Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

W dobrej kondycji do setki

Aktywność

Naukowcy ze Szwecji twierdzą, że główną przyczyną nowotworów nie są dziedziczone po rodzicach geny, ale styl życia. Zatem musimy o siebie bardziej dbać. Pięćdziesięciolatek powinien prowadzić pełne radości i aktywne życie. Ruch to najlepsze lekarstwo na zdrowie i długowieczność. By na długo zachować dobrą kondycję pamiętajmy o zasadzie 3x30x130. Oznacza to, że każdy powinien ćwiczyć 3 razy w tygodniu po 30 minut, a tętno podczas ćwiczeń powinno wynosić 130. Wystarczy, że będziesz rytmicznie maszerować, jeździć na rowerze, nartach, grać w piłkę, pływać, tańczyć.

Odżywianie

Z wiekiem spada zapotrzebowanie na kalorie. Otyłości unikniemy stosując racjonalną dietę i ćwiczenia. Czerwone mięso jemy 4-5 razy w miesiącu, ryby i drób 2-3 razy w tygodniu, mleko i jego przetwory codziennie, jaja 1-2 sztuki na tydzień, łyżkę oliwy do potraw, warzywa i owoce codziennie (ok. 1kg dziennie), pieczywo gruboziarniste, ryż kasze.

Hartowanie organizmu

Oprócz dobrego odżywiania ważne jest odpowiednie ubranie i hartowanie organizmu. Gdy przegrzejemy organizm łatwiej zapadamy na infekcje dróg oddechowych, a stąd już prosta droga do poważniejszych dolegliwości. Dlatego też ubierajmy się na cebulkę, gdy jest nam za ciepło można coś zdjąć. Podczas kąpieli stosujmy naprzemienne prysznice - raz ciepłe, raz gorące. Bez względu na pogodę warto codziennie chodzić na spacery.

Sen

Mówi się, że sen to zdrowie. Najlepiej wysypiać się 8 godzin dziennie. Podczas snu przyspiesza się odnowa komórek, stymuluje się przemiana materii, wzmaga synteza białek i produkcja hormonów. Sen regeneruje nas psychicznie i fizycznie. Obecnie coraz mniej radzimy sobie ze stresem, a co ważniejsze nie potrafimy go odreagować. Podwyższa się poziom adrenaliny, glukozy, kwasów tłuszczowych. Jeśli te substancje nie zostaną zneutralizowane, odbije się to niekorzystnie na naszym zdrowiu. Na stres skuteczny jest odpowiedni relaks. Wystarczy kilka głębokich oddechów, policzyć do 10 lub przejść się. Pamiętajmy - nie ma sytuacji bez wyjścia.

Nałogi

W zdrowym stylu życia nie ma miejsca na papierosy. W dymie tytoniowym jest aż 40 substancji rakotwórczych. Palenie papierosów przyspiesza starzenie się skóry i rozwój osteoporozy. Już po 5 latach od rzucenia palenia zmniejsza się o połowę ryzyko ataku serca, a po 10 latach ryzyko raka płuc.

Optymizm

Optymiści żyją dłużej niż pesymiści. Ludzie pogodni rzadziej chorują, szybciej pokonują choroby i wracają do zdrowia. Pesymiści - odwrotnie. Pozytywny stosunek do świata przynosi wiele radości. Trzeba się śmiać jak najwięcej. Terapia śmiechem jest uznana za jedną z metod psycho- i fizykoterapii - uaktywnia mięśnie brzucha, a te masują narządy wewnętrzne. Krew jest lepiej dotleniona, a więc i wszystkie komórki też. Optymistyczny stosunek do życia pozwala lepiej walczyć z długotrwałym stresem.

Ludzie

Na dobrą kondycję psychiczną ma wpływ otaczanie się pogodnymi ludźmi. Życie wśród przyjaciół działa jak balsam na psychikę i samopoczucie. Nie rezygnujmy także z ulubionych zajęć. Może to być robienie na drutach, haftowanie, pielęgnacja ogrodu. Osoby, które mają hobby żyją o wiele dłużej.

Seks

Po 50 roku życia nie powinno się rezygnować z seksu. Ludzie regularnie uprawiający seks na długo zachowują młodość. Seks przyspiesza przemianę materii, dotlenia organizm. wzmacnia mięśnie, pozwala lepiej spać i poprawia nastrój. Nie powinny nas zrażać drobne kłopoty, które utrudniają współżycie. Panie mogą korzystać z żeli nawilżających (np. Intimel), a panowie z kremów poprawiających ukrwienie członka (np. Biger).

Badania

Aby na długo cieszyć dobrym zdrowiem musimy dbać o regularne badania lekarskie. Przynajmniej raz w roku wykonujemy badanie krwi, USG, EKG.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość