Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Zbawienny wpływ medytacji

Medytacje zaleca się w programach leczenia napięć emocjonalnych i bólu fizycznego zamiast leków uspokajających oraz środków przeciwbólowych.

Medytacją jest praktyką starożytną, stosowaną od wieków przez uzdrowicieli i przywódców duchowych. Jest również nieodłączną częścią religii Wschodu. Jej buddyjscy przywódcy wierzą, że podczas medytacji w uwolnionym umyśle uwalniają się między innymi moce uzdrawiające.

Podstawowe zajęcia z medytacji mogą prowadzić niektórzy lekarze, psychologowie, fizykoterapeuci, specjaliści od jogi, akupunktury oraz innych form leczenia alternatywnego.

Dostępne są również programy instruktażowe do użytku domowego, nagrane na taśmach, płytach, jak też podręczniki. Zaleca się jednak wykonywanie tego typu treningu pod okiem doświadczonego instruktora.

Zastosowanie medytacji

Poprzez medytację można kontrolować ból, łagodzić stresy, walczyć z bezsennością, przezwyciężać strach, niepokój i panikę. Medytację stosuje się jako uzupełnienie klasycznych metod leczenia astmy, nadciśnienia, chorób wieńcowych i innych przewlekłych dolegliwości. Znalazła też ona miejsce w szkołach rodzenia. Kobiety uczą się technik medytacji dla kontrolowania bólu i przezwyciężania uczucia strachu.

Badania dowodzą, że w trakcie medytacji następują zmiany w układzie nerwowym, a w obliczu zagrożenia pojawia się postawa przeciwna reakcji "walczyć lub uciekać". Podczas medytacji zmniejsza się ilość wytwarzanego kortyzolu, hormonu pobudzającego taką właśnie reakcję. Obniżony poziom kortyzolu sprzyja uczuciu odprężenia.

Celem medytacji jest osiągnięcie podwyższonego poziomu świadomości umysłowej poprzez koncentrację i wszystkie działania zmierzają do osiągnięcia takiego właśnie stanu. Umiejętność koncentrowania się na procesie oddychania z wyłączeniem wszystkich innych czynników życiowych ma działanie uspokajające i pomaga przezwyciężyć uczucie niepokoju i paniki. Jeśli nauczysz się koncentrować na wdechu i wydechu, łatwiej zapanujesz na bólem, lękami i strachem.

Medytacja może przynieść również wiele korzyści osobom zdrowym. Sportowcy, tancerze, muzycy i aktorzy wykorzystują tę metodę do zwalczania tremy i paniki.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość