Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Wszystko o BMI

Body Mass Indeks, czyli w skrócie BMI, to najprostszy współczynnik, który pozwala ustalić, czy proporcje naszej masy ciała w stosunku do wzrostu są prawidłowe. Czy nie mamy niedowagi, nadwagi lub otyłości.

Jak obliczyć BMI?

To proste, wystarczy podzielić masę ciała (wyrażanej w kilogramach) przez wysokość ciała (w metrach), podniesioną do kwadratu.

BMI = masa ciała(kg)/wzrost(m)2

Otrzymany wynik to nasz współczynnik BMI, który według norm WHO oznacza:

<18,5 - niedowagę
18,6-24,9 - prawidłową wagę
25-29,9 - nadwagę
30< - otyłość

Zakresy te są uniwersalne, niezależne od płci i wieku (pomijając jedynie dzieci).

Wskaźnik BMI ma charakter czysto orientacyjny. Nie znajduje zastosowania np. w przypadku sportowców, u których masa mięśniowa waży często tak dużo, że nabija kg wskaźnika. Najczęściej jednak u osób nie związanych ze sportem BMI, które przekracza 30 kg/m2 oznacza, że mają one nadmiar tkanki tłuszczowej. Zarówno przy bardzo niskich, jak i bardzo wysokich wskazaniach BMI występuje pogorszenie zdrowia. Należy więc dbać o to, aby współczynnik ten zawsze oscylował w granicy prawidłowej wagi, czyli między 18,6 a 24,9.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość