Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Trójglicerydy - norma, jak obniżyć ich poziom

Wcale nie musisz tłusto jeść, by mieć za duży poziom trójglicerydów. Ich nadmierna ilość przyczynia się do zmian miażdżycowych i prowadzi do choroby wieńcowej. Nie wystarczy pilnować poziomu cholesterolu, trzeba równiez dbać o odpowiedni poziom trójglicerydów.

Prawidłowe wartości lipidów

  • trójglicerydy - mniej niż 150mg/dl
  • cholesterol LDL (zły) - poniżej 115mg
  • cholesterol HDL (dobry): mężczyźni ponad 40mg, kobiety ponad 45mg.

Czym są trójglicerydy

Trójglicerydy są organiczną substancją tłuszczową, która jest w organizmie największym magazynem energii. Dostarczamy je do organizmu poprzez tłuszcze zwierzęce i roślinne. Produkuje je także wątroba z kwasów tłuszczowych i węglowodanów, głównie prostych. Jeśli twoja dieta oparta jest na tłustych potrawach, słodyczach, pijesz za duzo alkoholu, to nadmiar pochodzącej z nich energii przekształca się w trójglicerydy, które to odkładają się w komórkach tłuszczowych. Aby zachować zdrowie człowiek potrzebuje zarówno pewnej ilości trójglicerydów i cholesterolu. Jednak ich nadmiar prowadzi do problemów zdrowotnych w postaci cukrzycy, miażdżycy, chorób serca, układu krążenia i otyłości.

Szkodliwy nadmiar

Trójglicerydy, podobnie jak inne tłuszcze nie rozpuszczają się w wodzie. Krążą we krwi w połączeniu z produkowanymi przez wątrobę białkami, tworząc zwiazki - lipoproteiny. Nadmierną ilość trójglicerydów mają z reguły osoby z nadwagą i otyłe. Niesie to za sobą ryzyko wielu chorób miażdżycowych i chorob serca. Często nadmiarowi trójglicerydów towarzyszy cukrzyca typu 2. Szybki rozwój miażdżycy następuje zwłaszcza jeśli wysokiemu poziomowi trójglicerydów towarzyszy zbyt mała ilość dobrego cholesterolu HDL. Bardzo niebezpiecznym połączeniem jest wysoki poziom trójglicerydów, jak też cholesterolu całkowitego oraz złego.

Przyczyny nadmiaru trójglicerydów

Jeśli mogłabym napisać to w jednym zdaniu - to odpowiedzialne za to są głównie: tłuszcz, cukier i zbyt mała akrywność fizyczna. Jeśli do tego dojdzie obciążenie genetyczne, ryzyko zachorowania rośnie. Miażdżyca, choroby serca i układu krążenia to dzisiaj powszechne zjawisko. Jest to właściwie plaga obecnych czasów. A wszystko to fundujemy sobie sami niezdrowym trybem życia. Zaczynamy już od dziecka nabierać złych nawyków. Gorzej jeśli sami jesteśmy chorzy i świadomie przekarmiamy nasze dzieci. Za nadwyżkę energii odpowiedzialny jest nadmiar tłuszczów i cukru oraz brak ruchu. Dostarczana do komórek energia powinna być zużyta. Tymczasem poruszamy się jakby w zamkniętym kole - jesteśmy słabi, otyli, nie możemy się ruszać i nadmiar tłuszczu odkłada się. Jeśli nie przerwiemy tego błędnego koła nie poprawimy stanu naszego zrowia.

