Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Tańcz i pokonaj stres

Taniec to jedna z tych uniwersalnych czynności, które doskonale łączą przyjemne z pożytecznym. Dodaje energii, rozwesela i rzeźbi ciało, ale też pomaga zwalczyć stres i zapobiec jego skutkom.

Stres jest największą pandemią naszych czasów. Mało kto zdaje sobie sprawę, że więcej osób cierpi z powodu ciągłego napięcia i wynikających z niego dolegliwości, niż przez jakąkolwiek inną chorobę. W obliczu tego faktu, znalezienie skutecznej metody radzenia sobie ze stresem staje się wręcz konieczne, a jednym z niezawodnych sposobów jest niewątpliwie taniec.

Taniec a zdrowie fizyczne

Taniec jest formą ćwiczenia fizycznego, a zatem buduje wytrzymałość, zwiększa odporność i wzmacnia naszą wewnętrzną ochronę przeciwko szkodliwym efektom przewlekłego napięcia nerwowego. Krążenie krwi zostaje pobudzone, co na pewno docenią nasze płuca i odciążone stresem serce.

Z fizjologicznego punktu widzenia, poprzez wysiłek nasze ciało przyzwyczaja się do wzrostu tętna, ciśnienia i poziomu kortyzolu, dlatego łagodniej będzie reagować na takie zmiany, gdy zostaną wywołane przez stres psychiczny.

Psychologiczne i społeczne aspekty tańca

Aktywność fizyczna, a zwłaszcza taniec, skupia umysł, oferuje pewnego rodzaju odskocznię od stresującej codzienności, jest ujściem dla nagromadzonej frustracji i ścieżką do odkrywania siebie.

W życiu często jesteśmy ograniczani przez reguły i schematy, zduszone zostają nasze instynktowne potrzeby i kreatywność. Dysonans między wolnością, której potrzebujemy, a narzucanymi nam ograniczeniami powoduje napięcie (stres), aż w końcu nasz wewnętrzny głos zaczyna się buntować przeciw takiemu traktowaniu i manifestuje swoje niezadowolenie w postaci przeróżnych dolegliwości. Taniec wyzwala ciało i umysł, pozwala pozbyć się blokujących nas zahamowań, daje nam wolność i zachęca do ekspresji.

Do pozytywnych efektów tańca zalicza się między innymi poprawę nastroju, wewnętrzny spokój, zadowolenie z siebie, euforię i większą pewność siebie.

Taniec ma również istotny aspekt społeczny. Zajęcia prowadzone w atmosferze akceptacji i wzajemnego zaufania pozwalają przełamać bariery w komunikacji, sprawiają, że przestajemy czuć się skrępowani w obecności innych oraz, całkiem prozaicznie, pomagają nawiązać znajomości, które mogą urozmaicić nasze życie towarzyskie, a tym samym poprawić jakość życia i przyczynić się do redukcji stresu.

Znaczący powinien być fakt, że taniec wykorzystywany jest jako forma psychoterapii (Choreoterapia – terapia tańcem )

Zanim się zdecydujesz

Oferta szkół tańca jest zazwyczaj tak bogata, że wybór odpowiednich zajęć dla siebie może nastręczać pewne trudności. Zanim się zdecydujesz, warto zadać sobie następujące pytania:

  • Czy wolisz tańczyć sam (taniec współczesny, hip hop, flamenco, dancehall), czy z partnerem (tańce towarzyskie standardowe i latynoamerykańskie)?

  • Jaki rodzaj muzyki najbardziej cię motywuje, rozwesela lub uspokaja?

  • Dlaczego chcesz tańczyć? Chcesz nabrać pewności siebie, rozluźnić się, nawiązać znajomości, a może potrzebujesz solidnego wysiłku?

  • Jeśli chodzi o typ zajęć, wolisz regularny kurs czy zajęcia, na które wpada się kiedy chcesz?

  • Kiedy czujesz się najbardziej zestresowany (rano, wieczorem, w weekendy)? O ile to możliwe, warto wybrać się na zajęcia właśnie wtedy. Wiele szkół oferuje lekcje o różnych porach dnia.

Dodatkowo, poczytaj w Internecie o szkołach i nauczycielach. Staraj się poznać opinie. Udaj się w każde miejsce i zapytaj, czy możesz poobserwować zajęcia (nie powinno być z tym problemu). Upewnij się, że osoba prowadząca kurs, który wybierzesz jest profesjonalna, entuzjastyczna i potrafi stworzyć w grupie sympatyczną atmosferę. Nie bez znaczenia jest też samo miejsce. Powinno być czyste, ciepłe i budzić wyłącznie miłe skojarzenia.

Jeśli nie masz ochoty lub funduszy, by uczestniczyć w kursie, wybierz się z przyjaciółmi na dyskotekę lub urządź imprezę taneczną w domu, zapomnij o skrępowaniu i przetańcz całą noc … dla zdrowia!

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość