Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Węglowodany bezglutenowe

W obecnej chwili ścisła dieta bezglutenowa jest jedyną metoda leczenia celiakii. Ze względu na eliminację wielu produktów zbożowych, wymaga szczególnie przemyślanego doboru źródeł węglowodanów.

Osoby chorujące na celiakię, czyli zaburzenia trawienia związane z nietolerancją glutenu, doskonale wiedzą, że w ich diecie nie ma miejsca na produkty pszenne, żytnie i jęczmienne.

Choć mogłoby się wydawać, że dieta bezglutenowa to prosta sprawa i wystarczy jedynie wyeliminować te trzy grupy produktów, w rzeczywistości dobór „czystego” menu to bardziej skomplikowane zadanie. Wiele produktów niespodziewanie zawiera dodatki zbożowe (wędliny, słodycze), co dla osoby o wysokim stopniu alergizacji nie pozostaje bez znaczenia. Również owies może wywoływać reakcje alergiczne ze względu na dość częste zanieczyszczenie glutenem pochodzącym z innych zbóż.

Należy jednak uświadomić sobie, że dieta bezglutenowa nie musi być pozbawiona zbóż i źródeł węglowodanów innych niż warzywa i owoce. Najcenniejsze według dietetyków są:

Kasza jaglana

Być może delikatny orzechowy smak wystarczy, by przekonać cię do kaszy jaglanej, ale niezdecydowani powinni też wiedzieć, że kasza jaglana należy do najbardziej lekkostrawnych produktów zbożowych i jest jedyną kaszą o działaniu zasadotwórczym. Ponadto obfituje w białko, magnez, witaminy z grupy B, wit. E, F, krwiotwórcze żelazo, a także krzem, który poprawia stan włosów, skóry i paznokci. Porcja kaszy jaglanej gwarantuje solidną, zdrową dawkę energii.

Amarantus

Lekarze i dietetycy zalecają go dzieciom, rekonwalescentom, sportowcom i matkom karmiącym jako środek podtrzymujący dobre zdrowie i samopoczucie. W celach leczniczych podaje się go dla wzmocnienia pamięci, wspomagania pracy układu nerwowego oraz w profilaktyce wrzodów żołądka, miażdżycy i chorób serca. Amarantus jest pozbawiony glutenu, więc z powodzeniem może być stosowany przez osoby chorujące na celiakię i inne zaburzenia trawienia.

Komosa ryżowa

Komosa (quinoa) pozostawia większość zbóż daleko w tyle. Jest najlepiej znana i ceniona ze względu na niesamowitą zawartość białka bezglutenowego, które nie tylko może stanowić uniwersalny budulec dla organizmu, ale z powodzeniem może również być stosowane przez osoby chorujące na celiakię. Bogactwo potasu, magnezu, żelaza, miedzi, manganu, witamin z grupy B i witaminy E oraz niska wartość kaloryczna sprawiły, że komosa stała się hitem nie tylko wśród bezglutenowców.

Quinoa doskonale komponuje się z większością mięs i warzyw. Może być stosowana jako substytut ziemniaków, kasz, makaronów czy ryżu lub jako dodatek do zup i gęstych dań jednogarnkowych.

Ziemniaki

Ziemniaki zupełnie niesłusznie cieszą się złą sławą, bo wbrew powszechnej opinii, mają niewielką wartość kaloryczną. Zawierają za to duże ilości niezbędnego nam potasu i mogą być podstawowym źródłem energii w diecie bezglutenowej. Trzeba jedynie uważać, z czym je łączymy. Mięsny sos faktycznie nie jest najlepszym pomysłem.

Brązowy ryż

W przeciwieństwie do ziemniaków, ryż zawsze był uważany za nietuczący i absolutnie pożądany w zdrowej, zbilansowanej diecie. I tu znów stajemy się ofiarami niedoinformowania, bo biały ryż jest nie tylko dość kaloryczny, ale ma też wysoki indeks glikemiczny. Dużo lepszym wyborem jest ryż brązowy, który dzięki niewielkiemu stopniowi przetworzenia zachowuje najwięcej wartości odżywczych i jako produkt bezglutenowy, jest idealnym posiłkiem dla osób z zaburzeniami układu trawiennego i alergią.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość