Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Słonecznik - właściwości

Za ojczyznę słonecznika uważa się południe Ameryki Północnej, ale dzikie słoneczniki spotykane są również w Indiach, gdzie od tysięcy lat wytłaczano z nich olej.

Słonecznik do Europy trafił dopiero w 1510 roku i przez parę stuleci był uważany za roślinę ozdobną. Dopiero później nauczono się go wyskubywać i podgryzać nasiona , ale dopiero w 1840 roku rosyjski rolnik Bokarew wpadł na pomysł wyciskania z jego nasion oleju. O właściwościach nasion słonecznika wiedziano nie tylko w Ameryce a le i u nas. Już Syreniusz w XVI wieku w swoim zielniku pisał "słonecznik dodaje sił mężom, a jego korzeń zawieszony na szyi broni od nagłej śmierci". Kwitnące pola słonecznika dostarczają pszczołom mnóstwo nektaru i pyłku. Z kwiatów produkuje się leki przeciwmalaryczne i przeciwgorączkowe. Gdy zawodzi chinina lub też jej brak. to choremu podaje się nalewkę z kwiatów słonecznika. Maść słonecznikową stosuje się do gojenia ran i krwawych wylewów.

Z nasion słonecznika wyciska się niemal najlepszy olej na świecie, a po wyciśnięciu zostaje makuch słonecznikowy - doskonała pasza dla zwierząt. Z łodyg wydobywa się celulozę lub się ją pali, aby otrzymać bogaty w potas nawóz potasowy. W nasionach słonecznika jest aż 24% białka, oleju od 20 - 38 %. Im bardziej na północ tym większa wartość techniczna tłuszczu, a im bardziej na południe tym wyższa wartość spożywcza. Olej słonecznikowy ma bardzo dużo Nisko Nasyconych Kwasów Tłuszczowych - NNKT. Nasiona słonecznika są bogate w witaminę E. Z innych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach są tu witaminy A i D, a rozpuszczalnych w wodzie grupa witamin B, a wśród nich witamina B6, której to słonecznik jest chyba najbogatszym źródłem.

Jeśli masz problem z pryszczami, trądzikiem młodzieńczym - jedz nasiona słonecznika. Zawarty jest w tym również cynk, który chroni skórę przed wszelkimi uszkodzeniami. Witamina B6 - odmładza. Jest bardzo potrzebna osobom starszym i seniorom. Poza cynkiem pestki zawierają wapń, żelazo, potas, i wiele różnych makro- i mikroelementów. Jeśli np. rodzynki uważane są za bogate źródło żelaza łatwo przyswajalnego, to nasiona słonecznika mają go dwa razy więcej. Bardzo dużym powodzenie cieszą się też kiełki, które z łatwością możemy sami wyhodować. Mają jeszcze więcej witaminy E, bo w miarę kiełkowania przybywa jej.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. gościara (Gość)

    ten artykuł o słoneczniku jest bardzo przydatny.Potrzebowałam parę informacji do konkursu, i bez wątpienia nie znajdę lepszego.

  2. gosciara2 (Gość)

    potrzebowałabym wiecej informacji KONKRETNYCH!

  3. K.W.B. (Gość)

    K.W.B. = A + P = W.W.P.

    Super obrazki!

  4. K (Gość)

    zgadzam się ;] bardzo przydatny

  5. anahi xd (Gość)

    normalnie sprawiles sie dzieki tobie dostalam 6 z przyrody

  6. bbbgbb (Gość)

    no

  7. dietetyk (Gość)

    wszystko fajnie pięknie, ale NNKT rozwijamy inaczej, mianowicie: Niezbędne NIENASYCONE Kwasy Tłuszczowe. BARDZO znacząca różnica i bardzo znaczący błąd.

  8. ja80 (Gość)

    ja smaze slonecznik na patelni,jest lepszy.

  9. ja (Gość)

    do dupy

  10. z (Gość)

    codziennie jem 1 paczkę słoneczniku pomaga

  11. wsx (Gość)

    Wbij sobie do głowy, że NNKT to są Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe.

POLECAMY