Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Wysoki cholesterol

Cholesterol jest niezbędny do utrzymania czynności układu nerwowego, mięśni, organów wewnętrznych, a także dba o produkcję hormonów i tworzenie się błon komórkowych. Jednak jego zbyt wysoki poziom może być niebezpieczny.

Potocznie cholesterolem nazywa się obecne w osoczu krwi lipoproteiny, w skład których wchodzi właśnie ten związek. Dzięki cholesterolowi nasz organizm może poprawnie funkcjonować, ale do spełnienia tej funkcji wystarczy jego niewielka ilość. Cholesterol wytwarzany jest w wątrobie oraz dostarczany wraz z pożywieniem. Najwięcej zawierają go produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak mięso, sery, jaja i tłuste mleko.

Wysoki poziom cholesterolu we krwi może być spowodowany zaburzeniami genetycznymi lub czynnikami środowiskowymi, takimi jak:

  • palenie papierosów,
  • picie kawy,
  • stres,
  • środki antykoncepcyjne,
  • nieodpowiednia dieta,
  • brak ruchu.

Największym winowajcą wysokiego cholesterolu jest nieprawidłowa dieta. Jego nadmiar może spowodować choroby sercowo-naczyniowe, bowiem przez odkładanie się w ścianach naczyń krwionośnych, powoduje ich zwężenie.

Prawidłowe wartości

  • Cholesterol całkowity < 200mg/ dl (5,2mmol/l),

  • LDL cholesterol < 135 mg/dl (3,5 mmol/l),

  • HDL cholesterol  > 50 mg/dl (1,3 mmol/l) - kobiety;  > 35 mg/dl (0,9 mmol/l) - mężczyźni,

  • Trójglicerydy  < 200mg/dl (2,3mmol/l).

Leczenie wysokiego poziomu cholesterolu

Dieta

Leczenie podwyższonego poziomu cholesterolu rozpoczyna się zawsze od odpowiedniej diety. Dieta cholesterolowa polega na ograniczeniu spożycie pokarmów bogatych w cholesterol, na rzecz pokarmów bogatych w tłuszcze roślinne oraz ryb, warzyw i owoców.

CO JEŚĆ:

  • Chude mięsa i wędliny: kurczaki, indyki, wędliny drobiowe lub inne, bez tłuszczu.

  • Ryby np. łosoś, tuńczyk, makrela.

  • Potrawy smażone na oliwie z oliwek lub oleju rzepakowym. Jednak najlepiej w ogóle unikać smażenia jako sposobu na przyrządzanie dań. W zamian za to jedzmy potrawy gotowane, bądź pieczone na jak najmniejszej ilości tłuszczu.

  • Margaryny miękkie, ale w małej ilości.

  • Jedno jajko w tygodniu.

  • Niskotłuszczowe mleko, jogurty, chudy biały ser

  • Ciemne pieczywo.

  • Warzywa i owoce. Bogate w witaminy E, C oraz betakaroten chronią przed utlenianiem cholesterolu.

  • Zboża i produkty zbożowe bogate w błonnik, który obniża poziom cholesterolu.

  • Ryż i kasze.

  • Niewielkie ilości orzechów, nasion strączkowych np. pestki słonecznika lub dyni.

CZEGO NIE JEŚĆ

  • Tłustych mięs: boczku, parówek, kiełbasy salami i innych, wątróbki, podrobów, konserw mięsnych, tłuszczów i skór.

  • Masła

  • Jajek

  • Białego pieczywa

  • Potraw smażonych na maśle, smalcu, słoninie, oleju słonecznikowym i sojowym, margarynach twardych. Dotyczy to również hamburgerów, frytek i chipsów.

  • Pełnotłustego mleka i jego przetworów, np. śmietany, serów żółtych i topionych, lodów.

  • Słodyczy, wyrobów cukierniczych.

Zwiększenie aktywności fizycznej

Regularna aktywność fizyczna korzystnie wpływa na obniżenie wysokiego cholesterolu. Wzmacnia ona układ krwionośny, poprawia krążenie i ułatwia zrzucanie zbędnych kilogramów. Wskazane są ćwiczenia fizyczne o umiarkowanym natężeniu - jazda na rowerze, bieganie, pływanie.

Farmakologia

Leki obniżające stężenie cholesterolu we krwi stosuje się w ostateczności, gdy dieta i ćwiczenia nie są w stanie go obniżyć. Aby stosować takie leki, najpierw należy skonsultować się z lekarzem.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. sercejakdzwon.pl (Gość)

    Wysoki poziom cholesterolu najczęściej pojawia się jako „lekarstwo” do naprawy i tworzenia nowych komórek śródbłonka podczas infekcji, po zawale serca czy w momencie dużego stresu.