Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Tłuszcze dobre i złe

Tłuszcze są niezbędne w naszej diecie. Nie należy z nich całkowicie rezygnować, ale uważać na to, które jemy.

Istnieją 3 rodzaje tłuszczów, które dzielone ze względu na to, jakie kwasy tłuszczowe (główne składniki tłuszczów) zawierają, są dla nas bardziej lub mniej zdrowe. Najlepsze będą w naszej diecie tłuszcze jednonienasycone i wielonienasycone. Chronią nasze serce przed zawałem, obniżają poziom cholesterolu całkowitego i jego frakcję LDL, tzw. zły cholesterol. Znajdziemy je np. w oliwie, oleju rzepakowym, słonecznikowym lub kukurydzianym, ale też w tłustych rybach morskich: łososiu, śledziu, makreli.

Tłuszcze nasycone, głównie zwierzęce, nie są już tak zdrowe. Umożliwiają wchłanianie (podobnie jak wielonienasycone lub jednonienasycone) witamin np. A, D, E, ale jedzenie ich w nadmiarze wpływa na podwyższenie się poziomu cholesterolu. Grozi to chorobami układu krążenia np. miażdżycą.

Niebezpieczne dla zdrowia są również tłuszcze trans, które powstają po przekształceniu (utwardzeniu) kwasów nasyconych. Ich źródłem są m.in. twarde margaryny, tłuszcze piekarnicze np. w paczkowanych ciastach, pączkach, frytkach i fast foodach.

Podobnie jak te zwierzęce podnoszą poziom złego cholesterolu. Ich spożywanie w codziennej diecie powinno wynosić maksymalnie 2g.

Według zaleceń WHO dzienna racja spożywanych tłuszczów w ogóle powinna wynosić nie więcej niż 20g. Zjadamy ich jednak o wiele więcej, dlatego zadbajmy o to, by urozmaicać posiłki w ryby i chude mięso.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. ed (Gość)

    Autor tego artykułu myli chyba pojęcia. Powinno być tłuszcze jednonienasycone, a nie jednonasycone. Podobnie z wielo....

  2. kuku (Gość)

    ostatnio czytałam, że oleje też są sobie nie równe bo mają różne składy tłuszczowe i wbrew pozorom to nie oliwa z oliwek jest najzdrowsza, ale... olej rzepakowy!