak skutecznie rzucić palenie" Nie pale 2 lata.
    Moge przeslac na maila. Kiedys w ten sam sposob zdobylam ta ksiazke :) duska_83@gazeta.pl

  5. Ula25 (Gość)

    Ja również nie palę dzięki książce Alena Car'a,jest naprawdę świetna!Polecam ją bo to naprawdę działa.I wcale nie jest droga 29 czy 39 zł+oczywiście wysyłka,ale warto.Paliłam 6 lat,nie palę 1,5 m-ca i nigdy prze nigdy nie chce już palić!!Pozdrawiam ;)

  6. milka (Gość)

    Ja również rzuciłam palenie po przeczytaniu tej książki. Nie sądziłam, że kiedykolwiek rzucę palenie. Nie wyobrażałam sobie, że mogłabym nie palić. Przypadkiem usłyszałam o tej książce, czytałam 2 dni i... rzuciłam palenie. Wszystkie wypisane metody w tym artykule nie pozwolą zapomnieć o tym, ze się nie pali. Wystarczy tylko uświadomić sobie, że... a to już jest w książce ;) do której przeczytania bardzo zachęcam tych, którzy chcą przestać palić.

  7. poziomka (Gość)

    Paliłam 25 lat paczke dziennie. Pewnego dnia stwierdziłam, że takie małe, białe g....o nie bedzie rządzic mna i moim zyciem i po prostu przestałam palic-od razu, z dnia na dzien. Po trzech dniach spróbowałam jednego i myslałam, że zwymiotuje. Jestem wolna od nałogu 8 lat i tepię palących w mojej obecnosci.Wszystko jest mozliwe, wystarczy tylko mocno chciec!

  8. lecman (Gość)

    Mnie pomogły taletki tabex

  9. babaryba

    Mogę nie palić tygodniami i nie mam z tym problemu. Ale jak tylko znajdę się w towarzystwie palaczy, którzy mi proponują papierosa jestem bezradna.

  10. oliwia (Gość)

    moj kochany maz nie pali disiaj 5 dzien ,ciezko mu jest ....trzymam kciuki wspieram go.....i wierze ze sie mu uda....mi sie udalo nie pale juz ponad rok ....wiec kazdy moze... palenie to wstyd....wystarczy tylko checi i walki z psychika ....warto dla samego siebie dla zdrowia  dla rodziny ....

  11. Jola (Gość)

    Nie pale 8 dzien,jest mi ciezko.

  12. Alicja (Gość)

    Nie palę 13 dni. Bez żadnych wspomagaczy. O papierosach myślę, ale
    tylko tak: NIGDY JUŻ NIE ZAPALĘ. Od długiego czasu wstydziłam się, że palę. Więcej tego nie chcę!!!!!!!!!!!!!!!!!

  13. i inescoach (Gość)

    U mnie 16 dzien bez fajeczki palilam 20 lat a rzucalam hm z 20 razy ale wiem E teraz sie uda silna wola to podstawa na o
    Poczatku bralam desmoksan 8 dni ale potem odpuscilam bo sie zle po nim czulam bylam rozdrazniona i placzliwa wybralam silownie i spacery i jest rewelacja zreszta zawsze lubilam sport tylko kiedys po treningu byl dymek a dzis wwoda i jablko ;)

  14. ania33

    Dopiero się przymierzam do rzucenia palenia. Przeszłam na razie z normalnych papierosów na e- i palę takie z green smoke. Widzę, że jakoś mniej ich palę, więc na razie więcej zaoszczędzę, a na całkowite rzucenia jeszcze przyjdzie czas. Muszę się oswoić z tą myślą. ;)

  15. grzegorztryba

    mi pomaga dziewczyna, stara się ze mną coś robic ciekawego żebym nie myślał o papierosach

  16. Kasia Ch (Gość)

    Witajcie. Staram się rzucić palenie bo standardowe papierosy przestały być seksi a ten śmierdzący dym odstrasza ludzi w moim otoczeniu. Poszukuje dobrego zamiennika w postaci e-papierosów. Wiem, że na rynku jest masa eLiqiudów zapachowych i smakowych, które raczej kuszą a nie odstraszają. Znalazłam takie na papierosowyliquid.pl. Nie zawierają glikolu więc to chyba dobra alternatywa. Czy ktoś z Was może to potwierdzić?

  17. Ale ja (Gość)

    Najważniejszy punkt artykułu - jak przestać palić to: postaw na aktywność!!!
    Sauna, basen bieganie, tak rzuciłem palenie! Pierwszy dzień - długi pobyt w saunie, drugi - biegi, 3- sauna poraz kolejny. A jak przychodził kryzys to niquitin, nicorette.

  18. Martin (Gość)

    Ja rzucając palenie wykonałem badanie genetyczne Genetic Lab dzięki czemu dostosowałem swoja dietę oraz treningi.Nie powiem jest ciężko ale coraz szybciej zapominam o potrzebie puszczenia dymka.Badanie polecił mi znajomy a informacje o nim uzyskałem na stronie geneticlab.com

  19. Galka

    Rzucanie palenia jest łatwe - robiłam to już 15razy ;) Gorzej wytrwać w postanowieniu

  20. Man1903Gype (Gość)

    Dzięki wielkie za podpowiedzi! Czasami człowiek siedzi i trudzi się nad rozwiązaniem problemu, a tu wystarczy załączyć komputer i tak wiele odpowiedzi w jednym.



    u230326 - Dobre case:

  21. Monia (Gość)

    Byłam bezradna wobec siebie od 26 lat paliłam papierosy.Wiele razy próbowałam rzucić nie udało się, aż
    w końcu doszłam do wniosku że palenie prędzej mnie zabije niż ja je rzucę. Czułam się podle sama z sobą i uświadomiłam sobie co nikotyna robi z człowiekiem. Moją deską rarunku stała się wiara
    , byłam załamana poszłam się wyspowiadać wierzyłam,
    że tylko Bóg może mi pomóc i ocalić. Nie palę jak narazie 5 dzień, czuje się szczęśliwa. Wiara czyni cuda.