Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Zalety diety śródziemnomorskiej

Zalety diety śródziemnomorskiej znane są nie od dziś, a kolejne badania przysparzają jej coraz większego poklasku wśród lekarzy i dietetyków.

Mieszkańcy krajów basenu morza Śródziemnego chorują rzadziej i żyją dłużej. Ich receptą na utrzymanie imponującego zdrowia jest dieta obfitująca w owoce morza, ryby, oliwę z oliwek, świeże przyprawy, warzywa i owoce. Lekarze i dietetycy uważają ją za jeden z najzdrowszych na świecie systemów żywienia, a niskie wskaźniki otyłości, cukrzycy i chorób układu krążenia wśród kultur śródziemnomorskich zdają się to potwierdzać.

Najnowsze badania wskazują, że dieta śródziemnomorska pomaga długo zachować nie tylko młode ciało, ale też sprawny mózg. Zaobserwowano, że dorosłe osoby, które na co dzień stosują dietę śródziemnomorską znacznie dłużej zachowują sprawność umysłową. Innymi słowy, wspomniana dieta spowalnia związany z wiekiem proces obniżenia zdolności poznawczych i w dużym stopniu zapobiega stanom otępiennym.

W badaniu, które zostało opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition, przeanalizowano dane 3,759 mieszkańców Chicago (w wieku powyżej 65 lat). Uczestnicy co trzy lata poddawani byli testom sprawdzającym pamięć i podstawowe umiejętności w zakresie działań matematycznych oraz odpowiadali na pytania dotyczące diety.

Okazało się, że osoby które w znacznym stopniu przestrzegały zasad diety śródziemnomorskiej wykazywały znacznie większą sprawność umysłową niż badani, którzy w kwestionariuszu żywieniowym osiągali niższe rezultaty.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. alicja (Gość)

    dieta śródziemnomorska jest świetna ale nie zapominajmy , że mieszkamy pośrodku Europy i w innym klimacie- możemy więc z tej diety korzystać dzięki możliwości kupna produktów ale nie żyjemy w tym klimacie niestety
    ja nastawiam się na zdrową dietę, intreresuje mnie ta tematyka