Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Witamina D - słoneczna witamina

Czy wiedziałaś, że 15 minut na słońcu może wpłynąć na obniżenie cholesterolu? Kiedy Ty leżysz i opalasz się, słońce intensywnie pracuje i wytwarza w naszym organizmie witaminę D.

Witaminy są niezbędne dla funkcjonowania organizmu i muszą być dostarczane z pożywieniem lub w postaci suplementów diety, ponieważ sam organizm nie potrafi ich wytworzyć. Witaminy odgrywają rolę katalizatorów mających wpływ na procesy metaboliczne w naszym organizmie. Skupmy się jednak na działaniu jednej z nich - witaminy D.

Można powiedzieć, że witamina D to słoneczna witamina. Zawdzięczamy jej proste i mocne kości, zapobiega ona krzywicy zarówno u dzieci jak i dorosłych, osteoporozie, a także odgrywa ważną rolę we wchłanianiu wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego.

Słońce wytwarza w naszym organizmie witaminę D z cholesterolu gromadzącego się tuż pod skórą i niektórych steroli pochodzenia roślinnego. Zużywa więc część naszego cholesterolu. A zatem jeśli chcesz obniżyć jego poziom po prostu wyjdź na słońce!

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D można zapewnić sobie wystawiając twarz na 15 minut do Słońca lub jedząc 100 g kurzego żółtka. Chyba nie trzeba nikogo przekonywać co jest przyjemniejsze.

Jeśli nie słońce to co?

Witaminę D zawierają również: tran i oleje rybne, ryby (łosoś, tuńczyk, śledź, makrela, sardynki), wątroba, białko jaj, mleko i przetwory mleczne: ser, masło, śmietana.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Tośka (Gość)

    No nie wiedziałam, ze wit. D moze obnizyc cholesterol. To ciekawe, a o ile?

  2. Alicja Żywczak (Gość)

    niestety tylko czesciowo , ale zawsze cos

  3. bład czy dodatek (Gość)

    w tekscie napisane jest ze dzienne zapottrzebowanie zdabedziemy poprzez 15 min twarza w slonce albo 100gramami zoltkiem z jaj, a za chwile w produktach ktore dostarczaja ta witamine jest napisane ze bialko jaj ?? ? to w koncu bilko czy zoltko ??

  4. jola (Gość)

    Bardzo fajnie napisane właśnie robie pracę domową i to co chciałam wiedzieć jest w tym tekście

  5. Paula !!! (Gość)

    Dzięki dzięki tej stronie odrobiłam pracę domową!!!!

  6. leszek canada (Gość)

    Nie wierze a raczej wierze czesciowo jezeli chodzi o slonce wiem ze bez niego niema zycia ale wole jesc owoce i warzywa niz wystawiac twarz na slonce , wiadomo ze slonce starzeje skore i to nie odwracalnie juz w starozytnosci o tym wiedzieli. Leszek.ca

  7. humorek (Gość)

    thx odrobiłam lekcje

  8. nie wiadomo kto (Gość)

    Mi to się przydało - dzięki

  9. nie wiadomo kto (Gość)

    Przydało mi się do odrobienia lekcji

  10. sunline77 (Gość)

    Mało dokładne to opisanie witaminy a raczej hormonu D3, czy może mówimy o witaminie D1 lub D2? Trochę pobieżnie potraktowany temat roli słońca w naszym życiu i roli jajek, które zjadamy. Bez słońce nie będzie ani kurczaków ani ludzi, więc zastanówmy się może nad tym, co było wcześniej kurze jajko, człowiek czy słońce? D3 to bardzo ważny hormon, który wytwarzany jest w naszym największym organie, jaki posiadamy, czyli w naszej w skórze. To nie przypadek, lecz dopasowanie ewolucyjne naszego gatunku to życia poza środowiskiem wodnym. Odpowiednio wysoki poziom D3 zapewnia nam prawidłowy rozwój, (budowę kości) jak i cieszenie się zdrowiem. D3 czuwa nad poprawną praca naszego układu odpornościowego i steruje produkcją komórek odpornościowych produkowanych przez nasz szpik kostny.

  11. gość z usa (Gość)

    Bardzo niesolidnie napisany artykuł, wielce uogólniający temat. Np. zawartość D3 w mleku - zależy od sposobu żywienia krów, przebywania krów na słońcu, oraz tego czy sama witamina jest sztucznie dodawana w procesie produkcji. Mleko niekoniecznie może zawierać zalecaną ilość witaminy (wymaga to sprawdzenia danych na opakowaniu, zamieszczanych przez producenta). 15 minutowe wystawienie twarzy na światło słoneczne niekoniecznie wytworzy potrzebną dawkę witaminy, i jest to również zależne od karnacji skóry, natężenia nasłonecznienia. Odsyłam do angielskojęzycznej wikipedii, lub innych źródeł.

  12. Roki (Gość)

    dzieki przydalo sie bardzo ^^

  13. Ta Naćpana miłością (Gość)

    Thx. odrobilam technike xD

  14. Jarun (Gość)

    Thx odrobilem lekcje !! ale brakuje tu co moze wywolac niedobor tej witaminy

  15. jomojo (Gość)

    Dzieci drogie. To nie jest serwis ściąga pe el, na którym znajdziecie wyczerpujące (najczęściej czytelnika, a nie temat) gotowce do szkoły. Zgodnie z podtytułem artykułu, opisano powiązanie witaminy D z gospodarką cholesterolem, więc niczego nie brakuje.

  16. wiki (Gość)

    fajnie

  17. kinia (Gość)

    dzięki dostałam z pracy domowej 6 :) ....
    dzieki wielke

  18. Paulina (Gość)

    Dziękuję ! Dzięki tej stronie odrobiłam zadanie domowe ! Dowiedziałam się wielu ciekawych rzeczy. Ta strona bardzo mi się podoba. Ładnie napisane.

  19. Marek (Gość)

    Powiem wam że temat witaminy D to dla mnie chleb powszedni. Nasz mały ma jej niedobór i musze powiedzieć że prawda jest taka że w tym momencie trzeba mu podawać ją jak suplement. Polecam każdemu kto jest w takie sytuacji poczytac sobie na ten temat tutaj witaminad.info tam jest najwięcej informacji jak dla mnie

  20. gosia (Gość)

    Witamina d jest bardzo wazna dla organizmu ;) to fajnie, że ma taki dobry wpływ :) przeczytałam na stronie ww.witaminad.info, że jest niezbędnym składnikiem do prawidłowego funkcjonowania kości ale o cholesterolu nie słyszałam ;) )

  21. głąb (Gość)

    dlaczego wszyscy są tacy głópi?

  22. Lilka

    witamina d jest też super dla dzieciaków - zapobiega iędzy innymi krzywicy kości...

  23. Lala jest sexi (Gość)

    pomagam wam

  24. gość (Gość)

    Trzeba wystawić połowe ciała na co najmniej pół godziny, im bardziej opalony lub ciemniejsza skóra tym trzeba więcej czasu :)

  25. Lunna1 (Gość)

    A ja nie wiedziałam, że słońce to taka witaminka D, czyli jednak nie takie złe to sloneczko na damaztorebka.pl czytałam tez fajny artykul o tej witaminie