Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Zachcianki pod kontrolą

Zaczynasz odczuwać pierwsze oznaki napięcia przedmiesiączkowego i boisz się, że jeśli ktoś nie zamknie lodówki na kłódkę albo nie przyklei jedzenia do stołu, pochłoniesz wszystko jak trąba powietrzna? Przeczytaj, co dzieje się wtedy w twoim organizmie i jak zapobiec klęsce żywieniowej.

Oczywiście, każda kobieta doświadcza zmian w cyklu w inny sposób. U niektórych w ogóle nie musi pojawić się wzmożony apetyt, ale nie można zaprzeczyć, że wiele z nas zmaga się w okresie przedmenstruacyjnym z wilczym głodem i zachciankami na wysokokaloryczne produkty. Czy można temu zapobiec? Trudno jest walczyć z organizmem, w którym zachodzą właśnie tak burzliwe zmiany, ale jest kilka rzeczy, których powinnyśmy być świadome.

Dlaczego czekolada?

Jedno z badań wykazało, że przedmiotem najczęstszych zachcianek jest czekolada. Czy da się to jakoś wyjaśnić? W ostatniej fazie cyklu większa ilość glukozy zostaje przekierowana do pracującego na wysokich obrotach układu rozrodczego. W związku z tym, organizm zostaje pozbawiony części energii i w naturalny sposób odpowiada większym zapotrzebowaniem kalorycznym, a przecież słodkości są źródłem łatwo przyswajalnych węglowodanów.

Specjaliści radzą, by posłuchać wtedy podszeptów ciała i nie walczyć ze wzmożonym głodem. Trzeba jednak zrobić to odpowiedzialnie.

Czy warto sobie odmawiać?

Niekontrolowane opychanie się słodyczami to nie rozwiązanie. Jednak zamykanie lodówki na kłódkę, gdy ciało wyraźnie daje nam znak, że potrzebuje energii, też nie przyniesie niczego dobrego. Pozbawiony glukozy organizm będzie coraz bardziej stanowczo dopominał się energii, a narastająca frustracja spowoduje, że w końcu poddamy się i w kompulsywnym transie pochłoniemy ogromne ilości jedzenia. Zjedz kawałek czekolady albo małą porcję czegokolwiek, co właśnie zaprząta ci myśli i spróbuj zadbać o potrzeby organizmu w przemyślany sposób.

Jak ograniczyć zachcianki?

Przede wszystkim, warto wyrównać poziom cukru we krwi. Skoki glukozy sprzyjają zachciankom, dlatego zadbaj, by w twoim menu znalazły się źródła węglowodanów złożonych, które będą długo trawione. W te dni postaw między innymi na bogate w błonnik warzywa, pełnoziarnisty chleb i płatki.

Dietetycy sugerują, że do menu należy włączyć również źródła dobrej jakości tłuszczu, który da ci uczucie sytości. Wybieraj oliwę z oliwek i naturalne masła orzechowe.

Badania wykazały też, że kobiety cierpiące na zespół napięcia przedmiesiączkowego mogą mieć obniżony poziom wapnia, co tłumaczyłoby zachcianki na produkty, które go zawierają (np. lody). Zadbaj, by w twoim menu nie zabrakło jogurtu, brokułów lub jarmużu, które uzupełnią potencjalne niedobory.

Jeśli w te dni dokucza ci rozdrażnienie i obniżony nastrój, sięgaj po ziołowe herbatki uspokajające i spędzaj jak najwięcej czasu w ruchu na świeżym powietrzu.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość