Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Witamina C lekarstwem na stres

Wydawało nam się, że o witaminie C wiemy już wszystko. Okazuje się jednak, że nie zdawaliśmy sobie sprawy z jej kojącego działania w obrębie układu nerwowego.

Wzmacnia odporność, uczestniczy w produkcji podstawowych białek w organizmie, odpowiada za stan kości, skóry, zębów i dziąseł, odgrywa ważną rolę w procesie gojenia się ran i reguluje przepływ krwi. Funkcjonowanie całego organizmu w ogromnej mierze zależy od witaminy C, a badania przeprowadzone na Uniwersytecie Stanowym w Alabamie do długiej listy jej dobrodziejstw pozwalają dopisać jeszcze walkę ze stresem.

Testy laboratoryjne wykazały, że podawanie 200mg witaminy C dwa razy dziennie prawie całkowicie zatrzymało wydzielanie hormonów stresu u szczurów. Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na kwas askorbinowy wynosi około 90mg, czyli mniej więcej tyle ile mieści się w 100g kiwi lub 2 mandarynkach. Bezpieczna maksymalna dawka dzienna niepowodująca ryzyka efektów ubocznych to u osoby dorosłej około 2000mg. Nadmiar może powodować biegunki, prowadzić do powstania kamieni nerkowych i zaostrzać procesy zapalne w tkankach.

Najlepszym źródłem witaminy C są oczywiście świeże owoce i warzywa, a w szczególności:

  • cytrusy
  • truskawki
  • czarna porzeczka
  • kiwi
  • papryka
  • kapusta
  • pomidory
  • szpinak
  • brokuły
  • brukselka
  • kalafior
  • ziemniaki
  • nać pietruszki
Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość