Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Sztuka oddychania

Pewnie powiecie - a co to za sztuka? Przecież każdy oddycha. Tak. Ale większość z nas umie tylko nabierać powietrza, a oddychać potrafią nieliczni. Prawidłowe oddychanie może być najtańszym i bardzo skutecznym lekarstwem.

Oddychanie jest jedną z podstawowych funkcji naszego organizmu, a że towarzyszymy nam w każdej chwili, to nawet tego zbytnio nie doceniamy. Większość z nas oddycha automatycznie i nieprawidłowo - zbyt szybko i płytko, wykonując przy tym unoszenie ramion i wciąganie brzucha. W efekcie płuca wypełniają się tylko częściowo powietrzem, a organizm odczuwa głód świeżego powietrza. Mamy problemy z koncentracją, jesteśmy słabi i senni.

Pomocna joga

Znawcy tematyki jogi twierdzą, że gdy wydłużamy oddech, przedłużamy życie, a jakość oddychania ma duży wpływ na umysł i ciało. Nauka oddychania jest od tysiącleci częścią jogi, jak też tai-chi. Również medycyna zwraca uwagę na to, że prawidłowe oddychanie jest jednym z najbardziej naturalnych sposobów na zachowanie zdrowia. Warto zaobserwować jak oddychają dzieci. Przy wdechu brzuszki się im rozszerzają, a podczas wydechu kurczą. To jest właśnie prawidłowy oddech przeponowy. Przepona pociąga serce ku dołowi brzucha, a wypełniające się powietrzem płuca delikatnie je ściskają, zapewniając sercu masaż. Dzięki temu wszystkie komórki ciała są odpowiednio dotlenione i mogę się regenerować.

Kontrola oddechu

Mózg człowieka to najdoskonalsza maszyna i sama kieruje nas na właściwe oddychanie. Możemy to zaobserwować, kiedy przebywamy w małym, zamkniętym pomieszczeniu - oddychamy płytko i zbyt duże ilości dwutlenku węgla gromadzą się we krwi. Wówczas mózg nakazuje wykonać głęboki oddech, czyli ziewanie. Bo mózg, bardziej niż inne części ciała potrzebuje tlenu. Jego spadek wywołuje problemy z koncentracją, pamięcią, zmniejsza koordynację pracy mięśni. Kontrola oddechu i świadome oddychanie są metodą relaksu i walki ze stresem, po którą coraz częściej sięgają terapeuci. Warto nauczyć się świadomego oddychania, a wystarczy kilka minut dziennie, najlepiej na świeżym powietrzu.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość