Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Układanie jadłospisów

Codziennie powinniśmy dostarczać organizmowi wszystkich składników mineralnych i witamin, a także produktów energetycznych. Planowanie jadłospisu nie jest łatwe. Sprawdź, na co powinno się zwracać uwagę przy jego układaniu.

Odpowiedni dobór produktów do posiłków ułatwi ci zapamiętanie następujących zasad:

  • Prawidłowy jadłospis zawiera 4-5 posiłków w ciągu dnia, które należy spożyć w odstępach nie dłuższych niż 3-5 godzin. Mniejsza ilość posiłków i dłuższe przerwy powodują szybkie zmęczenie, mniejszą wydajność pracy, obniżenie zdolności do skupienia uwagi, a nawet bóle głowy i złe samopoczucie.
  • Obfite, rzadko spożywane posiłki powodują otyłość.

  • Nieregularne odżywianie się powoduje gorsze wykorzystanie składników pożywienia przez organizm i przyczynia się do powstania wielu chorób, szczególnie chorób przewodu pokarmowego.
  • Należy starać się, aby w skład jadłospisu wchodziło jak najwięcej różnorodnych produktów i potraw. Pożywienie monotonne ma nie tylko niższą wartość odżywczą, ale także osłabia apetyt.
  • W każdym posiłku powinien znajdować się jeden z następujących produktów: mleko, sery, jaja, mięso, wędliny, drób, ryby. Produkty te dostarczają wysokowartościowego białka.
  • Mleko, sery należy podawać w przynajmniej dwóch posiłkach.
  • Warzywa i owoce jako źródło cennych witamin i składników mineralnych są obowiązującym dodatkiem do 3 posiłków, w tym do jednego w postaci surowej.
  • Przynajmniej w jednym posiłku powinno występować ciemne pieczywo lub gruba kasza, ewentualnie groch lub fasola. Są to bowiem dobre źródła witaminy z grupy B i wielu składników mineralnych.

Podanych zasad łatwiej będzie nam przestrzegać, jeśli wcześniej posiłki zaplanujemy. Nie chodzi tu o to, aby dokładnie ustalać co i kiedy jemy, ale aby rozłożyć w czasie spożycie tych produktów, które mają zasadnicze znaczenie w prawidłowym odżywianiu.

Najbardziej obfite (o najwyższej wartości odżywczej) posiłki powinny być zjadane zawsze jako pierwsze: pierwsze śniadanie i obiad. Pozostałe posiłki powinno się planować skromniej.

Sonda

Czy planujesz swoje codzinne posiłki?

  •  
  •  
Liczba głosów: 772
Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. dieta 1000 kcal (Gość)

    jesc duzo ale z umiarem xd

  2. Kaśka (Gość)

    chlaj duuzo az bd gruby/a xDD polezam !@ ;D

  3. Ewa (Gość)

    zryuj paczki az ci dupa urosnie :D D