Jak obniżyć poziom trójglicerygów

Recepta jest prosta: mniej kalorii, więcej ruchu. Ogranicz ilość węglowodanów prostych, alkohol, również czerwone wino ( można 1/2 lampki) i piwa. Zwiększ spożycie warzyw, owoców, wybieraj żywność nieprzetworzoną. Tłuszcze zwierzęce zastąp tłuszczami roślinnymi. Nie żałuj sobie ryb, zwłaszcza morskich (łosoś, makrela, śledź, halibut) - zawierają kwasy tłuszczowe omega-3, które obniżają poziom trójglicerydów i podwyższają poziom dobrego cholesterolu – albo prowadź regularną suplementację. Prawdopodobnie najlepszym źródłem kwasów z rodziny Omega-3 jest tran norweski, czyli olej z wątroby dorsza (polecamy np. tran firmy MÖLLER'S ).

Wśród naturalnych suplementów przeznaczonych konkretnie do walki z wysokim poziomem trójglicerydów warto zwrócić uwagę na LipiControl czeskiej firmy Brainway, zajmującej się produkcją naturalnych suplementów diety, oraz REISHI in vitaminum D o nieco szerszym działaniu, skupionym na redukowaniu ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego, ale również podnoszeniu odporności i hamowaniu procesów starzenia.

Warto pamiętać też o lecytynie, która reguluje gospodarkę tłuszczową organizmu - obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów oraz powstrzymuje zlepianie płytek krwi, zmniejszając w ten sposób ryzyko wystąpienia miażdżycy i zawałów serca. Lecytynę renomowanej firmy Ortis można kupić w sklepie mamZdrowie.pl .

Osoby chore na cukrzycę, niedoczynność tarczycy, schorzenia trzustki, nerek oprócz zbijania trójglicerydów powinny leczyć chorobę podstawową. Badania dowodzą, że osoby z wysokim poziomem cholesterolu i trójglicerydów, które zaczęły regularnie ćwiczyć np. bieganie, pływanie, jazda na rowerze, w znaczny sposób poprawiły poziom lipidów, a nierzadko ich wyniki badań są prawidłowe.

Kontroluj poziom lipidów

Pierwszy lipidogram powinno się wykonać w 20. roku życia. Jeśli wszystko jest w porządku badanie wystarczy powtarzać co 5 lat. Osoby po 40-50 roku życia poziom cholestrolu HDL, LDL i poziom trójglicerydów powinny kontrolowac raz w roku. W oznaczeniu gospodarki tłuszczowej ważne jest oznaczenie poziomu dobrego cholestrolu do poziomu trójglicerydów.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. kuku (Gość)

    a propos tłuszczów to warto wspomnieć także o tym, że olej rzepakowy także ma sporo omega-3 - 2 łyżki pokrywają dzienne zapotrzebowanie :)

  2. lok (Gość)

    Przecież owoce podnoszą poziom trójglicerydów ;)

  3. Wanda, Wwa (Gość)

    ODCHUDZANIE PRZY OTYŁOŚCI (CHOLESTEROL) / NADWADZE / CUKRZYCY / NADCIŚNIENIU / CHOROBACH SERCA: INTELIGENTNE, TAKIE POLECAM. *****

    1. Jemy niskotłuszczowo czyli:
    INDEKS ŻYWIENIOWY TJ. IŻ PRODUKTU.

    2. Niskowęglowodanowo, a zatem (energetyczne):
    NISKIE WĘGLOWODANY TJ. DO 26% WZROSTU.

    3. Puenta to tabele:
    IŻ PRODUKTU.

    P. S. Realizując klasyfikację IŻ, organizm sam wykorzystuje złogi trójglicerydów w żyłach, oczyszczając je. Zwyczajne biologiczne reakcje, które równocześnie eliminują miażdżycę i nadciśnienie, a także cukrzycę typu 2. Spożycie CHLEBA NA OSTEOPOROZĘ-IRL, szprotek wędzonych oraz fasoli czyli produktów o dużej zawartości wapnia wyjaśnia celowość umieszczenia tych produktów jako zalecane.

    4. Wykluczamy jednak z diety (niezdrowe dla człowieka) tzw:
    WYSOKIE WĘGLOWODANY TJ. OD 26,01% WZROSTU.

POLECAMY