Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Wapń

Spośród wszystkich minerałów wapnia potrzebujemy najwięcej. Niestety zjadamy go o połowę mniej, niż nakazują normy, chociaż jest go mnóstwo w dostępnych produktach.

W naszym organizmie mamy około kilograma wapnia. Większość znajduje się w kościach i zębach. Wapń jest cały czas wchłaniany przez układ kostny i dlatego musimy go nieustannie uzupełniać. Niestety pijemy za mało mleka, jemy za mało ryb, a za dużo pijemy kawy, coli, jemy za dużo przetworzonej żywności i mięsa.

Od wapnia zależy nasz układ kostny, stan naszych zębów. To wapń reguluje pracę układu nerwowego, serca i ciśnienie tętnicze. Wspomaga leczenie alergii, poprawia krzepliwość krwi.

Zapotrzebowanie na ten pierwiastek zmienia się wraz z wiekiem. Najwięcej potrzebuje go młodzież w wieku 14-18 lat, i kobiety po 50 roku życia, jeżeli nie stosują hormonalnej terapii zastępczej. Również kobiety w ciąży i karmiące mają większe zapotrzebowanie na wapń.

Organizm z jedzenia jest w stanie wchłonąć 40 proc. wapnia (z wiekiem zdolność ta zmniejsza się). Najwięcej wapnia tracimy poprzez sód. Za dużo solimy nasze potrawy, jemy zupy w proszku, paluszki słone, chipsy. Może zamiast soli doprawiajmy nasze potrawy ziołami, na pewno zyskają na smaku. Niestety, ale pijemy za dużo kawy, przez co również wydalamy wapń (z moczem).

Osoby, które piją więcej niż 3 filiżanki kawy na dzień, powinny również wypijać 3-4 szklanki mleka.

Wchłanianie wapnia może również być ograniczone poprzez spożywanie zbyt dużej ilości białka. Jedzmy mniej mięsa, ale nie rezygnujmy z mleka i jego przetworów, chociaż one również zawierają białko. W tym przypadku straty wapnia są wyrównywane przez ilość wapnia, jakiej dostarcza nabiał. Jeżeli w naszym jadłospisie często goszczą: szpinak, buraki, botwina, rabarbar to również mamy mniejszą zdolność wchłaniania wapnia. Ale ze względu na bogactwo innych cennych składników odżywczych nie rezygnujmy z tych warzyw. Warto po nie sięgać od czasu do czasu.

Jak rozpoznać niedobór

Jeżeli często łapią nas skurcze, bolą mięśnie, mamy mrowienie i drętwienie rąk i nóg, często łamią nam się kości albo psują zęby - to mogą być to sygnały niedoboru wapnia. Jeżeli mamy też niemiarowe bicie serca, częste krwotoki z nosa, trudności z zatamowaniem krwi po skaleczeniach, stany depresyjne i lękowe - to również może świadczyć o niedoborze wapnia.

Uwaga na przedawkowanie

Nadmiar tego pierwiastka niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie. Sygnałem nadmiaru wapnia są zaparcia, nudności, brak apetytu. Może to prowadzić do powstawania kamieni nerkowych oraz obniżyć wchłanianie cynku i żelaza.

Wapń pochodzący z jedzenia trudno jest przedawkować. Jeżeli jednak zażywamy suplementy, to musimy uważać na dawki przekraczające 3-4g wapnia na dzień. Chorzy na tarczycę i z kamicą nerkową nie powinni sięgać po suplementy wapnia bez porozumienia z lekarzem. W przypadku, gdy lekarz przepisuje nam antybiotyk, konieczne jest poinformowanie go o zażywaniu suplementów. Zmniejsza on wchłanianie antybiotyku z przewodu pokarmowego.

Najbogatszym źródłem wapnia są:

  • żółte sery
  • mleko i jego przetwory
  • sardynki w oleju (z ościami)
  • szczypiorek
  • natka pietruszki
  • soja

Tamara Majer

Tematy: suplementy, niedobór wapnia, kości, zęby, pierwiastki

12 produktów, które niszczą
tłuszcz na brzuchu, a ty chudniesz!
Ebook: 12 produktów, które niszczą tłuszcz na brzuchu

Odkryj potrawy dzięki którym schudniesz! Pobierz ebook z opisem tych magicznych produktów i praktycznymi przepisami kulinarnymi z ich zastosowaniem.

Pobierz dzisiaj za darmo:

Wysyłając ten formularz akceptujesz Regulamin serwisu. Nie sprzedajemy i nie przekazujemy informacji o naszych użytkownikach podmiotom trzecim.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. listka (Gość)

    A co dla osób które nie mogą pić mleka? Mam jeść więcej ryb? ...Poza tym z tego co się orientuję kefir zawiera więcej wapnia niż mleko. Podobnie jak żółty ser wygrywa w tym rankigu z twarożkiem...

