Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Sól a zdrowie

Czy wiesz ile soli możesz spożywać dziennie, aby ustrzec się przed nadciśnieniem i chorobami układu krążenia?

Zdrowy człowiek nie powinien zjadać dziennie więcej niż 5-6g soli, czyli równowartość płaskiej łyżeczki od herbaty. Jeśli natomiast chorujesz na nadciśnienie ilość tą należy zredukować o połowę. Najlepiej jest już na początku każdego dnia przygotować sobie wyznaczoną porcję soli do spożycia i sukcesywnie ją zużywać podczas przygotowywania posiłków. Jeśli zostanie nam jakaś ilość kryształków, to tym lepiej dla naszego zdrowia. Nie warto jednak zupełnie rezygnować z jedzenia soli, gdy jesteś zdrowy.

Jej obecność w naszym organizmie odgrywa niezbędną rolę w gospodarce wodnej ustroju i w utrzymaniu odpowiedniego ciśnienia krwi. Większe niż zalecane spożycie soli zwiększa natomiast nie tylko ciśnienie, ale też ilość wapnia wydalanego z moczem. Ograniczenie spożywania soli może zatem zmniejszyć utratę wapnia z kości. Pamiętaj, utrata zbyt dużej ilości wapnia prowadzi do osteoporozy i złamań kości.

Twój organizm w przeciągu 2 tygodni powinien przyzwyczaić się do spożywania mniejszych ilości soli. Po tym czasie zwiększenie ilości soli w potrawach będzie natychmiast odczuwalne jako ich przesolenie. Warto zastąpić sól ziołami np. majerankiem, lubczykiem, rozmarynem, tymiankiem czy bazylią. Do przyprawiania dań możesz też używać ziół prowansalskich, chili lub chrzanu, jeśli chcesz zaostrzyć ich smak.

Pamiętaj, ze sól to nie tylko to, co znajduje się w twojej solniczce, ale też w przetworzonej żywności np. wędlinach, pieczywie czy gotowych potrawach. Bardzo duże ilości soli znajdują się w daniach typu fast food, chrupkach, chipsach i krakersach. Do picia staraj się wybierać wody niskosodowe, o zawartości sodu mniejszej niż 100mg, a chlorku mniejszej niż 300mg.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość