Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Zbilansowana dieta - zasady

Zbilansowana dieta pozwala na utrzymanie dobrego stanu zdrowia i figury. Powinna być dobierana do indywidualnych potrzeb każdego z nas. Są jednak zasady, które obejmują wszystkich.

Trzy podstawowe zasady zbilansowanej diety to: po pierwsze - to, co się je musi być odżywcze; po drugie - dieta ma pomagać w ochronie zdrowia i jeśli to koniecznie - **odgrywać ważną rolę w zwalczaniu chorób i dolegliwości. Po trzecie - pokarm musi apetycznie wyglądać i dobrze smakować. Zbilansowana dieta ma za zadanie dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych mu składników odżywczych i witamin. Dlatego tak ważne jest wybieranie wciągu dnia produktów pokarmowych ze wszystkich grup: węglowodanów, owoców, warzywa, mleka i jego przetworów, mięsa, ryb i produktów zawierających cukry. Należy pamiętać, że różne rodzaje produktów zawierają inne ilości składników odżywczych i nie istnieją takie, które samodzielnie mogłyby w pełni zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na witaminy i składniki mineralne.

Zbilansowaną dietę należy ustalać indywidualnie do własnych potrzeb według proporcji piramidy żywności, z każdego jej poziomy wybierając urozmaicone produkty spożywcze. W ciągu doby powinniśmy dostarczać organizmowi: 6 razy węglowodany, 5 razy owoce i warzywa, 2 razy mleko, jogurt lub mleko sojowe, 2 razy źródło białka oraz 15-25g tłuszczów.

Właściwe proporcje w żywieniu najlepiej jest osiągnąć, stosując się do zasad:

  • jeść regularnie posiłki i przekąski, urozmaicając je codziennie;
  • jeść dużo produktów bogatych w błonnik i skrobię;
  • nie spożywać zbyt wiele tłuszczu;
  • nie jeść często produktów zawierających duże ilości cukru;
  • wybierać te pokarmy, które zawierają duże ilości witamin i składników mineralnych;
  • pijąc alkohol, zachowywać umiar;
  • stosować umiarkowane ilości soli do gotowania;
  • unikać solenia potraw przy ich przyrządzaniu oraz przy stole;
  • jeść tyle, aby utrzymywać stałą wagę;
  • pamiętać, że nie tylko posiłki, ale także przekąski decydują o osiąganych proporcjach w spożywaniu różnych grup produktów.

Już na jednym talerzu mogą znaleźć się zbilansowane dietetycznie dania, które zapewnią prawidłowe proporcje wszystkich składników odżywczych, niezbędnych w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia.

Przykłady: kurczak w jarzynach, zaprawionych jogurtem, z ryżem; kotlet schabowy w sosie pomidorowym z ziemniakami w mundurkach i zielonym groszkiem; stek z łososia z młodymi ziemniakami, młodą cukinią oraz pomidorami; makaron z warzywami w beszamelowym sosie.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. gość (Gość)

    Nawet fajna stronka.

  2. tytan (Gość)

    Ile powinnam ważyc przy wzroście 173cm? Odrazu mówie, że mam masywna budowe budowe ciała ;>

  3. Lucyferka (Gość)

    Chyba najmądrzejsza dieta jaka jest na tej stronie

  4. ola21274 (Gość)

    musisz ważyć ok. 60 kg

  5. Alinka (Gość)

    Ja stosuję dietę strukturalną, która całkowicie zmieniła
    moje nawyki żywieniowe. Jest zdrowa, bezpieczna, a moje samopoczucie jeszcze
    nigdy nie było tak dobre. Ta dieta to samo zdrowie, swiadczą o tym produkty z
    jakich sie składa.

  6. MartynKa (Gość)

    A mam pytanie czy ilość tłuszczu w pokarmach zależy od tego ile jemy? Wiem, że tłuszcze roślinne są bardzo potrzebne do dostarczania omega 3 a nawet do spalania tłuszczu i dodaję do sałatki codziennie dwie łyżki oleju rzepakowo-lnianego golden Drop albo oliwy z oliwek Extra Virgin, chociaż słyszałam, ze podobno zwykły olej rzepakowy jest bardziej wartościowy. Czy te 15 -25 g wypada na jakąś okresloną masę pokarmu czy np. liczbę kalorii?

  7. junionka

    dobry przepis na zdrowe menu. właśnie zaczynam odchudzanie i korzystam z porad www.sklepdiety.pl , bo moja koleżanka zrzuciła kilka kilkogramów w ten sposób. odpowiedni jadłospis to podstawa.

  8. Kaśka (Gość)

    Trzy podstawowe zasady zbilansowanej diety to: po pierwsze - to, co się je musi być odżywcze; po drugie - dieta ma pomagać w ochronie zdrowia, po trzecie - pokarm musi apetycznie wyglądać i dobrze smakować. A do tego suplement wspomagający odchudzanie - najlepiej naturalny z zieloną kawą Costa Nature i efekty będą :)

  9. gold

    tez slyszalam o zielonej kawie costa naut e. ale ja tego nie zamawialam, wczoraj bylam na zumbie

  10. gold

    czy ktoras z costa nature ma jakis suplemen i moze o nim cos powiedziec?

  11. gold

    zadna mi nic nie powie o tych kapsulkach?

  12. Malwina (Gość)

    Znam kapsułki Costa Nature śmiało i zdecydowanie je polecam. Są bezpieczne i przede wszystkim naturalne, a wystarczy dwa razy dziennie je łykać.

POLECAMY