  2. Tamara Majer (Gość)

    Dla osób, które nie mogą pić mleka jest wiele innych dostępnych artykułów. Słusznie zauważasz, że ser żółty jest w czołówce produktów zawierających wapń, podobnie kefir.
    Zamiast mleka można jeść lub pić jogurty (zależnie od konsystencji), robić koktajle.
    Ponadto jest szeroka gama serków i twarożków. Jak więc widzisz jest sporo różnych produktów, zależy wszystko od naszego upodobania, czy też diety. Jeśli chodzi o ryby, są one nieocenione nie tylko na zawartość wapnia, ale mają o wiele więcej cennych witamin i pierwiastków niezbędnych dla naszego zdrowia, chociażby Omega 3.

  3. Andreo (Gość)

    Witam miłe panie!. Mleko i produkty mleczne zmieniają pH organizmu człowieka w kierunku zasadowicy (odczyn w którym następuje gnicie pokarmu i jest pożywką dla wirusów i bakterii). Po spożyciu słodkiego mleka, białego sera - dostarczamy organizmowi b. dużo wapnia (Ca). Wapno to płynie wraz z krwią, powodując zagęszczenie krwi (białko - kazeina skleja płytki krwi powodując skrzepy przyczyniając sie do udarów i zawałów serca). Tego wapnia jest b. dużo we krwi, ponieważ w mleku brak jest innych składników mineralnych (magnezu, wit. D i innych pierwiastków) wprowadzających wapń do kości. To tak jakby głodnego zaprosić do suto zastawionego stołu, wstawić przeźroczystą szybę między nim a posiłkiem i pozwolić mu jeść. Logiczne jest, że będzie głody. Tak samo jest z wapniem pływającym we krwi człowieka po jego spożyciu. Dla osób chcących wiedzieć więcej odsyłam do lektury książki pt.: MLEKO CICHY MORDERCA autor; Dr. Nand Kishare Sharma. Z lektury tej książki można się dowiedzieć dlaczego dotychczas ciągle chorowaliśmy i co było przyczyną naszych dotychczasowych chorób. Serdecznie ją polecam osobom, które chcą odzyskać po części utracone zdrowie, powstrzymać obecne choroby i chą wiedzieć więcej. Serdecznie ją polecam. Pozdrawiam i życzę zdrowia.

  4. tomek (Gość)

    Ale czy czasami wit. D3 nie obniża stężenia wapnia we krwi ??

  5. Renata (Gość)

    Moja corka nie lubo mleka ani nabialu.ma 5 lat.wiec dawalam jej ostatnio wapn w syropie.czy mozliwe ze przedawkowalam bo zaczely jej wychodzic krosty na ciele i na twarzy.nie swedza ale sa spore jak kropla wody.nie ma ich bardzo duzo ale sa zauwazalne.wczoraj nic nie zauwazylam tylko dzis rano.a wczoraj dostala okolo 4 lyzeczki wapnia.co robic i czy to jest od tego.

  6. Prześmiewacz (Gość)

    Co za i*iota, nie wiem jak można wierzyć w takie bajki jakie wypisują w książkach pokroju tego doktora, zaraz zaczniemy leczyć się u szamanów i wierzyć, że dzieci wyskakują z kapusty. Jeden samozwańczy niby doktor (tytuł literacki, nie naukowy zapewne) stara się udowodnić a co śmieszniejsze podważyć, iż mleko nie jest zdrowe a wręcz przeciwnie jest trucizną. Czego ludzie w dzisiejszych czasach nie napiszą byleby tylko nie zarobić, koledze gratuluje intelektu jakim hojnie go natura obdarzyła i posyłam sarkastyczny uśmieszek w kierunku Tombako-podobnych samozwańczych pracowników naukowych od siedmiu boleści. ;)

  7. dr (Gość)

    @Prześmiewacz Widze ze albo jestes dr hab (tytul naukowy, nie literacki), albo jestes scisle zwiazany z branza farmaceutyczna, zgadlem? :D

  8. Prawda o wapniu (Gość)

    wapń suplementowany zeby był skuteczny MUSI być ZJONIZOWANE i LIOFILIZOWANE a nie mineralizowane jak np w tabletkach musujące ktore nie przyswaja sie i robi kamienie i zwapnieni żył - czemu tego nie napisaliscie ?

  9. Justyna1308 (Gość)

    Do Tamara Majer: Ja mam problem taki, że nie pije ani mleka, ani kefirów. Nie jem żadnego sera, śmietany.. NIC KOMPLETNIE.;/ i co w tej sytuacji ?? Czy dostarczanie wapnia w postaci tabletek to, to samo ?? Proszę o pomoc. Pozdrawiam :)

  10. Tamara Majer (Gość)

    To wielka szkoda, że nie jadasz Justyno sera, jogurtów itd. Ale możesz jeść przetwory sojowe, sardynki, używać dużo pietruszki do wszystkich potraw. Jeśli tego również nie lubisz, najlepiej będzie jak skontaktujesz się z lekarzem i to on zaleci w jakiej dawce należy przyjmować wapń - to również zależy od wieku.

  11. Iga (Gość)

    Pani Tamaro, w moim przypadku to nie jest kwestia lubienia czy nielubienia. Mleko i przetwory mleczne bardzo lubię, ale mam po nich problemy z żołądkiem i wątrobą (mdłości, uczucie "zamulenia", bóle). Warto czasem podawać i inne źródła składników odżywczych i mikroelementów, bo nie każdy może jeść wszystko.

  12. mózg (Gość)

    Doktor to nie tytuł naukowy, tylko STOPIEŃ. A tekst jest napisany fatalnie pod względem stylistycznym. Wstyd!

  13. hannah montana (Gość)

    pisze tu sięnic nieruzni tego co człowiek nie lubi jesc to niech nieje

  14. lola ** (Gość)

    cześć wszystkim ja uwazam tak jesli cos jest zdrowe a ty tego nielubisz to sprubuj ...&**to jest chyba najlepsze roawiązanie jezeli chcemy sie dobrze odzrzywiać

  15. lola ** (Gość)

    cześć wszystkim ja uwazam tak jesli cos jest zdrowe a ty tego nielubisz to sprubuj ...&**to jest chyba najlepsze roawiązanie jezeli chcemy sie dobrze odzrzywiać

  16. kris (Gość)

    przeczytaliście w jakim stopniu i pod jaka postacią potrzebny jest WAPŃ, do was należy wybór , jak GO dostarczycie swojemu organizmowi!!! Wasz wybór---zdrowie , albo tysiące wymówek i utyskiwań----pomimo to życzę wam jaknajlepiej i dużo potrzebnego WAPNIA

  17. nik000ona (Gość)

    listka pij mleko sojowe tak jak ja witaj w klubie :)

  18. bea (Gość)

    Soja ,soja i jeszcze raz soja.Sprubujcie bez cukru bez lactozy i bez konserwantow.

  19. Nadia (Gość)

    Mleko czy od krowy czy sojowe zakwasza organizm , ja mam stawy chore lekarz zakazał mi picia mleka... nie pije i moje stany zapalne ucichły a wcześniej piłam codziennie mleko, więc mi i moim stawom szkodziło, wystarczy się lekarza spytać a nie prowadzić dywagacje jak powyższe...

  20. Mleko? (Gość)

    Mleko pomimo, że zawiera wapń, zawiera też składniki, które utrudniają wchłanianie wapnia. Nawet na tabletkach z wapniem jest napisane, że mleko utrudnia jego wchłanianie.

  21. paula (Gość)

    czy podczas ciąży można pić wapno w postaci musujących tabletek do rozpuszczania w wodzie? jestem w 11 tygodniu ciąży i zauważyłam że krwawią mi dziąsła podczas mycia i odczuwam lekki ból zebów, jem dużo serów twarożków i innych produktów bogatych w wapń, ale nie wiem czy to wystarczy i czy dziecko nie będzie miało skazy białkowej, dlatego zaczełam pić wapno rozpuszczane, dostepne w marketach. czy ono jest tak samo wartościowe jak to w jedzeniu?

  22. Magda (Gość)

    Wapń i magnez powinny być zawsze w proporcji 2:1 suplementowane i jako tzw. chelaty. Polecam b. gorąco StrongBones np. z boskienoni.com.pl . Uważam, że super preparat. Cena jest możliwa.

  23. bungo (Gość)

    no, fakt. strongbones jest ok i ma b. dobrą opinie. ja np. nie moge nic z mleka, to jest to dla mnie ratunek. pozdrawiam. 

  24. Evvelina (Gość)

    Przy NIETOLERANCJI LAKTOZY nie wolno pić mleka!!! Nie dla każdego mleko jest zdrowe. Nierozumiem jak można oceniać książkę nieznając jej zawartości i mówić, że  jest głupia, to jakby mówić że coś jest niesmaczne mimo, że się tego nigdy niepróbowało. Pozdrawiam.

  25. Evvelina (Gość)

    A znalazłam jeszcze to cytuję "Warto zwrócić uwagę, że wapń z
    produktów mlecznych (Mleko krowie, 2% tł. , zawartość wapnia w 100 g 117 mg, % przyswajalności wapnia 32%, Ser żółty, cheddar odpowiednio 703 mg, 32%) przyswaja się w 32%, a z produktów roślinnych (głównie zielonych warzyw liściastych, oraz warzyw krzyżowych typu kapusta, kalafior) przyswajalność ta jest nawet dwa razy większa." Więc można powiedzieć, że niekoniecznie mleko jest najlepsze, co z tego że ma najwięcej skoro przyswajalność jest 2x mniejsza niż niektórych warzyw.

POLECAMY