Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Witamina B

Wszystkie witaminy z grupy B mają wiele cech wspólnych i często są określane jako wit. B - kompleks. Przeważnie występują w tych samych produktach spożywczych (pełne ziarno, wątroba, drożdże piwne). W skład kompleksu wchodzi 8 substancji.

Witamina B1 (tiamina)

Brak tej witaminy powoduje zaburzenia przemiany węglowodanowej, porażenie nerwów obwodowych, niedowłady. Dobrym źródłem witaminy są ziemniaki, wieprzowina, wątroba, nerki, orzechy brazylijskie, nasiona dyni, słonecznika i sezamu, fasola i brunatny ryż.

Witamina B2 (ryboflawina)

Odgrywa podstawową rolę w metabolizmie, czyli przetwarzaniu energii chemicznej pożywienia na energię przydatną w organizmie. Umożliwia prawidłowe pełnienie funkcji wit. B6. Zapotrzebowanie dorosłego człowieka wynosi 1,3 mg dziennie (750 ml mleka) większe zapotrzebowanie mają kobiety w ciąży i matki karmiące.

Ryboflawina występuje w przetworach mleczarskich, jajach, drobiu, wzbogaconych płatkach zbożowych.

Witamina B3 (niacyna) PP

Brak tej witaminy powoduje osłabienie, bóle głowy, apatię i schorzenia skórne. Pomaga utrzymać prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Do najlepszych źródeł witaminy należą wątroba, mięso, drób, nasiona roślin strączkowych, ryż, ziemniaki.

Witamina B5 (kwas pantotenowy)

Kwas pantotenowy obecny jest we wszystkich produktach pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Najpopularniejszym źródłem są: pełnoziarnisty chleb, suszone owoce. Niedobór tej witaminy powoduje drętwienie palców stóp.

Witamina B6 (pirydoksyna)

Brak tej witaminy powoduje niedokrwistość i zmiany chorobowe skóry. Przepisywana jest często przy zaburzeniach przedmenstrualnych, szczególnie przy zmianach nastroju i wzdęć brzusznych. Działa również przy skutkach ubocznych tabletek antykoncepcyjnych. Nie należy przekraczać zalecanych dawek, ponieważ może powodować zaburzenia neurologiczne objawiające się słabością lub drętwieniem kończyn. Dzienne zapotrzebowanie może zaspokoić duży filet z łososia lub duża porcja wzbogaconych płatków zbożowych.

Witamina B7 (biotyna)

Występuje we wszystkich produktach pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Dobrym źródłem są: wątroba i nerki, sery, pełnoziarniste pieczywo, masło, orzechy, jajka. Niedobór występuje bardzo rzadko. Przeważnie u pacjentów odżywianych dożylnie. Objawami niedoboru są: wypadanie włosów, stany zapalne skóry (złuszczanie), utrata łaknienia, nudności i bóle mięśni.

Witamina B9 (kwas foliowy)

Pełni w organizmie ważną rolę:

  • reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek
  • wpływa pozytywnie na system nerwowy i mózg
  • ma pozytywny wpływ na wagę i rozwój noworodków
  • bierze udział w przekazywaniu cech dziedzicznych komórek
  • zapewnia sprawne funkcjonowanie wątroby, żołądka i jelit
  • chroni organizm przed nowotworami ( szczególnie rakiem macicy)
  • pobudza procesy krwiotwórcze

Niedobór kwasu foliowego powoduje:

  • małą ilość czerwonych krwinek
  • kłopoty z koncentracją
  • stany lękowe, depresję
  • problemy z pamięcią
  • kołatanie serca
  • przedwczesną siwiznę
  • bezsenność
  • brak apetytu, utratę wagi ciała
  • zahamowanie wzrostu u dzieci

Witamina B12 (cyjanokobalamina)

Pełni w organizmie następujące funkcje:

  • uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych ciałek krwi
  • wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego
  • umożliwia syntezę w komórkach, przede wszystkim szpiku kostnego
  • zapewnia dobry nastrój, równowagę psychiczną
  • pomaga w uczeniu się, w skupieniu uwagi
  • odgrywa rolę przy odtwarzaniu kodu genetycznego
  • wpływa na układ kostny
  • pobudza apetyt

Skutki niedoboru witaminy:

  • anemia
  • opóźnienie wzrostu
  • częste biegunki
  • stany depresyjne
  • zaburzenia neurologiczne ( drętwienie, trudności z chodzeniem, mrowienie)
  • utrata pamięci Połowę zapotrzebowania możemy zaspokoić dużą porcją wzbogaconych płatków zbożowych lub szklanką mleka. Najwięcej witaminy B12 znajdziemy w wątrobie, nerkach i sercu, a także w mięsie, rybach, serach, jajach.

W sklepie mamZdrowie.pl dostępny jest najwyższej jakości kompleks wszystkich witamin z grupy B - Solgar Witamina B-kompleks "50", jak również sama witamina B12, którą poleca się szczególnie osobom stosującym dietę wegańską.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Karola (Gość)

    No właśnie, nigdzie nie ma nic o samej witaminie B a ja muszę wypisać jej funkcje. Suuper...

  2. Pela (Gość)

    Dokładnie kurde.. jakby tak szło objąć jednym zdaniem tę całą grupe witamin B!! cholender.. ;/;/

  3. tancerka (Gość)

    zgadzam się, ja też muszę napisać ogólnie o witaminie B ;/

  4. jaszczurka (Gość)

    dokładnie brakuje mi witamin z grupy B, a ja się faszeruję różnymi lekami, które nie działają. Dzięki zaopis, pozdrawiam

  5. lidia (Gość)

    przecież nie ma jednej witaminy B, składa się na nią cała grupa witamin B, i dlatego mówimy B-kompleks

  6. pati (Gość)

    ja musze napisać do szkoły , szkoda że nie ma o samej b ;(

  7. pati (Gość)

    dokładniej to musze wypisać jej funkcje :)

  8. PODPISZ SIE (Gość)

    Ja potrzebuję informacji o skutkach niedoboru w organizmie :(

  9. prof_dr_hab (Gość)

    sama witamina B to właściwie B(0-zero) - (łac. debiloidiotyna)
    brak tej witaminy powoduje anemię mózgową, deficyt intelektu i niezdolność do myślenia. Duże ilości tej witaminy znajdują się w tworzywach sztucznych, łajnie krowim, zupkach instant, żelkach i białej czekoladzie.

  10. ten Mądry (Gość)

    lolz co wy dajecie nie ma samej witaminy be jest tylko grupa witamin B lolz ale nooby

  11. daniel (Gość)

    zgadzam się z tym że nie ma nic o samej witaminie b

  12. Justyna (Gość)

    No czemu nic nie ma o samej witaminie B!!!!!!!
    ja musze mieć samo witamine B!!!!!!!!!!!!

  13. :] (Gość)

    Jełopy. Nie ma czegoś takiego jak witamina B. Nazwy tej stosuje się kolokwialnie do całej grupy witamin B. To jest cała grupa, kompleks.

  14. Juby (Gość)

    Nie wiem kto was uczy w tych szkołach ale na pewno nie inteligentna osoba bo nie ma czegoś takiego jak witamina B są witaminy z grupy B ale nigdy nie było samej wit. B

  15. AGA90 (Gość)

    Wszystkie witaminy z grupy B mają wiele cech wspólnych i często są określane jako wit. B - kompleks. Przeważnie występują w tych samych produktach spożywczych (pełne ziarno, wątroba, drożdże piwne). W skład kompleksu wchodzi 8 substancji.

  16. ja xD (Gość)

    moze byc ja tam dla siebie info znalazlem

  17. parodia (Gość)

    co za głąby, widać że gimnazjum na forum,(pewnie same galerianki) jest kilka rodzajów witaminy B np B1 B2 B12, tak samo jak kilka rodzajów gaci . stringi figi czy majty !!

  18. hehehe (Gość)

    witamine b to jest tylko ogolna nazwa grupy witamin z grupy b wytlumaczenie, jest to podobnie jak ze slowem warzywa warzyw jest duzo, no i witamina b witamin b jest duzo

  19. kosmetyczka (Gość)

    ci co nie znalezli tej samej witB - teraz juz wiecie?

    ...bo to oczywiste ze wit, B to wszystkie razem z tej grupy!!! :)

  20. duśka (Gość)

    Może macie coś leszego o tych witaminach

  21. Edek od kredek (Gość)

    ..nie wiem czy ktoś już o to pytał.. ale dlaczego nie ma nic o samej witaminie B ?? ? buahahahahahahahahahahahahahhahahahaa

  22. wies (Gość)

    ludziska napisac o 'samej' witaminie b.. no to patrzcie na ta magie.. ja wam rozpoczne a wy sami skonczcie.. witamina b sklada sie z 7 grup, B2, B4 etc. dlatego nazywamy to, B kompleks. Kazda grupa jest znajdowana w innych typach pozywienia. I inna wplywa inaczej na cialo oraz kazde daje inne znaki podczas jej braku.. i tak moge w nieskonczonosc.. a wiec prosze przestac plakac.. tylko uzyc wyobrazni. pozdro

  23. paulina (Gość)

    cześć jestem w ciąży w 4 miesiacu od pewnego czasu wychodzi mi opryszczka czy moge zazywać w moim stanie witaminium b ?? ?? ?? ?? ??

  24. hmm (Gość)

    czy nie dobór lub nadmiar witamin może powodować łuszczyce ??

  25. Sonia (Gość)

    Ludzie witamina B - Kompleks . To znaczy, że witaminy B nie ma. Poprostu są B z indeksami dolnymi np 1 , 2 , 3 kapujecie? , a wszystkie te liczby nazywamy poprostu B - bo tak łatwiej ; )

POLECAMY