Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Wzmocnij organizm po kuracji antybiotykowej

Jeśli miałaś zapalenie płuc, anginę, czy też inną chorobę, która zmusiła cię do przyjęcia antybiotyku, twoja odporność poważnie została osłabiona. Aby uniknąć kolejnej choroby konieczne jest wzmocnienie organizmu.

Jeśli twój organizm zostaje zaatakowany przez bakterie, wówczas konieczna jest terapia antybiotykiem. Dobrze dobrany lek sprawi, że bardzo szybko poczujesz się lepiej. Ale nawet najbardziej skuteczne lekarstwo, przy okazji zwalczania choroby czyni spustoszenie w organizmie. Działa na dwa sposoby - zabija złe bakterie, albo hamuje ich wzrost. Jest tylko jeden problem - nie odróżnia tych dobry od złych i niszczy jedne i drugie, zaburzając w ten sposób pożyteczną florę bakteryjną w organizmie.

Pożyteczne bakterie

Bakterie zasiedlające nasz organizm spełniają wiele ważnych funkcji. Przede wszystkim ułatwiają trawienie pokarmów, pomagają wchłonąć zawarte w nich substancje odżywcze - wapń, żelazo, magnes. Przyczyniają się również do produkcji niektórych witamin z grupy B i witaminy K. Dbają też o prawidłowy stan nabłonka wyścielającego jelita, a także przyczyniają się wzrostu ilości przeciwciał chroniących organizm przed szkodliwymi drobnoustrojami. Przy niedoborze pożytecznych bakterii mogą dokuczać bóle brzucha, nudności, wymioty, biegunki. Niedobór odczuwa również nasza skóra, mogą pojawić się krosty, wysypka, swędzenie.

Odbudowa odporności

Przede wszystkim należy przywrócić naturalną florę bakteryjną w jelitach. Już podczas przyjmowania antybiotyku i do czterech tygodni po nim zaleca się przyjmowanie preparatów zawierających żywe kultury bakterii - tzw. probiotyki. By bakterie probiotyczne mogły zadziałać, muszą przeżyć w układzie trawiennym człowieka i dotrzeć do jelit. Tam zakładają kolonie i zaczynają się rozmnażać. By uzupełnić niedobór dobrych bakterii, można w aptece dostać bez recepty preparaty probiotyczne. Można też spożywać fermentowane produkty mleczne zawierające żywe kultury bakterii np. Actimel. Ważna jest też odpowiednia dieta. Nie powinno w niej zabraknąć produktów białkowych - niezbędne do budowy komórek i tkanek, węglowodanów i tłuszczy - głównych dostawców energii, soli mineralnych i witamin - składników regulujących wszystkie procesy życiowe. Należy zwiększyć ilość zjadanych warzyw, owoców, dobrego tłuszczu (oliwa z oliwek), miodu.

W odbudowie organizmu należy ograniczyć wszystkie używki - kawa, papierosy, alkohol - niszczą one witaminy i mikroelementy, które zwalczają groźne dla układu odpornościowego wolne rodniki. Bezpośrednio po chorobie należy zrezygnować ze słodyczy, ponieważ drobnoustroje łatwiej rozwijają się w środowisku słodkim.

Po przebytej kuracji antybiotykowej musimy zadbać o wypoczynek, sen i umiarkowaną aktywność fizyczną. Brak snu może obniżyć zdolności obronne organizmu. Dorośli powinny spać 7-8 godzin, dzieci 9-10, a maluchy nawet 12 godzin. Codziennie wychodź na spacer aby się dotlenić , poprawić krążenie i oczyścić organizm z toksyn.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. magneS ?? (Gość)

    magneS ?? ludzie..

  2. miska (Gość)

    ja sie zastanawiam nad padmą, ale 100 tabletek kosztuje 100 zł.. warto>?

  3. verka (Gość)

    Mnie się wydaje, ze same kwasy omega 3  wystarczą. Swoim dzieciom podawałam także oleje z sardeli i tuńczyka i  przestały chorować tak czesto.

  4. ninka (Gość)

    I chetnie je przyjmowały? Jaki smak mają te oleje, czy są one a kapsułkach czy syropku?

  5. verka (Gość)

    Chętnie, ponieważ  vitamarin junior jest w syropku i kapsułkach, także do wyboru co kto lubi.  Syrop jest o smaku cytryny i świetnie wspomaga  odporność organizmu , także wypróbowac warto.

  6. kuku (Gość)

    "dobry tłuszcz" to nie tylko oliwa z oliwek. to także bogaty w omega-3 olej rzepakowy oraz inne tłuszcze roślinne.

  7. maria (Gość)

    No tak, trudno podawać na codzień olej rzepakowy  małym dzieciom. Wygodniejszy i bezpieczniejszy  jest  vitamarin , przynajmniej ma się pewność, ze zadziała własciwie.

  8. Goha (Gość)

    Vitamarin jest fajny bo dodatkowo działa na koncentrację uwagi i pamięć. no i faktycznie kwasy omega 3 są niezbędne, przekonałam się o tym.

  9. guśka (Gość)

    Widzę, że sporo mamusiek chwali sobie ten suplement, tylko jeszcze mi napiszcie jak wasze dzieci piją ten syropek, czy jest smaczny? Bo mój mały nie za bardzo za syropami, a ja sama z dzieciństwa pamiętam, że tran był okropny ;)

  10. deanna (Gość)

    Syropek ma smak cytrynowy to nie powinno być problemu z łykaniem, poza tym jeśli dziecko umie już łykać kapsułki to także są dostępne

  11. zuza (Gość)

    ja do antybiotyku i po antybiotyku biorę acidolac, tylko należy pamiętać o zachowaniu odstępu czasowego między probiotykiem a antybiotykiem

  12. mamra (Gość)

    Dobroczynne bakterie są bardzo pożyteczne i niezbędne dla naszego życia i zdrowia. Są też bardzo wrażliwe i giną nie tylko "wybijane" przez leki, ale również niszczą je konserwanty, barwniki zawarte w żywności, stres.

  13. basia1

    przy antybiotyku koniecznie coś osłonowego, warto też jakieś 2-3 tygodnie po skończeniu antybiotykoterapii brać probiotyki

  14. teressa (Gość)

    Korzystny wpływ probiotyków polega na tym, że poprawiają równowagę mikroflory jelitowej, czyli wzmacniają armię obronną organizmu, po antybiotyku dobrze podawać probiotyk (np. Acidolac) nawet do 3 miesięcy.

  15. Alicja (Gość)

    Mi probiotyki nieco pomagały, ale i tak zaraz znowu mnie coś łapało, więc zaczęłam szukać co wg badań naukowych najlepiej podnosi odporność i okazało się, że to olej z wątroby rekina i cynk. Takie połączenie znalazłam w Odpormax i rzeczywiście moja odporność wzrosła i to do tak wysokiego poziomu, że już nawet przeziębienia mnie nie łapią.